- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Hej.
Har idag lämnat in uppgifter om inkomst osv. Vad tror ni när få jag veta hur mycket det bli i löne utmätning? Tror ni att dom kommer att dra den redan denna månad?
Tack för hjälpen
Inom ett par dagar.
Nej.
- Meddelanden
- 6
- Mottagna reaktioner
- 0
- Poäng
- 1
Hej,Är det upphävt så är det upphävt. Så sent på månaden hann nog inte ag få det innan lönerna gjordes klara
Ja det tycker jag också det borde vara. Ska kontakta arbetsgivaren idag & se vad dom säger. Tack för svaret

- Meddelanden
- 24
- Mottagna reaktioner
- 8
- Poäng
- 27
Idag fick jag beslut om löneutmätning.
Det står att jag har rätt att behålla alltid 12.465 kr och arbetsgivaren ska göra avdrag med 11.075 kr varje månad.
Blir man sjuk eller vabba man avgrund av sjuka barn, då är försäkringskassan väl inte involverad i processen och då måste jag kontakta Kronofogden och meddela det eller hur?
Det står att jag har rätt att behålla alltid 12.465 kr och arbetsgivaren ska göra avdrag med 11.075 kr varje månad.
Blir man sjuk eller vabba man avgrund av sjuka barn, då är försäkringskassan väl inte involverad i processen och då måste jag kontakta Kronofogden och meddela det eller hur?
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Idag fick jag beslut om löneutmätning.
Det stor att jag har rätt att behålla alltid 12.465 kr och arbetsgivaren ska göra avdrag med 11.075 kr varje månad.
Vabbas det mycket kan det läggas beslut hos försäkringskassan också.
Arbetsgivaren ska meddela varför full betalning inte kan ske
- Meddelanden
- 153
- Mottagna reaktioner
- 51
- Poäng
- 156
Rätt att behålla 12 465 kr med hyran eller utan. Har du barn om jag får fråga?Idag fick jag beslut om löneutmätning.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Du får alltid behålla ditt förbehållsbelopp dvs 12465 kr så då blir det mindre till kfm.Idag fick jag beslut om löneutmätning.
- Meddelanden
- 153
- Mottagna reaktioner
- 51
- Poäng
- 156
Gäller det ensam stående eller familj med barn?Du får alltid behålla ditt förbehållsbelopp dvs 12465 kr så då blir det mindre till kfm.
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Du kan gå in på kfm och räkna ut ditt förbehållsbeloppGäller det ensam stående eller familj med barn?
- Meddelanden
- 24
- Mottagna reaktioner
- 8
- Poäng
- 27
Det är med hyran och ja, jag har 2 yngre barn.Rätt att behålla 12 465 kr med hyran eller utan. Har du barn om jag får fråga?
- Meddelanden
- 153
- Mottagna reaktioner
- 51
- Poäng
- 156
Va! Varför så lite?? När jag räknade ut mitt förbehållsbelopp nu på deras hemsida så fick jag fram att har rätt till 17870 kr i förbehållsbelopp. Kan det vara fel?Det är med hyran och ja, jag har 2 yngre barn.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
AllaGäller det ensam stående eller familj med barn?
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Alla har väl inte samma hyra tex så förbehållsbeloppet blir inte samma för allaVa! Varför så lite?? När jag räknade ut mitt förbehållsbelopp nu på deras hemsida så fick jag fram att har rätt till 17870 kr i förbehållsbelopp. Kan det vara fel?
- Meddelanden
- 153
- Mottagna reaktioner
- 51
- Poäng
- 156
Jo jag förstår men killen säger 12465 kr med hyran, alltså vi säger att hyran är ca 7000 får han då bara 5465 kr kvar att leva på med två barn??Alla har väl inte samma hyra tex så förbehållsbeloppet blir inte samma för alla
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Va! Varför så lite?? När jag räknade ut mitt förbehållsbelopp nu på deras hemsida så fick jag fram att har rätt till 17870 kr i förbehållsbelopp. Kan det vara fel?
För att förutsättningarna var så
- Meddelanden
- 24
- Mottagna reaktioner
- 8
- Poäng
- 27
Vi betala 8440 kr för hyran. Lönet netto varierar mellan 21.000 och 24.000 kr.Jo jag förstår men killen säger 12465 kr med hyran, alltså vi säger att hyran är ca 7000 får han då bara 5465 kr kvar att leva på med två barn??
Hur mycket har du i lön?
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Då är det ju där skillnaden är… ni är 2 i hushållet som delar på utgifterna.Vi betala 8440 kr för hyran. Lönet netto varierar mellan 21.000 och 24.000 kr.
Hur mycket har du i lön?
- Meddelanden
- 24
- Mottagna reaktioner
- 8
- Poäng
- 27
Ja det stämmerDå är det ju där skillnaden är… ni är 2 i hushållet som delar på utgifterna.
- Meddelanden
- 153
- Mottagna reaktioner
- 51
- Poäng
- 156
Aha ni är två som jobbar nu är jag med, jag får 20k efter skatt, frugan har ingen inkomst, jobbar inte.Vi betala 8440 kr för hyran. Lönet netto varierar mellan 21.000 och 24.000 kr.
Hur mycket har du i lön?
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Nu släpps man ur fängelset efter att ha avtjänat 2/3 av tiden, kallas villkorligt frigiven, inte sällan kombinerat med övervakning. Liknelsen haltar...Helt logiskt - betald skuld = direkt borttagen anmärkning. Kan inte vara så svårt att införa. Men nej - här ska man ”stämplas” flera år efter att man gjort sig skuldfri. Liknar det med att nån släpps ur fängelse - ska man då ha fotboja ytterligare 3 år efter det?.
- Meddelanden
- 37
- Mottagna reaktioner
- 2
- Poäng
- 12
Xx har alltid rätt att behålla 14 737 kr per månad (förbehållsbelopp).
Xx AB ska göra avdrag med 6 542 kr per månad.
Arbetsgivaren/Utbetalaren ska göra avdraget tills vi fattar nytt beslut.
För att se hur vi har räknat, se bifogad förbehållsbeloppsberäkning.
Kan ni hjälpa mig? Är detta max beslut eller få jag behålla eventuellt övertid?
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Du får behålla övertid ! Inte max beslut !Xx har alltid rätt att behålla 14 737 kr per månad (förbehållsbelopp).
Hej jag var en fråga . Jag och min fru har utmätning hos KF. Jag började plugga så då kunde de inte dra något från mig, min fru är halvtids sjukskriven just nu så de drar ingenting från henne heller. Är klar med studierna nu och ansökt om A-kassa. Fått det godkänt. Behöver jag anmäla till KF angående A-kassa eller får de signal att jag får en inkomst därifrån ? Tack för svar
- Meddelanden
- 2 311
- Mottagna reaktioner
- 1 850
- Poäng
- 1 247
Hej jag var en fråga . Jag och min fru har utmätning hos KF. Jag började plugga så då kunde de inte dra något från mig, min fru är halvtids sjukskriven just nu så de drar ingenting från henne heller. Är klar med studierna nu och ansökt om A-kassa. Fått det godkänt. Behöver jag anmäla till KF angående A-kassa eller får de signal att jag får en inkomst därifrån ? Tack för svar
"Behöver"? Låt bli att anmäla det så länge du kan, för så fort KF får tummen ur kommer de att börja ta allt över förbehållet.
Okej , så jag måste alltså anmäla det eller märker dom det själva? Tänker mig att dom har bra koll på ens inkomst och så. men det är inte så att man blir betalningsskyldig för det man fått utbetalt ?"Behöver"? Låt bli att anmäla det så länge du kan, för så fort KF får tummen ur kommer de att börja ta allt över förbehållet.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Nej du blir inte återbetalningsskyldig men det kan missgynna dig vid en ev skuldsaneringsprocess och lämnas inte uppgifter in så kan de dra ett schablon belopp som kanske är mer än vad du borde betala.Okej , så jag måste alltså anmäla det eller märker dom det själva? Tänker mig att dom har bra koll på ens inkomst och så. men det är inte så att man blir betalningsskyldig för det man fått utbetalt ?
- Meddelanden
- 24
- Mottagna reaktioner
- 8
- Poäng
- 27
Hej Lasseman, om det handlar bara om en dag vab, ska jag meddela det till Kronofogden och överföra pengerna som jag fick från Försäkringskassan till Krf?Vabbas det mycket kan det läggas beslut hos försäkringskassan också.
Arbetsgivaren ska meddela varför full betalning inte kan ske
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Hej Lasseman, om det handlar bara om en dag vab, ska jag meddela det till Kronofogden och överföra pengerna som jag fick från Försäkringskassan till Krf?
Svårt att tro att ngn engagerar sig i det.
Du får betala in själv om du vill, du kan swisha från "mina sidor"
- Meddelanden
- 700
- Mottagna reaktioner
- 305
- Poäng
- 447
Verkligen inte!!Hej Lasseman, om det handlar bara om en dag vab, ska jag meddela det till Kronofogden och överföra pengerna som jag fick från Försäkringskassan till Krf?
- Meddelanden
- 52
- Mottagna reaktioner
- 9
- Poäng
- 41
Hej, en liten fråga jag tänkt på med tanke på med ditt inlägg här. Om man har tokmycket skulder så man drunknar och låter det gå till löneutmätning där man får ett förbehållsbelopp, låt säga 14000kr, i mitt fall är det 14000kr mer än vad jag har idag, är det inte bättre att avstå en skuldsanering då om risken finns att löneutmätningen kvarstår under saneringen. Jag är runt 50 nu och ser inte möjligheterna till ett skuldfritt liv för närvarande.Då är jag med. Kombinationen är tyvärr inte jätteovanlig
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Löneutmätning kvarstår under saneringen ?Hej, en liten fråga jag tänkt på med tanke på med ditt inlägg här. Om man har tokmycket skulder så man drunknar och låter det gå till löneutmätning där man får ett förbehållsbelopp, låt säga 14000kr, i mitt fall är det 14000kr mer än vad jag har idag, är det inte bättre att avstå en skuldsanering då om risken finns att löneutmätningen kvarstår under saneringen. Jag är runt 50 nu och ser inte möjligheterna till ett skuldfritt liv för närvarande.
- Meddelanden
- 52
- Mottagna reaktioner
- 9
- Poäng
- 41
som jag förstår av tidigare inlägg så finns den risken.Löneutmätning kvarstår under saneringen ?
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Bara om du skaffar dig nya skulder under skuldsaneringen, alla skulder innan inledande ingårsom jag förstår av tidigare inlägg så finns den risken.
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Om du får beslut om skuldsanering upphör all verkställighet.Hej, en liten fråga jag tänkt på med tanke på med ditt inlägg här. Om man har tokmycket skulder så man drunknar och låter det gå till löneutmätning där man får ett förbehållsbelopp, låt säga 14000kr, i mitt fall är det 14000kr mer än vad jag har idag, är det inte bättre att avstå en skuldsanering då om risken finns att löneutmätningen kvarstår under saneringen. Jag är runt 50 nu och ser inte möjligheterna till ett skuldfritt liv för närvarande.
- Meddelanden
- 52
- Mottagna reaktioner
- 9
- Poäng
- 41
Bara om du skaffar dig nya skulder under skuldsaneringen, alla skulder innan inledande ingår
ok, tack för input, kanske missförstod jag det jag läste tidigare om löneutmätning under pågående sanering.Om du får beslut om skuldsanering upphör all verkställighet.
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Ingen verkställighet sker under en skuldsanering.ok, tack för input, kanske missförstod jag det jag läste tidigare om löneutmätning under pågående sanering.
Att följa en betalplan är något helt annat än löneutmätning.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Då måste du skaffa nya skulder under skuldsaneringen. Undvik det.Hej, en liten fråga jag tänkt på med tanke på med ditt inlägg här. Om man har tokmycket skulder så man drunknar och låter det gå till löneutmätning där man får ett förbehållsbelopp, låt säga 14000kr, i mitt fall är det 14000kr mer än vad jag har idag, är det inte bättre att avstå en skuldsanering då om risken finns att löneutmätningen kvarstår under saneringen. Jag är runt 50 nu och ser inte möjligheterna till ett skuldfritt liv för närvarande.
- Meddelanden
- 700
- Mottagna reaktioner
- 305
- Poäng
- 447
De har nog ingen koll löpande utom när de begär den årliga ”redovisningen” man lämnar in/får blankett om.. Isf skulle de se till att göra ”inkomstkontroller” när lönerevisionen är, dvs många kommun/statligt/regionanställda får löneökning from 1/4 varje år. Ist kollar KFM per 1/1 varje år. Tex jag får 900kr i löneökning from 1/4 utbetalt på lönen som var i veckan o retroaktivt för april. Man kan inte bli återbetalningsskyldig däremot ska man lämna helt sanningsenliga uppgifter vid all kontakt m KFM.Okej , så jag måste alltså anmäla det eller märker dom det själva? Tänker mig att dom har bra koll på ens inkomst och så. men det är inte så att man blir betalningsskyldig för det man fått utbetalt ?
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 700
- Mottagna reaktioner
- 305
- Poäng
- 447
Tycker jag inte. Sonat är sonat.Nu släpps man ur fängelset efter att ha avtjänat 2/3 av tiden, kallas villkorligt frigiven, inte sällan kombinerat med övervakning. Liknelsen haltar...
- Meddelanden
- 153
- Mottagna reaktioner
- 51
- Poäng
- 156
En liten fråga, säg jag har löneutmätning och får behålla 14k för förbehållsbeloppet min fråga är om jag får skuldsanering beviljad kommer jag då få behålla mindre än 14k som jag hade innan eller samma?Ingen verkställighet sker under en skuldsanering.
Att följa en betalplan är något helt annat än löneutmätning.
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.