Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej,

Jag är ganska ny i löneutmätningsvärlden och blir inte riktigt klok på när det utmätta beloppet återspeglas i skuldsaldot. Någon mer erfaren som kan ge en fingervisning?

Utöver löneutmätning den 23e (Den här månaden pga helg) ligger 220 000 som är överskott från en exekutiv försäljning med fördelning den 21 april och väntar på att fördelas på resterande skulder.

Jag längtar tills jag kan se att skuldsaldot sjunkit, därav min nyfikenhet på hur lång tid det brukar ta.

Det har ju inte något med löneutmätning att göra alls detta, men allmänna mål bokas det på direkt i samband med fördelningen, enskilda mål får pengarna när fördelningsbeslutet (som kan överklagas) vunnit laga kraft. Minns inte om det är 3 veckor eller en månad. Läs protokollet så ser du information om det i alla fall

Det har ju inte något med löneutmätning att göra alls detta, men allmänna mål bokas det på direkt i samband med fördelningen, enskilda mål får pengarna när fördelningsbeslutet (som kan överklagas) vunnit laga kraft. Minns inte om det är 3 veckor eller en månad. Läs protokollet så ser du information om det i alla fall

Tackar!

Jag uttryckte mig nog luddigt dock. Det är löneutmätning från den 23 april och överskottet efter fördelningen (som ska utmätas) som inte synts till.

De skulder (diverse inkassobolag) som ingår i protokollet står som "under behandling" sedan ca en vecka och syns inte längre på skuldsaldot.

Då saldot uppdaterades så fort där blev jag fundersam över när löneutmätningen (och det som "blev över" efter fördelningen) kan tänkas registreras.

Tackar!

Jag uttryckte mig nog luddigt dock. Det är löneutmätning från den 23 april och överskottet efter fördelningen (som ska utmätas) som inte synts till.

De skulder (diverse inkassobolag) som ingår i protokollet står som "under behandling" sedan ca en vecka och syns inte längre på skuldsaldot.

Då saldot uppdaterades så fort där blev jag fundersam över när löneutmätningen (och det som "blev över" efter fördelningen) kan tänkas registreras.
Min lön betalades in den 23 till kronofogden från mitt jobb , idag uppdaterades saldot på min sida ! Så ibland kan det verkligen ta tid ! :)

Tackar!

Fördelningen efter Försäljningen kan nog innebära att lönepengarna ska hanteras manuellt också, då kan det ta extra tid förstås

Jag har en fråga gällande belopp man vågar ha på kontot under utmätning. Eftersom vi är en stor familj så ligger vårt sammanlagda normalbelopp på ca 25k, men det känns så osäkert att ha så mycket pengar på kontot... finns det någon risk för att KFM gör en kontokontroll och utmäter de pengar man har på kontot som ska vara till månadens utgifter (alltså sitt normalbelopp)?

Jag har en fråga gällande belopp man vågar ha på kontot under utmätning. Eftersom vi är en stor familj så ligger vårt sammanlagda normalbelopp på ca 25k, men det känns så osäkert att ha så mycket pengar på kontot... finns det någon risk för att KFM gör en kontokontroll och utmäter de pengar man har på kontot som ska vara till månadens utgifter (alltså sitt normalbelopp)?
Är det beloppet ni får behålla så nej då kommer dem inte ta ngt av det då det är det du ska ha

Är det beloppet ni får behålla så nej då kommer dem inte ta ngt av det då det är det du ska ha

Det stämmer inte. Sparar man sitt förbehållsbelopp i stället för att betala räkningar och handla mat för pengarna så ligger de dåligt till om någon gör en kontroll.

Vårat ligger på nästan 38000kr varje månad, betalar in räkningar samma dag, sen gör jag månadshandlingen, sen är detta 12000kr kvar dom ska räcka till bensin och övrigt.
Just nu försöker vi spara ihop pengar till en soffa och det sparar jag inte på kontot.
Bättre att ha mer kontanter än på kontot när man redan lever snålt.

Det stämmer inte. Sparar man sitt förbehållsbelopp i stället för att betala räkningar och handla mat för pengarna så ligger de dåligt till om någon gör en kontroll.
Absolut men det sades inte ngt om att sparas. Dem får behålla 25000 då har dem ju månaden på sig att använda dem pengarna, dem kommer ju inte in mitt i månaden och säger att ni har 18000 kvar vi ta lite nu för att.
En helt annan sak om det sparas 10.000 kr av dem 25 när månaden är slut sen

Absolut men det sades inte ngt om att sparas. Dem får behålla 25000 då har dem ju månaden på sig att använda dem pengarna, dem kommer ju inte in mitt i månaden och säger att ni har 18000 kvar vi ta lite nu för att.

Jaså du.

Du blandar ihop normalbelopp och förbehållsbelopp. Finns det pengar över förbehållsbehållet när en tillgångsundersökning görs så ska det utmätas om det är nog mycket.

Du blandar ihop normalbelopp och förbehållsbelopp. Finns det pengar över förbehållsbehållet när en tillgångsundersökning görs så ska det utmätas om det är nog mycket.
Ja jag har lite svårt att förstå skillnaden på normalbelopp och förbehållsbelopp. Normalbelopp är väl det vi ska ha att leva på? Förbehållsbeloppet är ju en summa, och sen tillkommer barnbidrag, det verkar ingår i normalbeloppet som står på kfm hemsida. De räknar ju bort barnbidraget i förbehållsbeloppet, då kan de väl inte utmäta det om vi har förbehållsbeloppet plus barnbidrag på kontot?

En helt annan sak om det sparas 10.000 kr av dem 25 när månaden är slut sen
Så om jag lyckas spara nån tusenlapp av mitt förbehållsbelopp så utmäts det? Om vi lever snålt några månader för att vi tex måste köpa nya ytterkläder till barnen så måste man väl ha en möjlighet att göra det?

Det står såhär på kfm hemsida:
”Kronofogden utmäter inte barnbidrag eller underhållsbidrag. De räknas dock med i summeringen av familjens samlade intäkter och ingår i det normalbelopp som familjen ska ha att leva för per månad efter till exempel en löneutmätning.”

Då kan de ju inte utmäta allt över förbehållsbeloppet som finns på kontot för då utmäter de barnbidraget? Eller vilken siffra är det jag ska titta på som ”förbehållsbelopp” i uträkningen på hemsidan som du menar? Den summa som står längst ner i uträkningen är angiven som just förbehållsbelopp, men den summan är ju minus barnbidragen.

Så om jag lyckas spara nån tusenlapp av mitt förbehållsbelopp så utmäts det?

Inte per automatik, men om Kronofogden får för sig att kolla vad du har på banken så kan de ta pengarna. Det har hänt mig några gånger under perioder med pågående löneutmätning att de även har gått in och tagit pengar på konton.

Kronofogdens uppdrag är väl i första hand att se till så att skulderna regleras. Hur skulle det se ut om skuldsatta kunde spara pengar som var oantastliga?

Inte per automatik, men om Kronofogden får för sig att kolla vad du har på banken så kan de ta pengarna. Det har hänt mig några gånger under perioder med pågående löneutmätning att de även har gått in och tagit pengar på konton.

Kronofogdens uppdrag är väl i första hand att se till så att skulderna regleras. Hur skulle det se ut om skuldsatta kunde spara pengar som var oantastliga?
Jag tycker det är helt fel att de först räknar ut ett belopp som man ska få behålla, och utmäter pengar man lyckats spara trots detta för att tex köpa ytterkläder till 5 barn. Detta är inte gratis. Det är ju pengar som jag ska få behålla?

Jag tycker det är helt fel att de först räknar ut ett belopp som man ska få behålla, och utmäter pengar man lyckats spara trots detta för att tex köpa ytterkläder till 5 barn. Detta är inte gratis. Det är ju pengar som jag ska få behålla?

Det finns inget krav på samtycke för utmätning, även om många tror der, du får alltså tycka det är fel

Kan tänka mig dom kolla kontot fler gånger om dom lyckas hitta något nångång med :)

Är väl bara knata ner och ta ut pengarna som finns kvar (om man nu skulle ha kvar något) innan lönen kommer och hamstra dessa hemma?

Jo visst, men om du inte använder pengarna utan i stället sparar dem så ligger de dåligt till om Kronofogden får för sig att kolla vad du har på banken.

Man kan tycka att det är tråkigt, men det är så det är. Antagligen tycker de som du är skyldig pengar tvärtom mot vad du tycker.

Att det är beräknat ett visst belopp att klara sig i en månad
Ja, exakt. Men så vet jag att om ex 3 månader måste jag köpa 5 nya vinterjackor till barnen (ponera att det är höst). Inte fan får jag behålla mer den månaden för det när utgiften väl kommer. Då måste jag alltså dra ner på allt jag kan månaderna innan för att kunna köpa det 3 månader senare. Utgifterna är inte statiska varje månad.

Att det är beräknat ett visst belopp att klara sig i en månad
Bara nyfiken. När under månaden kollas konton oftast? Och hur vet kfm att personen inte tänkt storhandla mat just den dagen och skåpen ekar tomma?

Damp en större summa in på mitt konto idag Bankgiroinsättning Inbet och så nåt nummer . Jag deklarerade i måndags. Kan det vara summan av återbäringen efter att de dragit av skulden till CSN ? Är väl för tidigt än men vet ej vad annars det kan vara

Bara nyfiken. När under månaden kollas konton oftast? Och hur vet kfm att personen inte tänkt storhandla mat just den dagen och skåpen ekar tomma?

Det kollas nog ungefär lika mycket varje dag.
Det vet man inte, är ju inte något som påverkar beräkningen ändå

Damp en större summa in på mitt konto idag Bankgiroinsättning Inbet och så nåt nummer . Jag deklarerade i måndags. Kan det vara summan av återbäringen efter att de dragit av skulden till CSN ? Är väl för tidigt än men vet ej vad annars det kan vara

Deklaration i måndags lät inte som orsak. Det har nog kanske inte något med löneutmätning att göra?

Deklaration i måndags lät inte som orsak. Det har nog kanske inte något med löneutmätning att göra?
Hmm hur menar du då? Finns det nån grund för att sätta in pengar istället för att utmäta när det gäller löneutmätningar?

Hmm hur menar du då? Finns det nån grund för att sätta in pengar istället för att utmäta när det gäller löneutmätningar?
Har du fått inledande ?
Då stoppas löneutmätningen och återbetalas om de redan hunnit dra till löneutmätningen.

Ja, exakt. Men så vet jag att om ex 3 månader måste jag köpa 5 nya vinterjackor till barnen (ponera att det är höst). Inte fan får jag behålla mer den månaden för det när utgiften väl kommer. Då måste jag alltså dra ner på allt jag kan månaderna innan för att kunna köpa det 3 månader senare. Utgifterna är inte statiska varje månad.

Ta ut allt överskott kontant så slipper du riskera att det blir utmätt.

Om du har kontantfobi kan du skaffa ett utländskt konto och skicka över pengarna dit, det försvårar utmätning kraftigt.

Ta ut allt överskott kontant så slipper du riskera att det blir utmätt.

Om du har kontantfobi kan du skaffa ett utländskt konto och skicka över pengarna dit, det försvårar utmätning kraftigt.
Revolut skulle nog funka skulle jag tro

Jag har ingen aning om vad du frågar om nu, men jag tänkte att det finns ju andra anledningar att få in pengar på banken än att deklarera. Har du deklarerat i måndags ska väl utbetalningarna komma i juni

Revolut har bytt land för sina sverigekunder pga brexit. Har för mig att det nya landet har nåt avtal med Sverige gällande utlämning av kontoinformation?

Litauen. Det är nog inte större risk att pengarna tas för det.

Kronofogden vet naturligtvis inte vilka dagar du handlar mat på, och de bryr sig heller inte om det. Du får köpa vad du vill för pengarna.

Vill du spara pengarna så ligger de dåligt till, så antingen låter du bli att spara, eller så får du spara på något sätt som inte märks.

Det är inte olagligt att spara pengar som skuldsatt, du får spara ihop flera miljoner om du vill, men om Kronofogden får reda på detta så kan de naturligtvis mäta ut dina pengar, vare sig de är på banken eller i en väska i garderoben. Du får inget straff och ingen blir arg på dig, men de tar dina pengar.

Kronofogden vet naturligtvis inte vilka dagar du handlar mat på, och de bryr sig heller inte om det. Du får köpa vad du vill för pengarna.

Vill du spara pengarna så ligger de dåligt till, så antingen låter du bli att spara, eller så får du spara på något sätt som inte märks.

Det är inte olagligt att spara pengar som skuldsatt, du får spara ihop flera miljoner om du vill, men om Kronofogden får reda på detta så kan de naturligtvis mäta ut dina pengar, vare sig de är på banken eller i en väska i garderoben. Du får inget straff och ingen blir arg på dig, men de tar dina pengar.
Göm aldrig pengarna så mössen kan komma åt, vet en gubbe som gömde 150k och mössen åt upp allt.

Inte kan utmäta. Ska utmäta.

Göm aldrig pengarna så mössen kan komma åt, vet en gubbe som gömde 150k och mössen åt upp allt.

Ja det är ju dumt. Man kanske kan köpa vinterjackor till barnen annars, i förebyggande syfte. Jag tror till och med att det är billigare att köpa sådana när det inte är vinter, så man får mer för pengarna, och jackorna lär inte mätas ut vid eventuellt hembesök från Kronofogden.

Eller så sparar man pengar på ett konto och blir arg när någon tar dem. Det är ett val man har.

Ja det är ju dumt. Man kanske kan köpa vinterjackor till barnen annars, i förebyggande syfte. Jag tror till och med att det är billigare att köpa sådana när det inte är vinter, så man får mer för pengarna, och jackorna lär inte mätas ut vid eventuellt hembesök från Kronofogden.

Eller så sparar man pengar på ett konto och blir arg när någon tar dem. Det är ett val man har.

Nu har ni tramsat tillräckligt tycker jag. Nu räcker det.
Frågan var om kronofogden tar pengar av det man ska få behålla varje månad, vilket de uppenbarligen gör.
Ger med ena handen och tar med andra. Fullkomligt normalt :tummen:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp