Gjorde en chansning igår och frågade runt lite av mina inkasso bolag som ligger som utmätning ,
svea har jag 4 st mål hos på totalt 88k ... dom får in ca 3k per månad och ca 1500 kr är ränta . dom skulle ändra istället till ordningen kapital , avgifter , ränta... hjälper det mig verkligen om det ändå minskar ? alla 4 får tillräckligt att det minskar redan. skulle uppskatta hjälp i denna frågan =)
Nu vågar jag inte svara på din fråga Johan men jag kan berätta om två skulder som jag betalar av på.
Ena skulden är till Kredinor och (Resurs Bank) och den är på totalt 253,797 kr och det roliga i kråksången är att, jag betalar 2500 kr i månaden på den här skulden i de första 18 månaderna så betalar jag av
bara räntan på skulden, skulden minskar ingenting.
Det är en annan skuld där jag också har en sjuk jävla ränta eller när skulden kom från Norge till Sverige så blev det NOK till SEK. Skulden till Expressbank för exempel innehåller nästan 100k i bara ränta.
Som tur är så får jag en väldigt hög återbäring på skatten nästa år + semestersättning - på den vägen kammar jag säkert in en 70-80k, om inte mer. Då kommer jag att betala av mina minsta skulder som jag har - >
credway 28k och klarna 38k. Där sparar jag in 5000 kr i månaden.
Hoppas jag har förstått din fråga rätt
Kul förresten att möta andra i samma situation - trodde till en början att varje svensk bara hade bil och huslån men det visar sig att så är inte fallet.
Min mamma sa en gång till mig att:
Hur många familjer tror du idag bara har huslån, billån och försäkringar, sophätming, tfn, ström och bredband att betala? Om så vore fallet så hade inte kfm eller inkasso behövts funnits. Hur tror du en familj med två barn finansierar en resa till Thailand, Mexico eller Karibien? De tar en kredit. Många sparar säkert men många familjer lever med krediter idag.
Ser vi bara till min fru och mig så när vi är skuldfria så kommer vi att leva mycket mycket bra.
Jag 28k in netto
Fru 25k in netto
53k in
Huslån 9k/månaden
Bredband/tfn 2k/månaden
Försäkringar 1k/månaden
Billån 2k/månaden
Mat/bensin 8k/månaden
Sophämtning 1k/månaden
= 23k netto ut
30k kvar att leva på