Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Okej. Men jag hoppas hinna få tag i lönekontoret i veckan. Hon kommer ju räkna lön + ob från förra året, Vilket kommer slå ganska fel eftersom mina nya arbetstider innefattar väldigt mycket mindre ob-tillägg tyvärr.. Men det blir väl rätt i slutänden
Tusen tack för svaren
Själv jobbade jag extra förra året vilket bet mig i r*ven detta året när löneutmätningen skulle uppdateras. Jag kontaktade kfm och berätta att det rörde mitt extrajobb och min inkomst är väldigt varierande, men det kunde inte hjälpas... Så nu måste jag jobba i princip alltid :-( Lycka till och hoppas du får en löneutmätning som är ok!

Själv jobbade jag extra förra året vilket bet mig i r*ven detta året när löneutmätningen skulle uppdateras. Jag kontaktade kfm och berätta att det rörde mitt extrajobb och min inkomst är väldigt varierande, men det kunde inte hjälpas... Så nu måste jag jobba i princip alltid :-( Lycka till och hoppas du får en löneutmätning som är ok!

Aj då :( det lät ju mindre bra..
jag har tappat mycket journätter och mycket helger så det kommer ju bli stor skillnad, eller är redan stor skillnad.
Är ju liksom inte jag som valt våra nya arbetstider direkt :/
Kan ju hoppas det finns nåt överseende med det iaf.

Oj!! Va tråkigt att de kollar året före...Jag hade två jobb förra året o jobbade praktiskt taget varje dag..:( sen sa kroppen ifrån så nu jobbar jag endast på mitt ordinarie jobb..ca 119-140 timmar beroendepå om nån vabbar eller är sjuk då hoppar jag in extra...Så egentligen ska jag jobba endast mina timmar alltså? Är det så vid löneutmätning att kfm kollar året före? Om jag vänder på det hela o va arbetslös då...drar de mindre då alltså?

För mig kollade kfm endast dom 3 senaste månaderna och gjorde en uträkning efter detta. Kollade då bara genomsnitt lönen efter dom 3 månaderna.

Jag har ingen aning om hur kfm gör men mitt lönekontor räknar på förra året och hon skickar ju d till kfm, därför jag hoppas hon kan göra ny uträkning :)

Jag har ingen aning om hur kfm gör men mitt lönekontor räknar på förra året och hon skickar ju d till kfm, därför jag hoppas hon kan göra ny uträkning :)
Det är ju direkt felaktigt gjort av lönekontoret. De ska skicka in dina nuvarande inkomstuppgifter. Jag tjänade lite extra i fjol och fick en del traktamente, en del hamnar på lönen eftersom de är skattepliktiga, eftersom jag reste ovanligt mycket i tjänsten i fjol. Lönekontoret fick en löneförfrågan för några veckor sedan och de uppgav mina nuvarande löneuppgifter.

Det är ju direkt felaktigt gjort av lönekontoret. De ska skicka in dina nuvarande inkomstuppgifter. Jag tjänade lite extra i fjol och fick en del traktamente, en del hamnar på lönen eftersom de är skattepliktiga, eftersom jag reste ovanligt mycket i tjänsten i fjol. Lönekontoret fick en löneförfrågan för några veckor sedan och de uppgav mina nuvarande löneuppgifter.

Har man ojämn inkomst instrueras lönekontoret att på förfrågan ange snitt på senaste 6 månaderna

då Är det inte så mycket att göra. Mina nya arbetstider har bara varat i ca 10 veckor hittills. Men det är ju bättre att kolla 6 månader tillbaka än att ta från hela förra året antar jag. Min inkomst är egentligen inte så ojämn men den har ju blivit lägre med tanke på mycket mindre ob timmar.

då Är det inte så mycket att göra. Mina nya arbetstider har bara varat i ca 10 veckor hittills. Men det är ju bättre att kolla 6 månader tillbaka än att ta från hela förra året antar jag. Min inkomst är egentligen inte så ojämn men den har ju blivit lägre med tanke på mycket mindre ob timmar.

Har du sambo/make?

Nej, jag är ensam med ett barn på 2,5 år

Då är ditt förbehållsbelopp samma oavsett inkomst. Du får 200 kr mindre i förbehåll om beslut räknas om och det tidigare beslutet gjordes i februari eller tidigare. Detta pga högre barnbidrag

Okej.
Jag har inte skickat in några uppgifter ännu, senast 9/4 ska dom vara inne. Men har varit i kontakt med lönekontoret för att få de rätta uppgifterna. Så då får jag se vad det blir.
Tack för svar

Okej.
Jag har inte skickat in några uppgifter ännu, senast 9/4 ska dom vara inne. Men har varit i kontakt med lönekontoret för att få de rätta uppgifterna. Så då får jag se vad det blir.
Tack för svar
Hej!!! Hur har det gått för dej? drog de pengar på din april lön? Jag har läst den här tråden från början, du skrev att du fått skuld att betala i Sept -17 men de drog från din lön i April-18 ?

Hej!!! Hur har det gått för dej? drog de pengar på din april lön? Jag har läst den här tråden från början, du skrev att du fått skuld att betala i Sept -17 men de drog från din lön i April-18 ?

Hej.
Nej det drogs inga pengar på April lönen. Jag va i kontakt med kfm och tydligen är inget beslut fattat ännu.
Men ska förtydliga att jag hade utmätning i höstas, dock bara en månad. Fick inledande och då avslutades utmätningen.
Fick avslag på saneringen och ska då tillbaka till utmätning igen och det är den jag väntar på nu..
Hoppas du förstår min halvt invecklade förklaring

Oki!! Varför fick du avslag på sanering? Så när man söker om sanering stoppas löneutmätningen alltså? Jag har lixom inte fattat det där, jag trodde att utmätningen bara löpte på till sanering tog över..

Oki!! Varför fick du avslag på sanering? Så när man söker om sanering stoppas löneutmätningen alltså? Jag har lixom inte fattat det där, jag trodde att utmätningen bara löpte på till sanering tog över..
Löneutmätningen avslutas och du börjar direkt betala under inledande så du har rätt, de flyter på :-)

Hej.
Nej det drogs inga pengar på April lönen. Jag va i kontakt med kfm och tydligen är inget beslut fattat ännu.
Men ska förtydliga att jag hade utmätning i höstas, dock bara en månad. Fick inledande och då avslutades utmätningen.
Fick avslag på saneringen och ska då tillbaka till utmätning igen och det är den jag väntar på nu..
Hoppas du förstår min halvt invecklade förklaring

Caroline, hur mycket skulder har du totalt sett? Kan det oxå vara en bidragande anledning till att Du fick avslag på Din ansökan om skuldsanering...att dom tänker att Du blir av med dina skulder likväl enkom genom löneutmätning?!

Jag undrar detsamma.

Caroline, hur mycket skulder har du totalt sett? Kan det oxå vara en bidragande anledning till att Du fick avslag på Din ansökan om skuldsanering...att dom tänker att Du blir av med dina skulder likväl enkom genom löneutmätning?!
Dom ansåg att vissa skulder va för nya, det är anledningen till avslaget

Dom ansåg att vissa skulder va för nya, det är anledningen till avslaget

Jag beklagar innerligt, men får man fråga hur mycket Du hade i skulder... ? En relevant fråga för många av oss andra som sitter i liknande situation... :(

Jag beklagar innerligt, men får man fråga hur mycket Du hade i skulder... ? En relevant fråga för många av oss andra som sitter i liknande situation... :(
Ja det va trist, men min tanke är att söka igen längre fram och hoppas på bättre lycka då :)
Ca 700 000
Hoppas verkligen ni andra har bättre lycka! Håller tummarna för er.

Caroline, vad är din inkomst på?
Hoppas på bättre lycka längre fram :)!

Tack!!!♥️Jag lär nog få ha löneutmätning flera år innan jag kan söka sanering oxå..hade du oxå utmätning först?

Tack!!!♥️Jag lär nog få ha löneutmätning flera år innan jag kan söka sanering oxå..hade du oxå utmätning först?
Jag hade utmätning två månader innan jag sökte skuldsanering. Fem månader innan jag fick beslut om inledande.

Släppallt - Hur uppkom dina skulder?
Vad hade du i totalt skuldbelopp?

Caroline, vad är din inkomst på?
Hoppas på bättre lycka längre fram :)!
Min grundlön innan skatt är 26000, sen tillkommer lite ob.
Men det va kfm som rekommenderade att jag skulle söka sanering pga den utmätningen jag hade så skulle skulderna knappast sjunka överhuvudtaget..

Men hade du löneutmätning först? Eller sökte du sanering direkt?

Men hade du löneutmätning först? Eller sökte du sanering direkt?
Jag ”släppte” allt och fick efter en tid utmätning, men de hann bara dra en gång sen fick jag inledande. Kfm rådde mig till sanering vid ett samtal jag hade med dom efter jag redan sökt, dock innan mitt inledande.
Rörigt men hoppas du förstår

Tänkte bara uppdatera.. Nu har jag fått beslutet om utmätning, de kommer dra ca 5500 i månaden. Med start i nu i maj antar jag.
Det va betydligt mer än den utmätningen de gjorde sist, varför vet jag inte. Men hoppas att skulderna minskar lite iaf!

Ha en bra dag alla

Tänkte bara uppdatera.. Nu har jag fått beslutet om utmätning, de kommer dra ca 5500 i månaden. Med start i nu i maj antar jag.
Det va betydligt mer än den utmätningen de gjorde sist, varför vet jag inte. Men hoppas att skulderna minskar lite iaf!

Ha en bra dag alla

Har du både skuldsanering och löneutmätning ?

Då är jag med. Kombinationen är tyvärr inte jätteovanlig

Då är jag med. Kombinationen är tyvärr inte jätteovanlig
Ajdå, det måste va tufft!
Jag skulle dock vilja veta varför beloppet skiljer så mycket mot förra gången, alltså innan mitt inledande. Mest av nyfikenhet. Tänkte jag skulle ringa på måndag å fråga :)

Det måste vara en väldigt arbetsam situation med både sanering o utmätning :( jag tycker det räcker som det är...

Ajdå, det måste va tufft!
Jag skulle dock vilja veta varför beloppet skiljer så mycket mot förra gången, alltså innan mitt inledande. Mest av nyfikenhet. Tänkte jag skulle ringa på måndag å fråga :)
Hur mycket tjänar du i månaden Caroline?

Nä fyy va tragiskt :( varför fick du avslag på saneringen?
Mina skulder va för nya, och det kan jag iof köpa. Va inte så påläst innan jag ansökte..
så min plan är nu att vänta en tid och sen söka igen. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp