Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om vi säger att mitt första utslag får ett förfallodatum att betala på 1 juni, någon som varit med om att dem redan innan dess tagit pengar från bankkontot? Lite nervöst vid lön att betala räkningar nu känner jag. Har inte fått nått brev med skuld att betala ännu utan bara utslagsbrev.
Får man fråga vilket bolag det är ? För vissa bolag är snabba och vissa tar längre tid

För 2 veckor sen uppdaterade jag frugans uppgifter då hon inte jobbat i år, ändrade även hyran och lite andra förutsättningar som ändrats. Har inte fått hem några papper om förändringar, känns konstigt att det tar sån tid innan återkoppling?

För 2 veckor sen uppdaterade jag frugans uppgifter då hon inte jobbat i år, ändrade även hyran och lite andra förutsättningar som ändrats. Har inte fått hem några papper om förändringar, känns konstigt att det tar sån tid innan återkoppling?
Brukar gå sjukt fort ! Alla gånger jag ändrat så max 2 dagar !

När man fått skuld att betala in till kfm och datumet passerat. Ramlar in en hel del skulder nu till kfm men besvarar alla delgivningspapper så fort jag får dom.
Nu har första skulden som kom in gått så långt att datumet har passerat där jag skulle ha betalat in till kfm. (idag).

Vad sker nu? Kommer dom och knackar på dörren i dagarna och vill se vad man äger? Får man papper hem? Hur fort går löneutmätningen igång?
Om man är på jobbet när dom kommer, vad gör dom då? Ringer dom och säger att dom står utanför? Ska man ringa in och säga vad man tjänar, vad hyran är osv.. för att snabba på processen och visa att man är samarbetsvillig?

Det som mest sannolikt kommer att ske är att du får brev hem där du skall ange inkomst och utgifter som ett underlag för KF hur stor din löneutmätning kommer att bli. Efter att detta är inskickat brukar utmätningen komma igång inom en månad skulle jag tro.
Du kan kontakta dom själv, inte minst för att visa samarbetsvilja. Vet inte om man kan lämna uppgifterna online men kolla även upp det.
Vad avser risken att dom knackar på hemma eller jobbet så tro jag inte den är så stor men visst kan det ske.

Det kan gå till på så olika sätt det där

Det som mest sannolikt kommer att ske är att du får brev hem där du skall ange inkomst och utgifter som ett underlag för KF hur stor din löneutmätning kommer att bli. Efter att detta är inskickat brukar utmätningen komma igång inom en månad skulle jag tro.
Du kan kontakta dom själv, inte minst för att visa samarbetsvilja. Vet inte om man kan lämna uppgifterna online men kolla även upp det.
Vad avser risken att dom knackar på hemma eller jobbet så tro jag inte den är så stor men visst kan det ske.

Tack för fint svar! :)
Ska kika på det där med att lämna online. :tummen:

Tack för fint svar! :)
Ska kika på det där med att lämna online. :tummen:
Lämnar du in inkomsterna och utgifterna på tex måndagen vid lunch så räknar dom ut det samma dag ! Går riktigt fort ! Så skulle du vilja behålla en månadslön tex för juni för du skicka in det så sent som det går :)

På vilket sätt gynnar det en? Om du syftar på framtida skuldsanering, finns det då en regel som säger att KFM ska neka detta om man "inte visat samarbetsvilja"?
Nej, det finns ingen regel mig veterligen men jag tror att det är bra att ha visat samarbetsvilja inför en ev ansökan om skuldsanering.
Om du störde dig på det ordvalet eller inlägget ber jag om ursäkt. Jag kunde varit tydligare med att skriva att "jag tror att det kan vara till nytta att visa samarbetsvilja".

Lämnar du in inkomsterna och utgifterna på tex måndagen vid lunch så räknar dom ut det samma dag ! Går riktigt fort ! Så skulle du vilja behålla en månadslön tex för juni för du skicka in det så sent som det går :)

Det där varierar kraftigt hur fort det går

Det där varierar kraftigt hur fort det går
Så kan det säkert vara :) lämnat in 3 gånger och beslut har kommit samma dag och legat i brevlådan inom 1-2 dagar :) men säkert som du säger det varierar säkert :)

Fick idag en delgivning via Kivra på en skuld, alla andra har kommit i brevlådan så är det olika eller kommer allt köras via Kivra nu tro?

Fick idag en delgivning via Kivra på en skuld, alla andra har kommit i brevlådan så är det olika eller kommer allt köras via Kivra nu tro?
Du kan kan välja att inte ta emot breven från kronofogden i kivira :) på skuld att betala tjänar du några dagar på att ta det manuellt :)

När ser väl kommer till kivra så vill man alltså ha det i brevlådan..?

Gillar nya funktionen med delgivningskvitton och bestridande på kfm hemsida, slippa greja med alla brev. Skönt o signera direkt.

Vad händer om man har maxbeslut och man går ner i tjänst och börjar jobba 80% istället 100%? Ändras förbehållsbeloppet? Isåfall när?

Vad händer om man har maxbeslut och man går ner i tjänst och börjar jobba 80% istället 100%? Ändras förbehållsbeloppet? Isåfall när?

Är du ensamstående ändras inte förbehållet

Juni lönen - absolut!
Jag släppte allt i November/December. (12 olika skulder) Först nu så har jag fått skuldsaldo hos Kronofogden på en skuld som ska betalas in 1/6. Ännu inga papper om löneutmätning.

Jag ringer in direkt till KF när jag ser att jag fått ett föreläggande. Även om jag inte fått hem brev om det så ringer jag då jag ser det på mina sidor på hemsidan.
Så jag drar inte ut på tiden.

Så jag ligger cirkus 3 månader "före" dig. Så du kommer kunna få några löner till skulle jag tippa.

Tack! Många frågor blir det... Om jag fått en delgivning via Kivra idag och skriver på den nu, kommer utmätningen ta denna lönen då?

Csn utbetalning är inte utmätningsbar och är inte med i beräkningen alls.

Ditt scenario förutsätter att du är ensamstående, har du make/sambo är inte ditt förbehåll statiskt
Undrar också lite över detta med CSN, så ni menar alltså att om man har löneutmätning att inte CSN räknas med alls?

Är det max 14k netto man får tjäna om man ska ansöka om CSN ?
Fribeloppet på CSN är väl borttaget fram till sista juni 2021. Men regeringen har väl gett förslag till att det ska slopas hela 2021.
Fast du kanske pratar om att man inte får tjäna mer pga löneutmätning 😛

Det stämmer.Har haft själv och din CSN inkomst påverkar inte löneutmätning på något sätt.
Oj hade ingen aning om detta, så låt säga att jag har vanlig lön som utmäts och studerar parallellt med jobb då och får jag alltså behålla CSN bidrag /lån (hela summan utöver förbehållet)?

Oj hade ingen aning om detta, så låt säga att jag har vanlig lön som utmäts och studerar parallellt med jobb då och får jag alltså behålla CSN bidrag /lån (hela summan utöver förbehållet)?
Jappp säger japp.

Jag ställde nästan samma fråga, fast utifrån skuldsanering med en betalplan på 0:-. Mitt förbehållsbelopp ligger dessutom på minus, dvs enligt deras uträkning så får jag in för lite än vad jag har i kostnader.
Min tanke var att studera 100% med fullt csn och jobba upp till fribeloppet utöver, eftersom teoretiskt så är de båda enskilt ingen grund för ny betalplan, dvs csn räknas inte som inkomst och inkomst upp till 14000:- understiger förbehållet.
Svaret jag fick var att det förmodligen ändå var grund till omprövning.

Jag ställde nästan samma fråga, fast utifrån skuldsanering med en betalplan på 0:-. Mitt förbehållsbelopp ligger dessutom på minus, dvs enligt deras uträkning så får jag in för lite än vad jag har i kostnader.
Min tanke var att studera 100% med fullt csn och jobba upp till fribeloppet utöver, eftersom teoretiskt så är de båda enskilt ingen grund för ny betalplan, dvs csn räknas inte som inkomst och inkomst upp till 14000:- understiger förbehållet.
Svaret jag fick var att det förmodligen ändå var grund till omprövning.
Med risk för verka ”dum” vad menar du med omprövning? Jag har idag en ganska ”saftig” utmätning och jobbar hemifrån vilket innebär att tid till studier finns….jag har inte sökt CSN pga jag trodde kfm bara skulle dra mer på min lön! Men nu börjar jag inse att jag ev skulle få behålla CSN pengar samt den bit som finns kvar när jag betalat kfm

Med risk för verka ”dum” vad menar du med omprövning? Jag har idag en ganska ”saftig” utmätning och jobbar hemifrån vilket innebär att tid till studier finns….jag har inte sökt CSN pga jag trodde kfm bara skulle dra mer på min lön! Men nu börjar jag inse att jag ev skulle få behålla CSN pengar samt den bit som finns kvar när jag betalat kfm
Omprövning av inkomst på så sätt att det ev skulle gå från 0:- betalplan till att börja betala något med kombon jobb upp till 14tkr och csn. Med det resonemanget räknas tydligen csn som inkomst, och förstår väl inte skillnaden på varför det inte då gör det i ditt fall.

Omprövning av inkomst på så sätt att det ev skulle gå från 0:- betalplan till att börja betala något med kombon jobb upp till 14tkr och csn. Med det resonemanget räknas tydligen csn som inkomst, och förstår väl inte skillnaden på varför det inte då gör det i ditt fall.
Ojoj detta känns snurrigt …..min fråga var egentligen OM CSN räknas som inkomst och läggs på lönen så löneutrymmet blir ännu större, känns ju konstigt att det är olika regler iofs med skuldsanering och löneutmätning men detta kanske @Lasseman kan hjälpa oss förklara?

Ojoj detta känns snurrigt …..min fråga var egentligen OM CSN räknas som inkomst och läggs på lönen så löneutrymmet blir ännu större, känns ju konstigt att det är olika regler iofs med skuldsanering och löneutmätning men detta kanske @Lasseman kan hjälpa oss förklara?
Jag har svarat dig väldigt tydligt.Din CSN inkomst räknas inte som inkomst och det kan inte utmättas.Det betyder att din löneutmättning blir samma belopp som innan.Hoppfull gör dig bara förvirrad eftersom hon skriver om skuldsaneringen.Tack vore tipset på forumet har jag tagit CSN lånet och har utökat min inkomst(hade löneutmätningen).Min löneutmätning hade inte ändrats.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp