Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det fattar jag! Min tanke var att marginalerna är lägre hos den gruppen än hos en löntagare. Långtidssjukskrivna har det inte fett precis. Men ja det är många grupper som skulle få det bättre på försörjningsstöd om elen sticker iväg för mkt
Värst måste väl vara att vara långtidssjukskriven med utmätning.

Så blir det, inte kronofogden som äger frågan ändå.
Hemskt om det måste bli så, känns så taktiskt planerat. Jag har alltid skött mig o så blir jag medberoende o hjärntvättad helt. Försöker lägga det bakom mig o gå vidare. Accepteta och gå vidare. Ta smällen och fortsätta göra rätt och orka ändå.

Hemskt om det måste bli så, känns så taktiskt planerat. Jag har alltid skött mig o så blir jag medberoende o hjärntvättad helt. Försöker lägga det bakom mig o gå vidare. Accepteta och gå vidare. Ta smällen och fortsätta göra rätt och orka ändå.
Taktiskt planerat av vem??

Vadå taktiskt planerat? Är det taktiskt att inte myndigheter får ändra på lagarna utan att det krävs beslut från riksdagen eller regeringen..? Kom igen..

Beror på hur mycket det är att göra, jag brukar nog göra dom uppgifterna inom några dagar, ibland ringa och fråga skuldsaneringen vad avslaget beror på
Ok! Jag har ju aldrig haft löneutmätning innan tänker man måste skicka in uppgifter osv?

Vadå taktiskt planerat? Är det taktiskt att inte myndigheter får ändra på lagarna utan att det krävs beslut från riksdagen eller regeringen..? Kom igen..
Jag tolkade det som det var bättre med försörjningsstöd, betr elen?

Jo! Men tänker att de kanske ta lite längre då när man inte haft löneutmätning innan?
Nej det är samma. Går någon minut fortare att fixa beslutet när det inte ligger kvar massa gamla uppgifter så man måste fundera på vilken som är den aktuella

Nej det är samma. Går någon minut fortare att fixa beslutet när det inte ligger kvar massa gamla uppgifter så man måste fundera på vilken som är den aktuella
Ok! Mitt kommer inte stämma fullt ut då jag kommer bli sambo nu i augusti igen!

Jag tolkade det som det var bättre med försörjningsstöd, betr elen?
Med försörjningsstöd blir du ju inte av med några skulder heller.

När jag hade löneutmätning och eget hus med eluppvärmning fick jag behålla till elräkningen minus hushållselen (som jag fick tjafsa lite om hur stor del det var). Kan inte se hur elräkningen skulle stjälpa ens möjlighet att jobba?

Hej @Lasseman, en liten fråga bara, jag har fått ett Utslag men ej skuld att betala ännu, i brevet som följer utslaget så finns en rad, Ansökan om återvinning och med det att man har 30 dagar på sig att ansöka från det datum utslaget blev fastställt, innebär det att ingenting händer under dessa 30 dagar från KFM sida, tänker mest på om man hinner med en lön till osv. Mvh

Hej @Lasseman, en liten fråga bara, jag har fått ett Utslag men ej skuld att betala ännu, i brevet som följer utslaget så finns en rad, Ansökan om återvinning och med det att man har 30 dagar på sig att ansöka från det datum utslaget blev fastställt, innebär det att ingenting händer under dessa 30 dagar från KFM sida, tänker mest på om man hinner med en lön till osv. Mvh

Det händer inget om dom inte ansöker om verkställighet. Ett utslag utan laga kraft kan verkställas. Så det är inte kfm som avgör om något ska hända

Kan du förklara mer tydligt fr t ex delgivning o vidare, tack
Jag vet ärligt inte om det hjälper, läs i denna tråd, det står så så många gånger och jag har för mig jag svarat dig också.

Alltså nån…läs @Lasseman måste få mig att förstå exakt vad ett maxbeslut är. Jag har ärligt aldrig fattat. På mitt senaste jobb fick jag behålla 6000 kr mer i månaden. Jag tjänade då mindre så jag har extremt svårt att förstå logiken?

I mitt nuvarande beslut står ungefär:

”X har alltid rätt att behålla 12 119 kr per månad (förbehållsbelopp).
X AB ska göra avdrag med 13 807 kr per månad”

Vad innebär detta egentligen? Betalas det in mer om jag jobbar över? Betalas det in mer om jag jämkar? Jag har aldrig riktigt förståt.

Alltså nån…läs @Lasseman måste få mig att förstå exakt vad ett maxbeslut är. Jag har ärligt aldrig fattat. På mitt senaste jobb fick jag behålla 6000 kr mer i månaden. Jag tjänade då mindre så jag har extremt svårt att förstå logiken?

I mitt nuvarande beslut står ungefär:

”X har alltid rätt att behålla 12 119 kr per månad (förbehållsbelopp).
X AB ska göra avdrag med 13 807 kr per månad”

Vad innebär detta egentligen? Betalas det in mer om jag jobbar över? Betalas det in mer om jag jämkar? Jag har aldrig riktigt förståt.

Du har inte maxbaxbeslut
Max utformas typ X har alltid rätt att behålla 12119 kr
X Ab ska göra avdrag med rubb och stubb som överstiger förbehållsbeloppet.
jämkar du skulle det betalas in mer vid max, eftersom förbehållet är i netto.

Du har inte maxbaxbeslut
Max utformas typ X har alltid rätt att behålla 12119 kr
X Ab ska göra avdrag med rubb och stubb som överstiger förbehållsbeloppet.
jämkar du skulle det betalas in mer vid max, eftersom förbehållet är i netto.
Ah ok. Jag kan alltså jämka och få ut något mer? Detta skulle behövas till sånt man inte tar hänsyn till. Exempelvis privata lån.

Blir så ledsen. Skulderna bara växer....Vill ju börja betala av skulder, men det går inte runt.
Betalt smålån det jag kan, men övriga lån bara ökar under tiden de kommer till inkasso och sen till kronof.
Vad hjälper det mig att betala smålån????
Ser skukdsanering positivt på det, att det ev blir lättare att få skuldsanering när jag ändå betalt det jag kan och ngra har jag gjort arbetsplaner på. Bytt till mindre lägenhet, billigare hyra.
Hur skrev ni i er ansökan till skukdsanering?
Hur ärlig ska man vara ang lånen?

Blir så ledsen. Skulderna bara växer....Vill ju börja betala av skulder, men det går inte runt.
Betalt smålån det jag kan, men övriga lån bara ökar under tiden de kommer till inkasso och sen till kronof.
Ser skukdsanering positivt på det, att det ev blir lättare att få skuldsanering när jag ändå betalt det jag kan och ngra har jag gjort arbetsplaner på. Bytt till mindre lägenhet, billigare hyra.
Fyll i skuldsanerings formuläret på km hemsida, skriv under och skicka in.
Frågorna kommer senare, när en handläggare ringer upp dig.

Ang. ärligheten så skall den vara 100% ärlig gissar jag, som det brukar vara… 🙄 ?

Ang. ärligheten så skall den vara 100% ärlig gissar jag, som det brukar vara… 🙄 ?
Precis. Och varje fall är unikt på sitt sätt så att fråga vad andra skriver har ju inte nån betydelse för nästa persons ansökan. Man är ärlig och berättar sin egen historia. Kan inte bli enklare än så.

Ansökte om jämkning igår eftersom jag inte har maxbeslut. Redan imorse fick jag det godkänt. Snabba ryck. Skönt med lite extra per månad. Nya vinterdäck ä prio

Hur gör man med löneutmätning om man lyckas spara 300-500 kr i mån. Måste man ta ut de kontant.

Hur gör man med löneutmätning om man lyckas spara 300-500 kr i mån. Måste man ta ut de kontant.
I löneutmätning utmäts ju bara lön och inget annat, så i löneutmätning kan du ha hur många miljoner som helst på banken.

I löneutmätning utmäts ju bara lön och inget annat, så i löneutmätning kan du ha hur många miljoner som helst på banken.
Fast du vet hur den personen menar !! , när man har löneutmätning så kan dom komma och kolla ens konton ! Eller om man har en skuld till kronofogden ! Sluta rätta personer hela tiden ! Även om personer inte utrycker sig helt rätt så förstår man

Fast du vet hur den personen menar !! , när man har löneutmätning så kan dom komma och kolla ens konton ! Eller om man har en skuld till kronofogden ! Sluta rätta personer hela tiden ! Även om personer inte utrycker sig helt rätt så förstår man

Har du slutat med smilegubbarna?

Jag tänker att dom menar löneutmätning när man skriver löneutmätning. Dumt att skriva annat än det man menar.

Jag tänker att dom menar löneutmätning när man skriver löneutmätning. Dumt att skriva annat än det man menar.
Fast du vet vad dom menar ! Du vet att det att dom kan kolla kontot när man har utmätning !

Fast du vet vad dom menar ! Du vet att det att dom kan kolla kontot när man har utmätning !
Å andra sidan är det kanske bra att folk förstår skillnaden? De flesta verkar ju tro att allt går under löneutmätning vilket inte är fallet. Tråkigt om man inte kan påvisa rätt eller fel i saker och låta folk invaggas i felaktigheter…

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp