• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Hur skulle det komma fram i en skuldsaneringsansökan att man har haft jämkning? Och varför skulle det påverka?

Man ser ju skatteavdraget som eventuellt är orimligt lågt och inte stämmer med löneutmätningen och skatteverket kan yttra sig.

Man har inte gjort allt för att minska/betala sina skulder, om man inte kan visa att man betalar skulder med det som jämkas
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Man ser ju skatteavdraget som eventuellt är orimligt lågt och inte stämmer med löneutmätningen och skatteverket kan yttra sig.

Man har inte gjort allt för att minska/betala sina skulder, om man inte kan visa att man betalar skulder med det som jämkas
Har betalat skulderna med dom borde det ju faktiskt öka chanserna då kan jag tycka :)
 
L

Löneutmätning

Gäst
Poäng: 0
Hej !
Fick löneutmätning
får behålla den här månad mer än det står .
Så jag är sjuk och betyder själva utmätning blir mindre , kommer utmätning dra från de jag tjänar mer fast man har varit sjuk ?
 
H

Hedlund

Gäst
Poäng: 0
Hej !
Fick löneutmätning
får behålla den här månad mer än det står .
Så jag är sjuk och betyder själva utmätning blir mindre , kommer utmätning dra från de jag tjänar mer fast man har varit sjuk ?

Du har ju fått ett fastställt belopp som du får behålla varje månad, allt över det fastställda beloppet kommer dom att ta från dig oavsett om du är sjuk, arbetar eller får pengar från något annat håll. Får du mindre än det fastställda förbehållsbeloppet gon månad tar dom inget från dig.
 
O

Oanik

Gäst
Poäng: 0
Du har ju fått ett fastställt belopp som du får behålla varje månad, allt över det fastställda beloppet kommer dom att ta från dig oavsett om du är sjuk, arbetar eller får pengar från något annat håll. Får du mindre än det fastställda förbehållsbeloppet gon månad tar dom inget från dig.

vet inte ifall du förstår mig rätt . Ska kort förklara. Kronofogden beslut står det att dom ska dra 9009 kr och jag ska behålla 9977 kr i månad eftersom jag jobbade röda dagar så fick jag extra 10861 kr . Jag blev sjuk i veckan så det betyder 10861 kr kommer jag inte få behålla utan den beloppet som gäller 9977 som jag får behålla ??
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Då fick man tillbaka 22 000 kr på pensions försäkringen idag , betalade in 15 000 kr av dom på komplett skulden :) så bara 7000 kr kvar på den . Den åker i februari lönen :)
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
vet inte ifall du förstår mig rätt . Ska kort förklara. Kronofogden beslut står det att dom ska dra 9009 kr och jag ska behålla 9977 kr i månad eftersom jag jobbade röda dagar så fick jag extra 10861 kr . Jag blev sjuk i veckan så det betyder 10861 kr kommer jag inte få behålla utan den beloppet som gäller 9977 som jag får behålla ??
Det beror på om du har ett maxbeslut eller ej.
1.Kfm drar ett fast belopp och allt utöver får du behålla.
2. Du får behålla ett fast belopp och allt utöver det betalas in till KFM.
Vad står det i ditt beslut?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Varför inte hela direkt ?
för att behövde betala lite annat också :) såg på kronofogdens hemsida att det fortfarande kommer vara långa handläggningstider, dom beräknas vara normala igen 2 kvartalet .. så runt april och framåt bör det vara normalt :) man klagar inte :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp