Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om du får låg lön pga tex sjukskrivning och ditt förbehåll är tex 12000 kr men du får ut 10000 kr så blir där inget till Kfm men du får bara 10000 kr då Kfm inte bistår med de 2000 kr som saknas upp till förbehållet.
Ja så är det ju nu hänger jag med

Hur ofta är det som borgenärerna begär personlig konkurs av er person ? Något som vet ? :)

Så får dom pengar genom utmätning så gör dom inte det?

Det vet jag inte, det har hänt trots löneutmätning.
Har man sysslat med att föra över egendom genom gåva ligger man närmare till för en konkurs, då det är enda sättet att kunna komma åt gåvor

Det vet jag inte, det har hänt trots löneutmätning.
Har man sysslat med att föra över egendom genom gåva ligger man närmare till för en konkurs, då det är enda sättet att kunna komma åt gåvor
Måste ändå vara ovanligt om man har en vanlig utmätning i 2 år tex . känns det som

Jag minns att det stod på utredningsrapporten från KFM att fodringsägarna kan använda rapporten för att gå vidare med en konkursansökan. Detta måste ske inom 6 månader

Jag minns att det stod på utredningsrapporten från KFM att fodringsägarna kan använda rapporten för att gå vidare med en konkursansökan. Detta måste ske inom 6 månader
Hade varit kul och se hur många som blivit satta i personlig konkurs av en kredit skuld ? Någon här ?

Hade varit kul och se hur många som blivit satta i personlig konkurs av en kredit skuld ? Någon här ?
Är nog mera vid konkurs av företag kanske om man har egen firma/enskild firma
Men kan inte processen alls om detta.
Tror man kan själv gå i personlig konkurs men borde vara företag man har.
Kan vara galet det jag skriver

Tack :) hade varit intressant ändå om någon i gruppen gått i personlig konkurs om man har krediter som gått till kronofogden , eller om det mest är skatteskulder som orsakar det
Ja det verkar vara mer skatteskulder.
Själv vet jag ingen

Är det någon här inne som gått i personlig konkurs för hatt kredit skulder ? Alltså något kreditbolag som ansökt det på en ?

Är det någon här inne som gått i personlig konkurs för hatt kredit skulder ? Alltså något kreditbolag som ansökt det på en ?
Man undrar vad som krävs innan man blir försatt i det:(
Men då människor med miljonskulder fått skuldsanering så är det nog inte vanligt.
Undrar om man kan begära sig själv i personlig konkurs eller om det är kopplat till firma att man begär konkurs.
För med miljonskulder är det väl typ som personlig konkurs:(
Så känner jag i mitt fall.
Tog bort skattejämkning för sent och är nu orolig över restskatt :(
Har ju inte än hunnit betala lika mycket räntor då jag släppte lånen och det är först nu KFM börjat dra på lön:(

Man undrar vad som krävs innan man blir försatt i det:(
Men då människor med miljonskulder fått skuldsanering så är det nog inte vanligt.
Undrar om man kan begära sig själv i personlig konkurs eller om det är kopplat till firma att man begär konkurs.
För med miljonskulder är det väl typ som personlig konkurs:(
Så känner jag i mitt fall.
Tog bort skattejämkning för sent och är nu orolig över restskatt :(
Har ju inte än hunnit betala lika mycket räntor då jag släppte lånen och det är först nu KFM börjat dra på lön:(
Som jag läst så kan man begära sig själv i konkurs , eller ansöka som det står . Men vad hjälper det ? :) känns ju lite som att det ska gynna den som söker personlig konkurs och åt dig , har man inga tillgångar och löneutmätning funkar så finns ju ingen anledning för dom får ju inte pengarna snabbare ändå :)

Jo men tänkte mer att dom kanske nöjer sig med att få pengarna genom utmätning och behöver inte ansöka personlig konkurs för det hjälper ju knappast

Vill man få betalt genom den egendom någon gett bort ligger nog konkursansökan nära

Man behöver inte ha en utredningsrapport heller för atr ansöka om konkurs, 6månadersregeln är för att återvinna gåvor som är gjorda till ickenärstående.

Vill man få betalt genom den egendom någon gett bort ligger nog konkursansökan nära
Har ingen egendom eller bil som vi äger alls , så inget sånt kan jag skriva över :) därför jag tänkte kanske dom tänker ingen mening med personlig konkurs då

Har ingen egendom eller bil som vi äger alls , så inget sånt kan jag skriva över :) därför jag tänkte kanske dom tänker ingen mening med personlig konkurs då
Nej det innebär mest troligt bara att dom får ännu mindre betalt då konkursförvaltare inte jobbar gratis

Hade någon sökande eller ombud som begärde en gäldenär i konkurs precis när det skulle till att utmätas en fastighet med skapligt värde. Sen ringde dom och var arg över att Löneutmätningen upphörde och att fastigheten inte utmättes. Slutresulatet blev att hälften av pengarna från fastigheten gick till konkursförvaltarens arvode, man missade 7-8 månader med löneutmätning på ca 13000 i månaden.
Ombudet försökte dessutom få det till vårt fel..

Att sätta företagare i personlig konkurs låter som en ren förlustaffär för borgenärer. Utredningen har redan kommit fram till att tillgångar saknas, personen blir belagd med näringsförbud och borgenärernas chans att få sina pengar krymper till obefintlig.

Hade någon sökande eller ombud som begärde en gäldenär i konkurs precis när det skulle till att utmätas en fastighet med skapligt värde. Sen ringde dom och var arg över att Löneutmätningen upphörde och att fastigheten inte utmättes. Slutresulatet blev att hälften av pengarna från fastigheten gick till konkursförvaltarens arvode, man missade 7-8 månader med löneutmätning på ca 13000 i månaden.
Ombudet försökte dessutom få det till vårt fel..
Känns nästan bättre att inte ha eget hus eller bostadsrätt när man sitter i den sisten , för då kan dom bara ta lönen i princip ! Om man förstås inte ha bil eller andra massa värdesaker :)

Känns nästan bättre att inte ha eget hus eller bostadsrätt när man sitter i den sisten , för då kan dom bara ta lönen i princip ! Om man förstås inte ha bil eller andra massa värdesaker :)
Tänkte också så vi hade bostadsrätt förut den hade ju rykit tvångsförsäljning mm :(

Tänkte också så vi hade bostadsrätt förut den hade ju rykit tvångsförsäljning mm :(
Ja fy tusan .. har också ägt 2 st fina bostadsrätter innan och det hade varit riktigt tungt , och dessutom fått svårt att få lägenhet då man har anmärkning vid det läget då .. oerhört glad jag slipper och tänka på det också

Lite beroende på värde och ev belåning. Vissa bostadsrätter får man faktiskt behålla, maxvärde 300k om jag minns rätt.
Tvångsförsäljning skulle kunna bli aktuellt ändå, men inte utmätning :)
(Tvångsförsäljning = föreningen som vill få in avgifterna genom att sälja bostadsrätten.
Vid utmätning sälja det pga någon annan skuld än en skuld till föreningen)

Lite beroende på värde och ev belåning. Vissa bostadsrätter får man faktiskt behålla, maxvärde 300k om jag minns rätt.
Tvångsförsäljning skulle kunna bli aktuellt ändå, men inte utmätning :)
(Tvångsförsäljning = föreningen som vill få in avgifterna genom att sälja bostadsrätten.
Vid utmätning sälja det pga någon annan skuld än en skuld till föreningen)
Menar du maxvärde bostadsrätt 300000kr för våran lägenhet kostade över 2,5 miljoner och skulden var på 2.1 miljon vi sålde för nästan 3 miljoner och ändå sitter man här med miljonskuld :(

Ja fy tusan .. har också ägt 2 st fina bostadsrätter innan och det hade varit riktigt tungt , och dessutom fått svårt att få lägenhet då man har anmärkning vid det läget då .. oerhört glad jag slipper och tänka på det också
Säger detsamma

Menar du maxvärde bostadsrätt 300000kr för våran lägenhet kostade över 2,5 miljoner och skulden var på 2.1 miljon vi sålde för nästan 3 miljoner och ändå sitter man här med miljonskuld :(

Ja, max 300000

Att sätta företagare i personlig konkurs låter som en ren förlustaffär för borgenärer. Utredningen har redan kommit fram till att tillgångar saknas, personen blir belagd med näringsförbud och borgenärernas chans att få sina pengar krymper till obefintlig.

Vanligt att skatten gör det, tror det är för att stoppa verksamheten som ändå tydligen inte är då lönsam

Om jag släppt skulder nu 30/9 hur lång tid tror ni det tar tills det blir en bet.anmärkning?

Om jag har en skuld till kronofogden, fast löneutmätning inte kommit igång ännu .. men jag lyckas få en del pengar under tiden och väljer att betala av den .. ska jag betala till kronofogden eller kreditbolaget direkt då ?

Om jag har en skuld till kronofogden, fast löneutmätning inte kommit igång ännu .. men jag lyckas få en del pengar under tiden och väljer att betala av den .. ska jag betala till kronofogden eller kreditbolaget direkt då ?
Går vilket som. Snabbare handläggning om du betalar till kfm direkt. Annars till kreditbolaget som ska rapportera till kfm. Kanske dom drar lön i onödan...

Går vilket som. Snabbare handläggning om du betalar till kfm direkt. Annars till kreditbolaget som ska rapportera till kfm. Kanske dom drar lön i onödan...
Tack för svaret :) för som det är nu så verkar det ta tid för kronofogden , pratade med dom i fredags och då sa dom att om dom inte fått in ärendet ännu så kan det bli att löneutmätning startas tidigast januari februari .. så lång kö tydligen .. mina kommer nog skickas efter denna veckan ...

Har det blivit utslag Johan? Har du skuldsaldo kan man logga in på KFM o se vilka ärenden som ligger där. Man har ett ocr nummer på varje ärende om du har flera står på papperet från KFM.
Har du ej det kvar så ring KFM om tala om vilken skuld du vill betala

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp