Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Har lite frågor förlåt om vissa är lite märkliga.
När skulderna ligger hos KF så fortsätter räntan stiga eller har jag missuppfattat det?
Kan man ändå vid löneutmätning isåfall höra av sig till bolagen där skulden är som hamnat hos kronofogden och be dem frysa räntor etc?

Hej!
Har lite frågor förlåt om vissa är lite märkliga.
När skulderna ligger hos KF så fortsätter räntan stiga eller har jag missuppfattat det?
Kan man ändå vid löneutmätning isåfall höra av sig till bolagen där skulden är som hamnat hos kronofogden och be dem frysa räntor etc?
Räntan (räntesatsen alltså) stiger inte men beloppet som avser ränta av den totala skulden stiger.
Står dig fritt fram att kontakta dina fordringsägare hur mycket du vill.

Räntan (räntesatsen alltså) stiger inte men beloppet som avser ränta av den totala skulden stiger.
Står dig fritt fram att kontakta dina fordringsägare hur mycket du vill.
Så om man har tur kanske någon av dem kan tänka sig frysa räntan?
Någon som gett sig på ett sådant försök?

Kollar kronofogden bankonton på natten för utmätning eller under kontorstid

Så om man har tur kanske någon av dem kan tänka sig frysa räntan?
Någon som gett sig på ett sådant försök?
Svea har fryst räntan på 1 mån för mig och det gäller flexlimit ! Dom har även gjort så att alla betalningar går mot kapitalet gällande everydayplus skulden ! Så blir inte mycket ränta på den heller ! Annars överlag är det svårt att få fryst ränta ! Vet att vissa bolag går med på det om du kan betala en summa jämte utmätningen

Fått meddelande från kronofogden på kivra nu. Om jag loggar in och klickar på det, har jag då officiellt "sett" det och de går vidare med skuld att betala då? Vill fördröja det litegranna, behöver minst denna lön men helst hela nästa med. Är det senast 18e jag ska svara då? Eller är det 10 vardagar (då de själva pratar i vardagar).

Fått meddelande från kronofogden på kivra nu. Om jag loggar in och klickar på det, har jag då officiellt "sett" det och de går vidare med skuld att betala då? Vill fördröja det litegranna, behöver minst denna lön men helst hela nästa med. Är det senast 18e jag ska svara då? Eller är det 10 vardagar (då de själva pratar i vardagar).
Vad är detta endast föreläggande? Då måste du bekräfta med bank id på kfm hemsida för att vara delgiven eller att dom kommer till dig och delger det

Vad är detta endast föreläggande? Då måste du bekräfta med bank id på kfm hemsida för att vara delgiven eller att dom kommer till dig och delger det
Har inte fått något annat innan, utan första meddelandet från dem så räknar inte med något annat.

Kollade utan att öppna det, står delgivning av föreläggande i mål.

Har inte fått något annat innan, utan första meddelandet från dem så räknar inte med något annat.

Kollade utan att öppna det, står delgivning av föreläggande i mål.
Okej dom kan inte se om du öppna brevet på kivra

Kan nån förklara för en förvirrad sengångare... På kfs hemsida där man räknar ut förbehållsbelopp, under boendekostnad, fattar jag rätt att man INTE räknar in hushållsel? Vad är då "driftkostnader", el, vatten/avlopp och sophämtning borde väl ingå i det?

Hushållsel räknas inte i i boendekostnad, det ingår i normbeloppet

Tycker det är elpriset som är orealistiskt

Så du tycker att när en kostnad som är inräknad ökar flera hundra procent, så bör inte förbehållsbeloppet ändras för att reflektera det?
Håller med till fullo. Någon form av ändring för de med utmätning måste ske beträffande elkostnader.

Tycker det är elpriset som är orealistiskt
Absolut är det orealistiskt, precis som bränslepriser, och även de ökande priserna på mat. Det är såklart inte realistiskt att tro att man ska kunna leva lyxliv med vare sig löneutmätning eller skuldsanering..men man bör ju åtminstone få behålla såpass att det inte står mellan el eller mätta magar.

Håller med till fullo. Någon form av ändring för de med utmätning måste ske beträffande elkostnader.
Egentligen är det enda rimliga att el+vatten(om man betalar för det) och diverse övriga fluktuerande kostnader som har med boendet att göra inte ska ingå i förbehållsbelopp. I så fall bättre att ta bort de schablons-beloppen och sänka förbehållet och sedan låta dessa kostnader vara något du fyller i och får behålla.

Kostnaden för hushållsel är vanligen inte en stor utgift, däremot om värme och varmvatten går på el så sticker det iväg. Men då pratar vi inte hushållsel längre.
Ett ensamhushåll kanske förbrukar 200Kwh, vilket blir typ 200:- dyrare än det var för två år sedan. Normbeloppet höjdes dessutom nyss.

Jag har i min villa förbrukat ungefär 2500Kwh i månaden under vintern, men det är inte elhandel som varit dyrast för mig utan nätet och energiskatten, och den delen är det inte som blivit dyr senaste året.

Kostnaden för hushållsel är vanligen inte en stor utgift, däremot om värme och varmvatten går på el så sticker det iväg. Men då pratar vi inte hushållsel längre.
Ett ensamhushåll kanske förbrukar 200Kwh, vilket blir typ 200:- dyrare än det var för två år sedan. Normbeloppet höjdes dessutom nyss.

Jag har i min villa förbrukat ungefär 2500Kwh i månaden under vintern, men det är inte elhandel som varit dyrast för mig utan nätet och energiskatten, och den delen är det inte som blivit dyr senaste året.
Hur menar du nu? Det beror HELT på vart du bor i landet. ”Cirka 200:- dyrare” är till att börja med 200:- över existensminimum på utmätning, och dessutom inte ens nära vad vissa områden får betala i ökning.

Hur menar du nu? Det beror HELT på vart du bor i landet. ”Cirka 200:- dyrare” är till att börja med 200:- över existensminimum på utmätning, och dessutom inte ens nära vad vissa områden får betala i ökning.
Nej det är inte över existensminimum eftersom elkostnad ingår i beloppet man får behålla oavsett vad man haft för kostnad för elen. Den räknas ju inte på faktiskt kostnad utan nån schablonkostnad.

Spotpris Elprisområde 4
2019 april - 84 öre
2022 april - 172 öre

Så ungefär en dubbling sen 2019 enligt Energimarknadsinspektionen

Senast ändrad:
Nej det är inte över existensminimum eftersom elkostnad ingår i beloppet man får behålla oavsett vad man haft för kostnad för elen. Den räknas ju inte på faktiskt kostnad utan nån schablonkostnad.

Spotpris Elprisområde 4
2019 april - 84 öre
2022 april - 172 öre

Så ungefär en dubbling sen 2019 enligt Energimarknadsinspektionen
Superfint att du lyckas kika in spot-priset när kostnaden är lägre än den varit de senaste 7-8 månaderna(det är sommar nu, men du kanske missat det) :)
Duktigt, och jo, det är över existensminimum när existensminimum är baserat på en specifik schablonskostnad som inte stämmer överens med verkligheten.

och om du nu vill prata spot-pris, så för att ännu mer driva hem min poäng så är spot-priset i norra delarna av landet just nu cirka 18 öre.
Skillnaden mellan 18 öre och 172 öre är, faktiskt, rätt mycket mer än en dubblering.

Men enligt din logik och matematik så hade ju för din del en kostnadsökning för någonting du inte kan påverka och som är nödvändigt för ditt leverne på säg, +1000:- varit exakt lika med noll ökning av kostnad.

På vilket sätt hade det varit orimligt att förbehållsbeloppet följer verkligheten?

Och kf gör skillnad på hushållsel, uppvärmning, vatten då menar du?

Får man meddelande på kivra efter att kfm kollat ens bankonto även om där fanns inget att ta

@Lasseman

Hur går stegen till i en tillgångsutredning?

Om man har t.ex studiemedel, kan det utmätas när det inkommit på ens konto, eller ser kf vad det är för pengar som ligger? Meddelar banken när de ser att pengar är på väg in och var de kommer ifrån?

Jag tar för givet att en löneutmätning drar igång en tillgångsutredning.

@Lasseman

Om man har t.ex studiemedel, kan det utmätas när det inkommit på ens konto, eller ser kf vad det är för pengar som ligger? Meddelar banken när de ser att pengar är på väg in och var de kommer ifrån?

Det blir en ögonblicksbild av saldot på kontot.

Det blir en ögonblicksbild av saldot på kontot.
Ok, jag har fått besked att de gör en utredning för utmätning nu för någon vecka sedan så mao lär de redan sett mitt konto? För det borde väl nästan vara det första de kollar?

Jag vet att de kollat övriga eventuella tillgångar för jag ringde när jag fått beskedet i och med att jag väntar på besked om eventuell skuldsanering.

Ok, jag har fått besked att de gör en utredning för utmätning nu för någon vecka sedan så mao lär de redan sett mitt konto? För det borde väl nästan vara det första de kollar?

Jag vet att de kollat övriga eventuella tillgångar för jag ringde när jag fått beskedet i och med att jag väntar på besked om eventuell skuldsanering.
Med allra största sannolikhet, ja.

@Lasseman

Det du tar för givet förstår jag inte vad du menar ens

Står de på ditt besked att dom gör utredning för att se om du kan betala av via avdrag på lönen? Eller kan man få brev om annan utredning med eller är det samma

Står de på ditt besked att dom gör utredning för att se om du kan betala av via avdrag på lönen? Eller kan man få brev om annan utredning med eller är det samma
För mig är det löneutmätning de utreder men de kollar övriga tillgångar också, iallafall frågade de när jag ringde dem

Det du tar för givet förstår jag inte vad du menar ens
Förlåt, jag kanske formulerar mig konstigt.

Finns det speciella steg som KF följer när de startar upp en tillgångs utredning? Typ: "1. Kontroll av inkomst via Skatteverket
2. Kontroll av konton
3. Kontroll av utmätningsbara tillgångar i form av fordon, tillhörigheter och fastigheter"
..typ så. Någon form av punkt/checklista.

Ok, spännande. Jag behövde inte redogöra för vad av min elkostnad som är för uppvärmning och varmvatten. Jag vet ärligt talat inte ens om det går att avgöra genom att kika på elräkningen.
Har man direktverkande el t.ex. så blir det tufft om det skulle tas ifrån normalbeloppet på ~5000:-

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp