Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fast kan ju ringa in efter 3 lappen :) då har det kanske gått 6 mån :)

3 lappen? Det skickas 2. Delgivaren kan dyka upp på jobbet ganska omgående, men tycker man det inte gör något så är det förstås inget att bry sig om

Ok, ja makes sense. Men varför hembesök innan tidsfrist getts?

Tidsfristen på föreläggandena är "skicka in omgående" om jag minns rätt.
Om det är flera mil bort och man sällan är dit så brukar kolla igenom om det finns något mer. Kan tänka mig dom uppe i norr som kan ha säkert 30 mil. Jag skulle nog ta med sambons eller grannens förelägganden om jag ska dit i stället för att behöva åka efter en vecka igen

Tidsfristen på föreläggandena är "skicka in omgående" om jag minns rätt.
Om det är flera mil bort och man sällan är dit så brukar kolla igenom om det finns något mer. Kan tänka mig dom uppe i norr som kan ha säkert 30 mil. Jag skulle nog ta med sambons eller grannens förelägganden om jag ska dit i stället för att behöva åka efter en vecka igen
Förstår, intressant att höra hur det kan funka.

3 lappen? Det skickas 2. Delgivaren kan dyka upp på jobbet ganska omgående, men tycker man det inte gör något så är det förstås inget att bry sig om
Jag menar 3 hembesök ! Hänt mig flera gånger med 3 gånger och sambon med :) sambon betalde på 3 försöket :)

Man blir delgiven när man blir delgiven , antingen efter 1 dag eller 8 mån :)

Hur länge sedan var det du fick ditt första delgivningskvitto till detta beslutet? Fick mitt första igår på en skuld på 126000:- och undrar väl hur lång tid jag nu har på mig innan det börjas med utmätning.
Skulle gärna hinna behålla skatteåterbäringen.

Första delgivningskvitto i oktober. Skrivit på alla.
Första utslag november.
Första skuld att betala december.
Redovisning av inkomst januari.
Beslut januari.

Första delgivningskvitto i oktober. Skrivit på alla.
Första utslag november.
Första skuld att betala december.
Redovisning av inkomst januari.
Beslut januari.
*Utslag betyder?
* skuld att betala? Väntar jag inte på löneutmätningen om det är vad jag siktar på? Har ju lixom inga pengar då det hamnat där.
* redovisning utav inkomst är slutskedet innan utmätning på lön? Runt här de gör hembesök och ser vad man har i värdesaker?( vilket ja inte har)

Idag verkar funderingarna flöda, haha, jag har en till undran - enligt min skuldrådgivare är jag kvalificerad för både vanlig skuldsanering och skuldsanering för företagare, att jag kunde avgöra själv vad som passade att söka för.
Hennes resonemang för för-/nackdelar var att vanlig skuldsanering innebar betalningsfria månader och möjlighet till kortare betalplan eftersom jag är ensamstående med barn.
Vid f-skuldsanering är tiden kortare, 3 år, och ett fast månadsbelopp att betala om minst ca 2200:- oavsett inkomst men givetvis inga betalningsfria månader.
Hur hade ni resonerat? Vad skulle ni ha föredragit?
Känns dumt om jag tex skulle bli beviljad endera av det, beroende på vad jag söker först (förutsatt jag blir beviljad såklart), och sedan inte kunna byta sanering.

Idag verkar funderingarna flöda, haha, jag har en till undran - enligt min skuldrådgivare är jag kvalificerad för både vanlig skuldsanering och skuldsanering för företagare, att jag kunde avgöra själv vad som passade att söka för.
Hennes resonemang för för-/nackdelar var att vanlig skuldsanering innebar betalningsfria månader och möjlighet till kortare betalplan eftersom jag är ensamstående med barn.
Vid f-skuldsanering är tiden kortare, 3 år, och ett fast månadsbelopp att betala om minst ca 2200:- oavsett inkomst men givetvis inga betalningsfria månader.
Hur hade ni resonerat? Vad skulle ni ha föredragit?
Känns dumt om jag tex skulle bli beviljad endera av det, beroende på vad jag söker först (förutsatt jag blir beviljad såklart), och sedan inte kunna byta sanering.

2200kr minst? Och som mest? Annars lät väl den skuldsaneringen mer rimlig om den är över på 3 år?

*Utslag betyder?
* skuld att betala? Väntar jag inte på löneutmätningen om det är vad jag siktar på? Har ju lixom inga pengar då det hamnat där.
* redovisning utav inkomst är slutskedet innan utmätning på lön? Runt här de gör hembesök och ser vad man har i värdesaker?( vilket ja inte har)

Skuld att betala är ju bara en del av förfarandet med skulder som inkommer till kronofogden, du fortsätter att göra ingenting efter det.

Ja inkomstredovisningen är slutskedet. Sen får du ett beslut om hur mycket dom kommer utmäta.

Sen är det ju så att kronofogden inte automatiskt gör hembesök hos alla med skulder det är ju främst om man har registrerade tillgångar. Jag som bor i hyresrätt utan tillgångar fick inget hembesök.

2200kr minst? Och som mest? Annars lät väl den skuldsaneringen mer rimlig om den är över på 3 år?
Som mest de tillgångar som finns utöver förbehållsbeloppet att utmäta som vid en vanlig skuldsanering/utmätning, dock kvartalsvis inbetalning och alltså som minst 2200,- som jag förstått det.

Skuld att betala är ju bara en del av förfarandet med skulder som inkommer till kronofogden, du fortsätter att göra ingenting efter det.

Ja inkomstredovisningen är slutskedet. Sen får du ett beslut om hur mycket dom kommer utmäta.

Sen är det ju så att kronofogden inte automatiskt gör hembesök hos alla med skulder det är ju främst om man har registrerade tillgångar. Jag som bor i hyresrätt utan tillgångar fick inget hembesök.
Tack snälla för svar:) hoppas jag slipper hembesök då. Har ju dock lite elektronik på avbetalning som inte finns kvar om det är något de vill leta efter?

Om man har "Skuld att betala" med förfallodatum 25 januari och man inte lyckas betala hela den nu, när kan det tänkas komma papper om inkomst då? Hur snabba är dom i handläggningen just nu?
Vet att skulden helt kommer kunna betalas innan 25 februari men personen vill inte riskera att det ska gå ut papper till arbetsgivaren. Nån som har koll?
Minst halva skulden kommer kunna betalas nu 25 januari.

Senast ändrad:
Om man har "Skuld att betala" med förfallodatum 25 januari och man inte lyckas betala hela den nu, när kan det tänkas komma papper om inkomst då? Hur snabba är dom i handläggningen just nu?
Vet att skulden helt kommer kunna betalas innan 25 februari men personen vill inte riskera att det ska gå ut papper till arbetsgivaren. Nån som har koll?
Skulle gissa på att personen får papper inom 5-14 dagar , gick väldigt snabbt efter skuld att betala . Iallafall för mig !

• Gilla
Reaktioner: p79

Det är stor

Det beror lite på hur stor höjning det är och om man har skuldsanering i sikte.

Vad menar du @Lasseman eller försvann det text när du svarade på min fråga?

Lasseman, jag vill gärna slippa onödiga hembesök eller besök på jobbet för att ni inte får tag i mig eventuellt när jag blir kund hos er. Finns det möjlighet att typ lämna visitkort till er eller letar ni i mina registrerade nummer o provar?

Fick precis hem en lapp med nya belopp som ska dras angående löneutmätningen , fick behålla 30kr mer än förra året :) står att normalbeloppet är ändrat , för jag fick min första koll i mars förra året ... Tänkte om dom kanske kolla tidigast nästa år då igen eftersom det ändrades nu ? :)

Bilagor

• IMG_20210125_120206.webp
    IMG_20210125_120206.webp
    224.4 KB · Visningar: 27
Fick precis hem en lapp med nya belopp som ska dras angående löneutmätningen , fick behålla 30kr mer än förra året :) står att normalbeloppet är ändrat , för jag fick min första koll i mars förra året ... Tänkte om dom kanske kolla tidigast nästa år då igen eftersom det ändrades nu ? :)
Dem brukar kola en gång om året inkomst. Har inte fått nåt än från KF men det brukar komma ny beslut i januari månad.

Såna får man varje år i januari eftersom normalbellopet justeras.
Ny inkomstkoll lär ske samma månad som första gången

Lasseman, jag vill gärna slippa onödiga hembesök eller besök på jobbet för att ni inte får tag i mig eventuellt när jag blir kund hos er. Finns det möjlighet att typ lämna visitkort till er eller letar ni i mina registrerade nummer o provar?

Du får väl posta ett visitkort om du vill, det kommer inte vara sökbart vad jag vet förrän du kommer till verkställighet. Behöver man ringa dig innan kommer man söka efter nr

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp