Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Äntligen! Har jag fått mitt papper om redogörelse för inkomster och utgifter. Är jag knäpp?? Men jag är jätteglad att det äntligen börjar att dras för mina skulder!!!
Inte ett dugg knäpp :) Jag upplevde samma sak när jag fick utmätning för ett antal år sedan.

Äntligen! Har jag fått mitt papper om redogörelse för inkomster och utgifter. Är jag knäpp?? Men jag är jätteglad att det äntligen börjar att dras för mina skulder!!!
En dag närmare skuldfri ! Helt rätt gjort ! Fortsätter man låna för täcka för andra lån kommer man aldrig bli skuldfri ! Så helt rätt gjort ! Jag ångrar det inte !

En dag närmare skuldfri ! Helt rätt gjort ! Fortsätter man låna för täcka för andra lån kommer man aldrig bli skuldfri ! Så helt rätt gjort ! Jag ångrar det inte !

ja när jag har läst dina inlägg så har jag helt klart blivit peppad! Passar på o tacka för all positivitet som du bidrar med :)

Du är inte knäpp. Jag ville också få igång min utmätning så fort som möjligt.

När man fått verkställighet o förfallordatumet är 0804, hinner jag behålla augusti lönen innan utmätningen kommer igång?

När man fått verkställighet o förfallordatumet är 0804, hinner jag behålla augusti lönen innan utmätningen kommer igång?
Det är tveksamt , jag gjorde det inte ! Hade med förfallodagen 3 april , drog igång 25 april ! Men allt beror på hur snabba dom med inkomst pappret o så ...själv gick det riktigt snabbt

Här hör nog inte min fråga hemma men jag är i desperat behov av lite kloka svar. Är på väg mot löneutmätning och allt vad det innebär, samtidigt är förhållandet i dåligt skic och jag funderar på hur livet vore själv, om min sambo flyttar, då ingen självklarhet att jag får bo kvar eftersom jag har utmätning , vi har barn, riskerar jag att bli hemlös?

Är på

Här hör nog inte min fråga hemma men jag är i desperat behov av lite kloka svar. Är på väg mot löneutmätning och allt vad det innebär, samtidigt är förhållandet i dåligt skic och jag funderar på hur livet vore själv, om min sambo flyttar, då ingen självklarhet att jag får bo kvar eftersom jag har utmätning , vi har barn, riskerar jag att bli hemlös?

Är på
Om du redan har ett kontrakt så kan du inte bli av med lägenheten pga löneutmätning om inte din hyresvärd gör en kreditupplysning om du ska ta över kontraktet om ni båda står på det, det kan kanske ställa till det.
Ska du separera så gör det nu i så fall.
Du uppger hyran när du får blankett för redogörelse av inkomst.

Det här hade nog inget med bolån att göra så jag flyttar tråden

Hej,

Jag har sökt på forumet i en fråga avseende om ens respektive inte vill uppge sina ekonomiska uppgifter till kfm inför en löneutmätning.

Om ens respektive vägrar att uppge sina ekonomiska uppgifter (för att han inte vill) hur kommer kfm att räkna i förbehållsbelopp för mig inför en löneutmätning?

Det blir rimligtvis svårare för kfm att räkna ut mitt förbehållsbelopp då de saknar min sambos ekonomiska uppgifter och utgår kfm från ett schablon belopp?
Jag förstår helt och hållet att respektive att respektive inte vill uppge sina uppgifter till kfm, men innebär detta en större nackdel för mig?

Har någon av er erfarenheter om detta så fall berätta gärna

Återigen tack för ett bra forum,

Är ni gift ser man inkomsten.
Annars antar man att ni har samma inkomst. Går att ringa skatteverket och fråga också

Är ni gift ser man inkomsten.
Annars antar man att ni har samma inkomst. Går att ringa skatteverket och fråga också
Tack för ditt svar och vi inte gifta (dvs. sambos).
Tänker också att kfm kan ringa skatteverket om de vill ha in uppgifterna.

Är eller har sambon varit gäldenär så ser man också

Idag hände en lite konstig sak kan jag tycka , förskottslön som ligger hos Svea och utmätning sedan ett år tillbaka och faktiskt få en summa varje månad . Dom drog idag tillbaka ärende från kronofogden . Varför brukar man göra det när man får pengar ?

Idag hände en lite konstig sak kan jag tycka , förskottslön som ligger hos Svea och utmätning sedan ett år tillbaka och faktiskt få en summa varje månad . Dom drog idag tillbaka ärende från kronofogden . Varför brukar man göra det när man får pengar ?

Detta helt omöjligt att spekulera i. Sånt sker mängder av gånger varje dag, ofta när det börjar närma sig ett år under verkställighet

Detta helt omöjligt att spekulera i. Sånt sker mängder av gånger varje dag, ofta när det börjar närma sig ett år under verkställighet
Jo men aboslut det kan jag tänka mig , men ändå lite förvånad ! Just pgr av att om får betalat varje månad :)

Jo men aboslut det kan jag tänka mig , men ändå lite förvånad ! Just pgr av att om får betalat varje månad :)

Jo det kan jag hålla med om.
Blir förvånad när tex utmätning skett av fonder aktier eller ips där det är ett par veckors väntan på pengar att man ändå återkallar..

För att de tjänar på att dra ut på det? Räntan blir ju större om skulden inte minskar än om du betalar av på den. Det blir dyrare för dig och bättre för dem.

För att de tjänar på att dra ut på det? Räntan blir ju större om skulden inte minskar än om du betalar av på den. Det blir dyrare för dig och bättre för dem.

Det är ett sätt att se på det.
Det går också att fundera över att det är pengar dom hade planerat få in för länge sedan och borde vilja ha in.
En del av de där smålångivarna har ibland lite ansträngd likviditet och borde då vilja få in varje krona snarast möjligt.
Det går ju inte betala löpande kostnader och låna ut pengar som är i status upplupen dröjsmålsränta

Kan vara så , sen känns det lite som lasseman säger att dom borde vilja få in varenda krona dom kan

Det är ett sätt att se på det.
Det går också att fundera över att det är pengar dom hade planerat få in för länge sedan och borde vilja ha in.
En del av de där smålångivarna har ibland lite ansträngd likviditet och borde då vilja få in varje krona snarast möjligt.
Det går ju inte betala löpande kostnader och låna ut pengar som är i status upplupen dröjsmålsränta
Ja känns jäkligt konstigt , kanske blivit fel någonstans och fel ärende har återkallats ?

Jag går o väntar på besked om löneutmätning, igår var sista datumet för att fylla i pappren, men jag skickade in dom direkt när de kom...
Kommer beskedet via post eller Kivra tror ni?

Jag går o väntar på besked om löneutmätning, igår var sista datumet för att fylla i pappren, men jag skickade in dom direkt när de kom...
Kommer beskedet via post eller Kivra tror ni?
Post. Vet.

Ok, nu har jag under en tid fått flera föreläggnden(va det nu är) som ja signerat att jag mottagit, flera beslut oxå och sk "Brev från KF" där det står längst ned att jag skall ringa KF om jag inte kan betala. Ska jag ringa el bara sitta vänta vidare på nåt? Hur lång tid är det kvar nu va innan en löneutmätning startar? Märkligt hur flesta stora aktörer samtidigt kallade in KF. Gått säkert 5-6 månader innan nåt hände förutom några påminnelser.

Ok, nu har jag under en tid fått flera föreläggnden(va det nu är) som ja signerat att jag mottagit, flera beslut oxå och sk "Brev från KF" där det står längst ned att jag skall ringa KF om jag inte kan betala. Ska jag ringa el bara sitta vänta vidare på nåt? Hur lång tid är det kvar nu va innan en löneutmätning startar? Märkligt hur flesta stora aktörer samtidigt kallade in KF. Gått säkert 5-6 månader innan nåt hände förutom några påminnelser.
Du ska skriva under det första brevet från kfm dvs delgivningen sen är det bara att höra with the flow.

Du ska skriva under det första brevet från kfm dvs delgivningen sen är det bara att höra with the flow.
Sånna har ja skrivit på alla å fått beslut på alla. Nu kommer det sånna här istället. Ska ja inte göra nåt nu?

Bilagor

• Screenshot_20210729-092437.webp
    Screenshot_20210729-092437.webp
    139.4 KB · Visningar: 29
Ok så trots det står det är VIKTIGT att kontakta KF om ja inte kan betala så ska ja inte göra det. Märkligt. @Lasseman ? Hur länge tar detta, kommer ju trilla in delgivningkvitton vartefter månader framåt. Påverkar det inte en påbörjad löneutmätning? El läggs dom bara in å delar på klumpsumman som redan är bestämd då.

Jag har fått en skuld att betala hos kronfogden, jag fick en avbetalningplan med alektum som begärt verkställighet. Har följt betalplanen till dem, men min skuld hos kronofogden ändras inte. Det innebär att alektum fått 1800kr denna månaden till en skuld som egentligen kronofogden skulle fått eller? Förfallodatum på skulden är 0804 hos kronfogden, men betalplanen med alektum sträcker sig till 0827, kommer det bli löneutmätning på de nu ändå då fast jag har en betalplan?

Ok så trots det står det är VIKTIGT att kontakta KF om ja inte kan betala så ska ja inte göra det.

Nä, kan du inte betala så blir det ju inte så viktigt. Det händer absolut ingenting då. Kronofogden kommer förstås att undersöka om det ändå inte är så att du kan betala, och i så fall hjälper de dig med detta. Men kan du inte betala för att det verkligen inte finns något att betala med så händer ingenting.

Jag har fått en skuld att betala hos kronfogden, jag fick en avbetalningplan med alektum som begärt verkställighet. Har följt betalplanen till dem, men min skuld hos kronofogden ändras inte. Det innebär att alektum fått 1800kr denna månaden till en skuld som egentligen kronofogden skulle fått eller? Förfallodatum på skulden är 0804 hos kronfogden, men betalplanen med alektum sträcker sig till 0827, kommer det bli löneutmätning på de nu ändå då fast jag har en betalplan?
Väldigt konstigt dom begär verkställande när du skett betalplanen ?

Hur lång tid tar det för dem att uppdatera ens skuldsaldo på ”mina sidor”?
Det enda positiva med löneutmätning är att se skulden sjunka.
De brukar reggas typ samma dag, men nu har det inte ändrats trots 1,5 vecka sen lön.
Antar att det är semestertider som påverkar.
Fler som upplever samma?

Gissar semester och att fördelningen inte skett automatiskt. Eller så har din arbetsgivare inte betalat in

KFM kan inte utmäta överskottet på ett skattekonto om det finns en registrerad fordran som ska dras inom några veckor, va?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp