Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fått allt senaste tiden till Kivra, enormt mkt bättre! Känns mer anonymt med så man inte behöver gömma sig för att gå ut i trapphuset när brevbäraren kommer:)

Fått allt senaste tiden till Kivra, enormt mkt bättre! Känns mer anonymt med så man inte behöver gömma sig för att gå ut i trapphuset när brevbäraren kommer:)
Riktigt allt går inte dit dock

Lite hjälp här tack

Fått beslut om utmätning
Står att jag alltid har rätt till 10000kr
Samtidigt står det att arbetsgivaren ska göra avdrag med 12000kr

Det är inte maxbeslut då?

Lite hjälp här tack

Fått beslut om utmätning
Står att jag alltid har rätt till 10000kr
Samtidigt står det att arbetsgivaren ska göra avdrag med 12000kr

Det är inte maxbeslut då?
Stämmer bra

Hej! Jag har satt mig i en otroligt dålig situation. Jag är spelberoende sedan 4 år tillbaka, är idag 23 år. Jag har ett skuldberg på ca 500.000kr i dagsläget. De senaste två åren har jag gjort allt för att inte hamna hos inkasso och kronofogden. Jag har tagit nya lån varje månad för att det ska gå ihop, majoriteten är skitlån med skyhög ränta. Nu har det tagit stopp sedan några månader tillbaka, jag går back nästan 10.000kr i månaden.
Jag har ingen möjlighet att samla alla 20+ lån pga alldeles för många förfrågningar på UC. Anhöriga har redan hjälpt till vilket jag ångrar grovt nu. Jag kommer att från och med nästa månad behöva släppa alla skulder till kronofogden och ta en löneutmätning. Förbehållsbeloppet ligger på 5016kr och efter räkningar har jag 2800kr kvar.
problemet är att jag måste betala av till mina anhöriga på något sätt.
Anhörig 1: står på ett lån i sitt namn på 120.000kr. Jag ska betala 2.200kr till hen.
Anhörig 2: står på ett lån på 50.000, jag ska betala 2.500kr till hen.
Anhörig 3: Lånade ut egna pengar, 43.000kr. Jag ska betala 1000kr i månaden.

kan de på något sätt få pengar genom min löneutmätning? Ska de lämna in betalningsföreläggande mot mig till kronofogden? Får mina anhöriga då en viss summa varje månad betalt?
Tacksam för hjälp då detta ger mig extrem ångest och jag vill inte sätta mina anhöriga i skiten.

Dom kan lämna in betalningsföreläggande ja, dom får en procentuell andel av det som flyter in varje månad
har du skuld på 500k och en skuld är på 50k så kommer den få typ 10% av det som dras på din lön varje månad

Tack för svar! Så om totalen landar på 500k och den högsta skulden är den på 120.000kr så kommer hen att få 24% varje månad? Alltså 2.400kr av 10.000kr?

Man blir ju lite mer motiverad när övertiden hamnar på kontot.

Helt fantastiskt, trodde jag inte

Skulle gissa att fler väljer att jobba mer och försöker arbeta när dem är lätt sjuka så som man alltid gjort som skuldsatt om nu folk inte får maxbeslut. Får man maxbeslut när man har höga skulder och kanske inte får skuldsanering så lär moroten att bita ihop vara så stor.

Men, får betalt per timme.
En lönerna kan innehålla 19 arbetsdagar
En annan kan vara 23 dagar.
Det kan ju diffa ganska mycket
Flera tusenlappar
Det kan komma ändrad till maxbeslut med lite otur då

Okej, tog det lång tid?
Lite surt, men får man ta timmar i komp och spara dom på det viset?

Det är ju bara utbetalning som utmäts, så det går bra. Kan ligga en i fatet vid en skuldsanering att man aktivt försökt hålla inkomsterna nere

Det är ju bara utbetalning som utmäts, så det går bra. Kan ligga en i fatet vid en skuldsanering att man aktivt försökt hålla inkomsterna nere
Just det.
För tänka på det och ta ut rubbet då
Vill ju inte riskera en skuldsanering

Kan man på något sätt råka ut för nekad skuldsanering när det gäller utmätning?

Jag har lämnat korrekta uppgifter samt barn och bil till jobb

Det är kronkalles uppgift att se till att rätt inkomst finns tillhands?

Just det.
För tänka på det och ta ut rubbet då
Vill ju inte riskera en skuldsanering

Kan man på något sätt råka ut för nekad skuldsanering när det gäller utmätning?

Jag har lämnat korrekta uppgifter samt barn och bil till jobb

Det är kronkalles uppgift att se till att rätt inkomst finns tillhands?

Du har ju att lämna uppgifter också.

Det kan säkert hända, jag har haft samtal med skuldsanering när dom undrar över något och flera av dom verkar fått avslag, men då det jag berättat varit ganska dåliga saker

Det kan säkert hända, jag har haft samtal med skuldsanering när dom undrar över något och flera av dom verkar fått avslag, men då det jag berättat varit ganska dåliga saker

Okej
Tycker bara min inkomst verkade låg som dom fått fram.
Jag angav högre och min årsinkomst ligger högre dom senaste åren.
Eller om det var uträkningen som såg konstig ut

Om man inte skicka in pappren om inkomst och redogörelse , hur fort brukar kronofogden räkna ut ett beslut ändå ?

Om man inte skicka in pappren om inkomst och redogörelse , hur fort brukar kronofogden räkna ut ett beslut ändå ?

Jag minns inte hur länge det tar innan bevakningen dyker upp, ett par dagar kanske.

Skulle man få beslut att de drar en viss summa varje månad och den jobbar över en hel del, t.ex för att trycka in mer pengar i löneutmätningen. Är de bra eller är de lönlöst att ens lägga energi på att jobba över tid? Och räknas det tre år med betalningsanmärkning när löneutmätning är över eller kan man ha löneutmätning och pricken har försvunnit efter tre år?

Skulle man få beslut att de drar en viss summa varje månad och den jobbar över en hel del, t.ex för att trycka in mer pengar i löneutmätningen. Är de bra eller är de lönlöst att ens lägga energi på att jobba över tid? Och räknas det tre år med betalningsanmärkning när löneutmätning är över eller kan man ha löneutmätning och pricken har försvunnit efter tre år?
Anmärkningen försvinner efter 3 år precis på dagen när du fick anmärkningen , dock är missbrukad kontokredit endast 2 år ! :) löneutmätningen fortsätter tills skulden är betald

Hade varit kanon om utmätning avslutades efter anmärkningen försvann

Hade aldrig behövt något som skuldsanering då :)

Min övertid semesterersättning mm har aldrig rörts. Det ser olika ut förstår jag.

Kanske beror det beslut jag har på att jag jobbar dagtid mån-fre, samma månadslön varje månad. Ingen övertid.
Jag tror inte dina arbetstider påverkar hur stor andel som får maxbeslut

Ja,
Hade varit kanon om utmätning avslutades efter anmärkningen försvann

Hade aldrig behövt något som skuldsanering då :)
ja, var inte riktigt så jag tänkte. Tänkte mer om betalningsanmärkning fanns kvar så länge löneutmätningen är igång.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp