• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
tror dom flesta begär verkställande efter beslut :) iallafall har alla gjort det hos mig :)

Efter ja, eftersom man väldigt sällan får det innan. Kan ske långt långt efter, der vanliga är att det dröjer ett tag.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Efter ja, eftersom man väldigt sällan får det innan. Kan ske långt långt efter, der vanliga är att det dröjer ett tag.
Tror nästan alla mina kom efter 4-5 dagar , var några enstaka som tog kanske några månader
 

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
477
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Idag fick jag mitt första brev från kronofogden, ett delgivningskvitto. Har inte hunnit spara ihop något då mycket att städa upp har kostat mig pengar. Kommer jag hinna få kommande lön i mars samt skatteåterbäring i april tror ni? Om jag låter bli att skicka in detta brev nu och skickar in när påminnelse kommer?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Idag fick jag mitt första brev från kronofogden, ett delgivningskvitto. Har inte hunnit spara ihop något då mycket att städa upp har kostat mig pengar. Kommer jag hinna få kommande lön i mars samt skatteåterbäring i april tror ni? Om jag låter bli att skicka in detta brev nu och skickar in när påminnelse kommer?
Du kan absolut vänta tills påminnelsen och vänta ytterligare 2 veckor :) ja du kommer klara återbäringen och klara Mars lönen :)
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 358
Mottagna reaktioner
386
Poäng
517
Idag fick jag mitt första brev från kronofogden, ett delgivningskvitto. Har inte hunnit spara ihop något då mycket att städa upp har kostat mig pengar. Kommer jag hinna få kommande lön i mars samt skatteåterbäring i april tror ni? Om jag låter bli att skicka in detta brev nu och skickar in när påminnelse kommer?

Är det bara ett delgivningskvitto du fått så kommer du få behålla både lön i mars och skatteåterbäringen. Det är först när du får ett brev med skuld att betala och inte betalar den som kfm påbörjar utredning om tex löneutmätning. Innan dess kan du vara lugn. Innan dom drar nåt på lönen får du även ett brev hem om det. Å innan dess ettbrev där du får redogöra dina inkomster.
 

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
477
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Tack snälla ni för utförliga svar! Då kan man pusta ut lite. Jag tycker det är nu man ser vad dyrt allt är igen när man handlar för ens egna pengar och inte lånade, blir ett annat vis att tänka som var flera år sen jag upplevt.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Tack snälla ni för utförliga svar! Då kan man pusta ut lite. Jag tycker det är nu man ser vad dyrt allt är igen när man handlar för ens egna pengar och inte lånade, blir ett annat vis att tänka som var flera år sen jag upplevt.

Huvudet på spiken.
Känner EXAKT så jag med. Förut kunde man handla utan att direkt bry sig. Köpte på avbetalning, för "vafan gör 750:- mer i månaden? Det är lugnt..."


Är det bara ett delgivningskvitto du fått så kommer du få behålla både lön i mars och skatteåterbäringen. Det är först när du får ett brev med skuld att betala och inte betalar den som kfm påbörjar utredning om tex löneutmätning. Innan dess kan du vara lugn. Innan dom drar nåt på lönen får du även ett brev hem om det. Å innan dess ettbrev där du får redogöra dina inkomster.

Låter som en himla resa fram och tillbaka med brev innan det är klart.
Ingen av mina skulder har gått till inkasso ännu. Släppte i December.
Hur lång tid tror ni det tar cirkus innan jag får brevet "skuld att betala" och löneutmätningen drar igång?
 

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
477
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Huvudet på spiken.
Känner EXAKT så jag med. Förut kunde man handla utan att direkt bry sig. Köpte på avbetalning, för "vafan gör 750:- mer i månaden? Det är lugnt..."

Exact, och prislappar tex på mat eller kläder, la hellre mer pengar på kvalitet och smak än att lägga pengar på nått kasst. Borde ha tänk är det värt si och så. Vad får jag för mellanskillnaden istället, jag iallafall hade inte det tänket alls. Bra grejer kostar tänkte jag, inte behöver jag detta? Har jag råd nu? Behövs dessa pengar till något annat mer akut?




Låter som en himla resa fram och tillbaka med brev innan det är klart.
Ingen av mina skulder har gått till inkasso ännu. Släppte i December.
Hur lång tid tror ni det tar cirkus innan jag får brevet "skuld att betala" och löneutmätningen drar igång?
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 358
Mottagna reaktioner
386
Poäng
517
Låter som en himla resa fram och tillbaka med brev innan det är klart.
Ingen av mina skulder har gått till inkasso ännu. Släppte i December.
Hur lång tid tror ni det tar cirkus innan jag får brevet "skuld att betala" och löneutmätningen drar igång?[/QUOTE]

Många brev fram och tillbaka är det. Du kan ju förhala delgivningskvitton genom att vänta in påminnelsen. Då drar du ut på det lite till. Sen är det väldigt olika från inkassobolagen hur snabbt dom skickar till kfm. När du får brevet skuld att betala har du ca 3 veckor på dig att göra det. Gör du inte det så påbörjas utredning efter det och det kan dröja beroende på handläggningstider. Nån månad från nu i alla fall skulle jag tippa på.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp