• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
Om man vill dra ut på det så lämnar man inte in några uppgifter. De räknar då ut ett belopp på egen hand, men - iaf enligt min erfarenhet - så tar det ganska lång tid efter att man skulle ha skickat in sina uppgifter.

Och visar det sig att de räknar ut ett förbehållsbelopp som är för lågt, så kan man alltid komma in med uppgifter senare och få det ändrat.

F.ö så är det väl enklare att lämna in sina uppgifter via Internet än att ringa, om man å andra sidan vill att det skall gå snabbt. Bara att logga in på fogdens hemsida.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Krigsoffer

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
8 Mars 2018
Meddelanden
31
Mottagna reaktioner
12
Poäng
42
Läst på en del och förstått att det finns två typer av utmätning.
En där ett fast, disponibelt belopp dras från lönen varje månad, och ett max, där allt över förbehållsbeloppet dras utan pardon.

Det senare ska visst vara sällsynt, men vad är det som avgör? Finns det några riktlinjer?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 358
Mottagna reaktioner
13 444
Poäng
8 917
Jag har haft löneutmätning 3 gånger.
Alla 3 gånger var det rörligt avdrag ifrån min lön där allt över förbehållsbeloppet drogs utan pardon.
Det måste ju vara vanligare?

Exempelvis.
KFM bedömer jag behöver 11.000 att leva på i månaden. Om jag då får 20 eller 29 ut så tog dom allt över 11- Jag behövde ju bara dessa 11.000
Så det sistnämnda måste vara vanligare?

Som tur är har vi en duktig rackare här, Lasse. Han kommer nog korrigera mig om jag har fel.
Men har du provisionsbaserad lön som jag exempelvis har, ja då är det mycket lättare för dom att ta allt.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 725
Mottagna reaktioner
979
Poäng
787
Både jag och maken har haft utmätning två gånger o båda gångerna så har det dragits ett fast belopp från våra inkomster Så har jag jobbat extra så har jag behållit den summan.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Det är en bedömningsfråga. När det är väldigt varierande lön och lite andra situationer kan det bli maxbeslut.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Det är en bedömningsfråga. När det är väldigt varierande lön och lite andra situationer kan det bli maxbeslut.

Då har jag en följdfråga till Dig Lasseman...
Ponera att jag åker på löneutmätning & jag har fast lön, men får milersättning för körda mil i tjänsten. Vad händer med just milersättningen om man har en sk. ”Rörlig utmätning”, dvs allt skall till KFM förutom förbehållsbeloppet?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Milersättning är inte lön så den borde rimligen inte röras
 

Malaja74

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juli 2017
Meddelanden
78
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Jag har också löneutmätning med fast belopp, dras samma summa varje månad!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp