• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Tips och råd köpa bostadsrätt

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 270
Mottagna reaktioner
13 380
Poäng
8 917
Vad blev räntan? Hur mycket blanco har du i övrigt?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
1,61 och vi har 88 i blanco tillsammans. Allt är dock på mig och inget på sambon.

Fixa samboavtal, för köper ni tillsammans oavsett allt står på dig så har hon rätt till halva värdeökningen osv.
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
369
Mottagna reaktioner
170
Poäng
347
Fixa samboavtal, för köper ni tillsammans oavsett allt står på dig så har hon rätt till halva värdeökningen osv.
Kanske var lite otydlig. Lägenheten har vi köpt tillsammans och gått in med sparade pengar till kontantinsatsen. Sen har jag ett eget blancolån på 88k som jag betalar på. I övrigt inga lån förutom det vi lånade till bostaden men den är vi som sagt gemensam ägare till.
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Funderar på att köpa lite nya möbler på avbetalning för att slutbetala i Juni då typ hela mitt sparade kapital gick till insatsen. Jag antar att belopp om mindre än 20k är ganska betydelselöst i sammanhanget fast ifall jag har fel kommer jag att avvakta tills efter allt är klart.
vi har 88 i blanco tillsammans. Allt är dock på mig och inget på sambon.
vad har ni för ränta på Blanco lånet? du skrev tidigare att du har haft anmärkningar så om räntan är mer än 5% då hade jag sökt ett nytt Blanco som löser ert gamla fast till bättre ränta och så tar du höjd för möblerna istället för att sitta med någon pissig avbetalning som dessutom sänker ditt kreditbetyg i onödan
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
369
Mottagna reaktioner
170
Poäng
347
vad har ni för ränta på Blanco lånet? du skrev tidigare att du har haft anmärkningar så om räntan är mer än 5% då hade jag sökt ett nytt Blanco som löser ert gamla fast till bättre ränta och så tar du höjd för möblerna istället för att sitta med någon pissig avbetalning som dessutom sänker ditt kreditbetyg i onödan
Har SEB och har 4,6 i ränta där. Kreditbetyg spelar ingen större roll då jag inte skall ta fler lån efter detta. Nuvarande är 0,4 efter den senaste förfrågan. Möblerna är bara en brygga på 2 månader då vi valda ett dyrare objekt än vi hade tänkt från början, dock billig avgift! Möblerna cashar vi isåfall i slutet på Juli.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 822
Mottagna reaktioner
1 836
Poäng
1 277
Borde det inte gå att ta möblerna på avbetalning ganska förmånligt? Skulle inte tro att de bryr sig alls om ni gör det.

Jag hade väldigt mycket strul med SBAB när jag köpte hus för 10 år sedan. pga sambons betanm som han inte hade berättat om fick vi avslag trots att jag hade lånelöfte ensam. Skrev om så jag köpte huset själv, men då sa de att de visste ju att jag skulle flytta in med sambon så de nekade ändå. Efter x antal andra försök inkl Bluestep (som gav horribla villkor) testade jag ändå SBAB en sista gång och efter ett antal kompletteringar med köpekontrakt, anställningsbevis, intyg från VDn att han intygade fortsatt anställning och uppgifter från Lantmäteriet (fastigheten innehöll två beteckningar) och påskrivet försäljningskontrakt för befintlig bostadsrätt fick jag till sist bolånet utbetalt. Under tiden hade jag blivit skyldig nära 100000 kr till säljaren för försenat tillträde som jag varit tvungen att låna till 30% ränta. Plus att jag blev tvungen att låna till lagfart och pantbrev. Men de tog aldrig en ny UC på mig.
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
369
Mottagna reaktioner
170
Poäng
347
Absolut, möblerna går t.o.m att köpa räntefritt och det är dessutom kampanj ett par dagar till med 25% rabatt. Dock känns det onödigt att köpa om det nu inte är så att det är riskfritt. Känns dock osannolikt att dom skulle neka vid en ny kreditupplysning för att man har handlat lite nya möbler men vad vet jag.
 

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Absolut, möblerna går t.o.m att köpa räntefritt och det är dessutom kampanj ett par dagar till med 25% rabatt. Dock känns det onödigt att köpa om det nu inte är så att det är riskfritt. Känns dock osannolikt att dom skulle neka vid en ny kreditupplysning för att man har handlat lite nya möbler men vad vet jag.
Det går att köra räntefritt (ex via resurs bank på Mio) men ovärt att ta en ff på de!
Spara deg och casha istället;)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp