Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Med andra ord: skönare med maxbeslut.
Skönare ? :) beror ju på om man själv vill behålla mer eller kronofogden ska ha dom ! Kan ju vara så att man själv kan betala in det man får extra på en enskild skuld och ta bort en skuld helt istället varje månad :) så gjorde vi förra månaden på min sambons skulder :)

Tror jag läst nånstans på forumet att KFM tror att folks benägenhet att jobba skulle urholkas om maxbeslut infördes rakt över. Kommer inte ihåg vem som hade den teorin. Långsökt enl mig - alla skuldsatta är inte av den kalibern vill jag påstå. Vi har hamnat där vi är av orsaker vi inte ska använda som ursäkter (kanske) men de allra flesta har vanliga liv, familjer jobb osv.
Ja skulle man tex ha 2 miljoner hos kronofogden så skulle man ju knappast jaga övertid när man vet att det ändå inte minskat skulden hos kronofogden eller gjort en skuldfri :)

Nu orkar jag inte läsa igen det som står här så frågar mina funderingar rakt ut. Jag ska snart påbörja löneutmätning som förhoppningsvis blir skuldsanering istället närmare höst / vinter.

Om man inte har någon ledighet att ta ut på jobbet men måste för barnens skull? Vad händer då med belopp osv vid utmätning. Blir man kraftigt ifrågasatt om obetald ledighet?
Det beror på vad för beslut du har.
Om din arbetsgivare ska betala in en viss summa varje månad eller om allt över en fast summa ska betalas in.

Skönare ? :) beror ju på om man själv vill behålla mer eller kronofogden ska ha dom ! Kan ju vara så att man själv kan betala in det man får extra på en enskild skuld och ta bort en skuld helt istället varje månad :) så gjorde vi förra månaden på min sambons skulder :)
Alltså "skönt" - för då vet man ju hur det ligger till... Kan inte göra vare sig mer eller mindre. :)

Det beror på vad för beslut du har.
Om din arbetsgivare ska betala in en viss summa varje månad eller om allt över en fast summa ska betalas in.

Hm okej. Min utmätning är i ett tidigt skede. Fått pappren för att ange inkomst osv. Så vet inte upplägget ännu. Tänkte mer på om jag ska spara sommarens semesterdagar å ta obetalt nu. För å slippa tjafs sen när jag vill ha ledigt på någon k-dag. Runt jul osv

Den killen som var handläggare nu när jag fick löneutmätning måste jag säga var OTROLIGT trevlig, mjuk och fin! Snacka om rätt person på jobbet. Jag ska absolut försöka jobba extra men inte i nöjessyfte. Dels tjänar jag vansinnigt dåligt men sen vill jag kunna spara undan och försöka bli av med åtminstone några av de mindre skulderna. Jag är van att snåla och får jag skuldsanering blir det ännu mera snålt men hellre några år på det viset och sedan skuldfri än i skuld resten av livet.

Ja eller så är det skönare att få ut 10k extra en månad :) slippa räkna varje månad :)
Sant det också... :D
Den killen som var handläggare nu när jag fick löneutmätning måste jag säga var OTROLIGT trevlig, mjuk och fin! Snacka om rätt person på jobbet. Jag ska absolut försöka jobba extra men inte i nöjessyfte. Dels tjänar jag vansinnigt dåligt men sen vill jag kunna spara undan och försöka bli av med åtminstone några av de mindre skulderna. Jag är van att snåla och får jag skuldsanering blir det ännu mera snålt men hellre några år på det viset och sedan skuldfri än i skuld resten av livet.
Kan du utveckla, vad sade han om att jobba extra och betala bort skulder?

Sant det också... :D

Kan du utveckla, vad sade han om att jobba extra och betala bort skulder?
Ingenting alls sa han om det. Men eftersom jag inte lyckats landa en heltid, har en fast summa de drar varje månad, dvs får behålla allt utöver, så tror jag knappast att det ligger mig i fatet att jag försöker få bort åtminstone någon del av mina skulder, eller?

Ja skulle man tex ha 2 miljoner hos kronofogden så skulle man ju knappast jaga övertid när man vet att det ändå inte minskat skulden hos kronofogden eller gjort en skuldfri :)
Antingen reser man sig ur sin skuldsituation eller så skiter man i att hjälpa sig själv. Mindset.

Antingen reser man sig ur sin skuldsituation eller så skiter man i att hjälpa sig själv. Mindset.
Så tänker jag med, förstår om det känns jävligt tröstlöst att slava och få ut skitlön. Och att det känns omotiverat att slita utan att det knappt äter räntan på skulderna. Men jag tänker ändå att det är bättre med lite, nånting iallafall, än att bara lämna det tickande och göra minsta möjliga.

Sen är det upp till var och en och vi har alla olika livssituationer och förutsättningar, det måste man givetvis vara ödmjuk inför också.

Men som du säger, mindset!

Skuldsanering är inte mer snålt, du får buffertsumma samt två betalningsfria månader per år. Löneutmätning är mycket tuffare

Skuldsanering är inte mer snålt, du får buffertsumma samt två betalningsfria månader per år. Löneutmätning är mycket tuffare
Beror på om du kan jämka och inte ha maxbeslut ! Kan du få ut 5-7k varje månad och vissa månader kanske 12k så skulle jag säga tvärtom ! För med sanering kan man ju knappt jämka känns det som ! Fick tex semester lön denna månaden och den kom på 56k och normal lön ligger på 43k !

Beror på om du kan jämka och inte ha maxbeslut ! Kan du få ut 5-7k varje månad och vissa månader kanske 12k så skulle jag säga tvärtom ! För med sanering kan man ju knappt jämka känns det som ! Fick tex semester lön denna månaden och den kom på 56k och normal lön ligger på 43k !
Okej, det låter ju bra.

Jag meddelade KF om sommarjobb som resulterar i en timlön om 150kr på totalt 180 timmar arbetade. Fick utmätning på detta och får behålla strax över 6000kr.

Löneutmätningen och börja studera?
Om man har löneutmätning och säger upp sig och börjar studera, vad händer? Pausas utmätning?
Möjligt att få CSN vid skulder?

Löneutmätningen och börja studera?
Om man har löneutmätning och säger upp sig och börjar studera, vad händer? Pausas utmätning?
Möjligt att få CSN vid skulder?

Ja kan de inte utmäta något så kan de inte utmäta något, så enkelt är det. Du säger att "nu har jag börjat studera och kommer ej få någon inkomst mer jag återkopplar när jag har ett sommarjobb eller dylikt". Om du ens behöver säga något, det kanske är artigt men inte något krav.

Jag ringde KF och berättade hur mycket jag jobbar och de blev förvånade över att jag hörde av mig och uppskattade det. Alltid kul att göra folk glada, inte KFs fel att du har skulder :))

CSN får man om man har skulder osäker dock om man har CSN-skulder.

CSN får man om man har skulder osäker dock om man har CSN-skulder.
Inga sådana skulder har jag. Är lite i ett vägskäl, ansökt om skuldsanering men går inte den igenom så har det dykt upp en möjlighet att studera vilket är något jag skulle ha viljat länge men inte vågat.

Inga sådana skulder har jag. Är lite i ett vägskäl, ansökt om skuldsanering men går inte den igenom så har det dykt upp en möjlighet att studera vilket är något jag skulle ha viljat länge men inte vågat.

Hej fick hem uppgifter om löneutmätning som ska in senast 6 Juli. Min fråga är om Juli lönen är helt kört och om det finns chans att rädda den hur ska ja gå tillväga.
Fördröja? Lämna otydliga uppgifter som förhalar processen?

kan kfm kontakta min arbetsgivare tex den 19 juli och få sina pengar eller finns det nån ”sista datum” och därefter får de vänta till nästa månad ?

Hej fick hem uppgifter om löneutmätning som ska in senast 6 Juli. Min fråga är om Juli lönen är helt kört och om det finns chans att rädda den hur ska ja gå tillväga.

kan kfm kontakta min arbetsgivare tex den 19 juli och få sina pengar eller finns det nån ”sista datum” och därefter får de vänta till nästa månad ?
Du kommer få utmätning på lönen juli. Om du inte lämnar in uppgifter kommer dom dra enligt schablon och då finns risken du får för lite pengar.

Du kommer få utmätning på lönen juli. Om du inte lämnar in uppgifter kommer dom dra enligt schablon och då finns risken du får för lite pengar.
Skulle du säga att det nästintill glasklart att de hinner ta juli lönen? Skulle verkligen behöva just den lönen. Vet du ifall de går att förhala processen lite grann?

Skulle du säga att det nästintill glasklart att de hinner ta juli lönen? Skulle verkligen behöva just den lönen. Vet du ifall de går att förhala processen lite grann?
Nej det går inte att förhala, som jag skrev så kanske du får utmätning på fel summor.

Du åker på löneutmätning med schablonbelopp om du inte skickar in, kan ta ett par veckor att få tillbaka det som utmätts för mycket.

Det beror på när din arbetsgivare stänger lönerna för månaden. Skickas beslut någon dag efter 6e borde de flesta hinna få med det på samma månads lön.

Det beror på när din arbetsgivare stänger lönerna för månaden. Skickas beslut någon dag efter 6e borde de flesta hinna få med det på samma månads lön.
Tack för svaren

går det att ringa dem 1dag innan sista datumet och säga att jag behöver 2 extra dagar för att fylla i uppgifterna? Arbetsgivaren brukar stänga lönen 8-9.
Vad händer ifall arbetsgivaren har stängt lönen fast kfm kontaktar dem? Är det för sent då?

Tack för svaren

går det att ringa dem 1dag innan sista datumet och säga att jag behöver 2 extra dagar för att fylla i uppgifterna? Arbetsgivaren brukar stänga lönen 8-9.
Vad händer ifall arbetsgivaren har stängt lönen fast kfm kontaktar dem? Är det för sent då?

Det går ja, jag brukar inte gå med på det utan ta uppgifterna per telefon. Det tar liksom inte jättemånga dagar/veckor att fylla i vilken hyra man har.
Ja då är det för sent

Det går ja, jag brukar inte gå med på det utan ta uppgifterna per telefon. Det tar liksom inte jättemånga dagar/veckor att fylla i vilken hyra man har.
Ja då är det för sent
@Lasseman cirka 1 månad nu sen min skuld att betala gick ut den 30 maj har fortfarande inte fort redovisning av inkomst uppgifter??vet du varför det tar sån här lång tid att kfm skickar dom till mig??

@Lasseman cirka 1 månad nu sen min skuld att betala gick ut den 30 maj har fortfarande inte fort redovisning av inkomst uppgifter??vet du varför det tar sån här lång tid att kfm skickar dom till mig??

Dom har väl inte hunnit

Tack för svaren

Arbetsgivaren får papper att fylla i samtidigt som du får dina.

Tack för svaren

Rent krasst är det lika bra att bara fylla i och skicka in.
Även om jag mkt väl förstår att du vill försöka behålla en hel lön till innan utmätning påbörjas.

Är det något jag har lärt mig så är det att det är lika bra att köra igenom sådana saker utan krångel.
Blir minsta möjliga problem då.

Men som sagt - jag förstår att du vill behålla en hel lön till.

Rent krasst är det lika bra att bara fylla i och skicka in.
Även om jag mkt väl förstår att du vill försöka behålla en hel lön till innan utmätning påbörjas.

Är det något jag har lärt mig så är det att det är lika bra att köra igenom sådana saker utan krångel.
Blir minsta möjliga problem då.

Men som sagt - jag förstår att du vill behålla en hel lön till.
Ja det är lite att tigga om problem att försöka dra ut saker till max.
Nu har det inte med löneutmätning att göra, men för ett par år sedan rann bägaren över lite när någon hade fått en båt utmätt, ville absolut ha kvar den, men var inte så intresserad av att betala, utan det bara skickades in överklaganden invändningar resningsansökningar domvillor och liknande. Allt i sista sekund eller helst lite efter, så det skulle finnas något nytt att krångla om.
I samtal under försäljningen hade hen kommit på att det nog skulle betalas ändå men ville veta absolut vilken sista tidpunkt var för att betala.

Jag svarade att jag inte visste, att jag inte hade tänkt utreda närmare om när filerna från bankgiro anländer och läses in etc, och hade hen pengarna var det väl bättre att betala redan nu för att inte starta upp ännu mer krånglande..
"Ja så skulle man ju kunna göra". Såg betalningen morgonen efter..
Sen fanns det ju en massa nytt att krångla över även efter det..

Ja det är lite att tigga om problem att försöka dra ut saker till max.
Nu har det inte med löneutmätning att göra, men för ett par år sedan rann bägaren över lite när någon hade fått en båt utmätt, ville absolut ha kvar den, men var inte så intresserad av att betala, utan det bara skickades in överklaganden invändningar resningsansökningar domvillor och liknande. Allt i sista sekund eller helst lite efter, så det skulle finnas något nytt att krångla om.
I samtal under försäljningen hade hen kommit på att det nog skulle betalas ändå men ville veta absolut vilken sista tidpunkt var för att betala.

Jag svarade att jag inte visste, att jag inte hade tänkt utreda närmare om när filerna från bankgiro anländer och läses in etc, och hade hen pengarna var det väl bättre att betala redan nu för att inte starta upp ännu mer krånglande..
"Ja så skulle man ju kunna göra". Såg betalningen morgonen efter..
Sen fanns det ju en massa nytt att krångla över även efter det..
Jag förstår att det ses som om att man tigger om problem.

Jag är själv skyldig till att hålla på att försöka dra ut på saker tills jag bara insåg att jag slår undan fötterna för mig själv genom det.

Och jag kan förstår att man på kfm på ren svenska bli jävligt less på att många (inkl mig själv innan jag växte till mig) försöker förhala och ha sig.

Om man har löneutmätning och det läggs på en avsevärt större skuld på sin nuvarande, 170k ish, har 35k nu, kan dem då komma hem till en för att se om det finns något att utmäta?

Om man har löneutmätning och det läggs på en avsevärt större skuld på sin nuvarande, 170k ish, har 35k nu, kan dem då komma hem till en för att se om det finns något att utmäta?
I en löneutmätning utmäts ju bara lönen och ingenting annat.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp