Nepp, står bara delgivning av föreläggande i mål XXXXXJasså. Det var märkligt. Det står då på kivra iaf. "Fodrans förfallo datum 2022 -xx-xx
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
10 dagar tror jag.Hur lång tid kan man vänta med att skriva under en delgivning? Står förvisso att den ska skrivas under omgående, men går det vänta en vecka utan det händer något?
- Meddelanden
- 484
- Mottagna reaktioner
- 128
- Poäng
- 327
Hur lång tid från ändring i lön i utmätning om man inte meddelar ändring innan kf skickar ut förfrågan om att redovisa nya inkomstuppgifter?
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Man ändrat till ett beslut som begränsar utmätningsbeloppet, begränsningsbeslutEfter nu 25e så har jag endast en månad kvar på min löneutmätning och sista summan är betydligt mindre än vad jag har för summa på utmätningskravet, hur går det till? Kommer KFM ändra detta eller kommer dom dra den summan ändå och sen skicka tillbaka pengarna eller behöver jag kontakta någon?
- Meddelanden
- 482
- Mottagna reaktioner
- 310
- Poäng
- 477
Tack för svaret Lasseman, uppskattas! Behöver jag kontakta någon på KFM eller kommer detta ses över av en handläggare? Sista summan är på 2000 som jag hoppas jag kan betala innan nästa lön men om det inte går så är min utmätning på 9500 varje månad så det hade varit surt att sitta och vänta på 7500 ett par veckor hehe. Ska bli så skönt att slippa detta nu! Sista 2000kr sen är jag fri igen!Man ändrat till ett beslut som begränsar utmätningsbeloppet, begränsningsbeslut
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
För min del gick det automatisktTack för svaret Lasseman, uppskattas! Behöver jag kontakta någon på KFM eller kommer detta ses över av en handläggare? Sista summan är på 2000 som jag hoppas jag kan betala innan nästa lön men om det inte går så är min utmätning på 9500 varje månad så det hade varit surt att sitta och vänta på 7500 ett par veckor hehe. Ska bli så skönt att slippa detta nu! Sista 2000kr sen är jag fri igen!
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Tack för svaret Lasseman, uppskattas! Behöver jag kontakta någon på KFM eller kommer detta ses över av en handläggare? Sista summan är på 2000 som jag hoppas jag kan betala innan nästa lön men om det inte går så är min utmätning på 9500 varje månad så det hade varit surt att sitta och vänta på 7500 ett par veckor hehe. Ska bli så skönt att slippa detta nu! Sista 2000kr sen är jag fri igen!
Det ska lösas av sig själv, kommer upp nån sorts arbetsuppgift om att man ska se över löneutmätningen.
- Meddelanden
- 482
- Mottagna reaktioner
- 310
- Poäng
- 477
För min del gick det automatiskt
Underbart, tack snälla!Det ska lösas av sig själv, kommer upp nån sorts arbetsuppgift om att man ska se över löneutmätningen.
Hur lång tid har du haft skuld? Ser du ngnstans att det minskar och visdte du hur lång tid du skulle ha löneutmätning?Efter nu 25e så har jag endast en månad kvar på min löneutmätning och sista summan är betydligt mindre än vad jag har för summa på utmätningskravet, hur går det till? Kommer KFM ändra detta eller kommer dom dra den summan ändå och sen skicka tillbaka pengarna eller behöver jag kontakta någon?
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Gör en enkel uträkning: (Totalskuld + ränta per månad) / (totalbelopp du kan betala per månad)Hur lång tid har du haft skuld? Ser du ngnstans att det minskar och visdte du hur lång tid du skulle ha löneutmätning?
Det ger en fingervisning.
- Meddelanden
- 482
- Mottagna reaktioner
- 310
- Poäng
- 477
Jag har haft skulden hos Kfm väldigt länge faktiskt.. Men jag har haft löneutmätning i 1år och 8 månader. September är min sista månad sen är jag klar. Du kan se all info du undrar över på kfms hemsida. Det finns även en kalkyl som visar när du blir skuldfri baserat på din utmätning.Hur lång tid har du haft skuld? Ser du ngnstans att det minskar och visdte du hur lång tid du skulle ha löneutmätning?
- Meddelanden
- 1 116
- Mottagna reaktioner
- 512
- Poäng
- 597
Läste något konstigt någonstans här. Kan man jämka samtidigt som löneutmätning. De funkar väl ej. Du får ju ett belopp som ska vara kvar oavsett om du drar in 50K i månaden så tar de allt och lämnar kvar minibeloppet ?
- Meddelanden
- 1 509
- Mottagna reaktioner
- 1 026
- Poäng
- 867
Läste något konstigt någonstans här. Kan man jämka samtidigt som löneutmätning. De funkar väl ej. Du får ju ett belopp som ska vara kvar oavsett om du drar in 50K i månaden så tar de allt och lämnar kvar minibeloppet ?
Nja, det beror ju på om du fått maxbeslut eller inte.
- Meddelanden
- 1 116
- Mottagna reaktioner
- 512
- Poäng
- 597
Vad är maxbeslut ? Maxbelopp vet ja. Men låt säga att man söker jämkning efter att du fått ett beslut om att de ska dra i lön?Nja, det beror ju på om du fått maxbeslut eller inte.
Antingen drar de ett visst belopp och du får behålla resten, kan bli mer du får behålla om du tex jobbat över eller så får du bara behålla förbehållsbeloppet och allt annat går till skulden.Vad är maxbeslut ? Maxbelopp vet ja. Men låt säga att man söker jämkning efter att du fått ett beslut om att de ska dra i lön?
Ränta? Är det procenten el ? Har olika räntorGör en enkel uträkning: (Totalskuld + ränta per månad) / (totalbelopp du kan betala per månad)
Det ger en fingervisning.
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Den totala kostnaden för räntan på samtliga lån per månad.Ränta? Är det procenten el ? Har olika räntor
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
På denna sajt kan du slå in hur mycket skuld du har och ränta på varje lån, sedan får du en summa på alla lån och en genomsnittlig ränta. Använd de beloppen för att räkna ut om du klarar av att skulden sjunker.Ränta? Är det procenten el ? Har olika räntor
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
686 sidor här så orkar inte ta mig igenom samtliga givetvis 
Från det att man skriver på ett utslag och skickar till KFM. Hur lång tid dröjer det innan utmätningen startar?

Från det att man skriver på ett utslag och skickar till KFM. Hur lång tid dröjer det innan utmätningen startar?
Vä
Väldigt olika men det finns väntetider på kf sida.686 sidor här så orkar inte ta mig igenom samtliga givetvis
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Du menar delgivning antar jag ?686 sidor här så orkar inte ta mig igenom samtliga givetvis
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Du menar delgivning antar jag ?
Yes!
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Delgivning
Utslag
Skuld att betala.
Svårt att veta hur fort det går men min första Delgivning kom i juni och min löneutmätning skulle dra igång i februari året efter men jag hade inledande redan som de missat så jag fick hem brev om löneutmätning.
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Det går inte säga exakt. Mellan 2 veckor och några år686 sidor här så orkar inte ta mig igenom samtliga givetvis
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Det går inte säga exakt. Mellan 2 veckor och några år
Men vad är det vanliga? Från det att man skriver på delgivning till första utmätningen. Finns det någon uppskattning?
1-2 månader?
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
När jag har läst här på forumet så brukar det ta några månader. Delgivningen ska bli ett utslag och sen skuld att betala. Därefter ska inkomstuppgifter osv in från dig och din arbetsgivare tror att du har 10 dagar på dig om jag inte missminner mig så det är inget som sker över en natt.Men vad är det vanliga? Från det att man skriver på delgivning till första utmätningen. Finns det någon uppskattning?
1-2 månader?
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Räkna med max 2 månader från det att Du får delgivningen. För mig kom den i början av juli 2018 och utmätningen drog igång redan med augusti lönen, så även under sommaren gick det rätt fort…Men vad är det vanliga? Från det att man skriver på delgivning till första utmätningen. Finns det någon uppskattning?
1-2 månader?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Räkna med max 2 månader från det att Du får delgivningen. För mig kom den i början av juli 2018 och utmätningen drog igång redan med augusti lönen, så även under sommaren gick det rätt fort…
I see!
Men hur vet dom hur mycket jag har i hyra och dylikt?
Tar man förresten hänsyn till att den andra vuxna i hemmet har 0:- i inkomst?
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Du skickar in det i inkomstredovisningenI see!
Men hur vet dom hur mycket jag har i hyra och dylikt?
Tar man förresten hänsyn till att den andra vuxna i hemmet har 0:- i inkomst?
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Kring 2 skulle jag troMen vad är det vanliga? Från det att man skriver på delgivning till första utmätningen. Finns det någon uppskattning?
1-2 månader?
- Meddelanden
- 24
- Mottagna reaktioner
- 8
- Poäng
- 27
Viktigt fråga men tyvärr är det oftast så att ingen svara på sånt medan man svara på allt orelevant skit.När man har löneutmätning klart och det rullar på osv hur ofta uppdatera siffrorna som ligger till grund för uträkningen av förbehållsbeloppet?
Är man på något sätt själv skyldig att vid ändringar förse dom med information? Eller riskerar man något slags straff om man inte hör av sig? Tex om man får några hundra mer i löneförhöjning? Eller ser dom det automatiskt när dom kollar hos skatteverket iom att arbetsgivaren rapporter in varje månad?
Samma fråga gällande tex bostadskostnader osv som är till grund för förbehållsbeloppet. Om jag gör adressändring osv kollas det upp per automatik eller måste jag kontakta dom och uppdatera?
- Meddelanden
- 1 509
- Mottagna reaktioner
- 1 026
- Poäng
- 867
När man har löneutmätning klart och det rullar på osv hur ofta uppdatera siffrorna som ligger till grund för uträkningen av förbehållsbeloppet?
Är man på något sätt själv skyldig att vid ändringar förse dom med information? Eller riskerar man något slags straff om man inte hör av sig? Tex om man får några hundra mer i löneförhöjning? Eller ser dom det automatiskt när dom kollar hos skatteverket iom att arbetsgivaren rapporter in varje månad?
Samma fråga gällande tex bostadskostnader osv som är till grund för förbehållsbeloppet. Om jag gör adressändring osv kollas det upp per automatik eller måste jag kontakta dom och uppdatera?
När jag hade löneutmätning under drygt ett år brydde jag mig inte om något alls. Jag hade lämnat in inkomstuppgifter vid det första tillfället, sen gjorde jag inget mer.
Du behöver inte anmäla löneökningar och dylikt och du kommer inte bli straffad. Dom har nog sina kontroller och för att ”gissa” så är det kanske en gång per år, om ens det.
Har du maxbeslut eller inte? För har man inte maxbeslut och kanske jobbar extra och får lite mer i lön så kommer ju inte kronofogden ta den extrainkomsten, den får du behålla men ha inte mer än existensminimum på kontot. Dom kan göra kontroller av konton och har du mer än existensminimum så kan dom utmäta det.
I övrigt behöver du nog inte oroa dig så mycket…
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Det är var 12:e alternativt var 24:e månad.När jag hade löneutmätning under drygt ett år brydde jag mig inte om något alls. Jag hade lämnat in inkomstuppgifter vid det första tillfället, sen gjorde jag inget mer.
Du behöver inte anmäla löneökningar och dylikt och du kommer inte bli straffad. Dom har nog sina kontroller och för att ”gissa” så är det kanske en gång per år, om ens det.
Har du maxbeslut eller inte? För har man inte maxbeslut och kanske jobbar extra och får lite mer i lön så kommer ju inte kronofogden ta den extrainkomsten, den får du behålla men ha inte mer än existensminimum på kontot. Dom kan göra kontroller av konton och har du mer än existensminimum så kan dom utmäta det.
I övrigt behöver du nog inte oroa dig så mycket…
- Meddelanden
- 164
- Mottagna reaktioner
- 33
- Poäng
- 147
Hej allihopa! Har en fråga. Min man fick idag brev från kronofogden om att inkomma med inkomstuppgifter då löneutmätning ska påbörjas. De vill ha in det senast 14 september.
Nu till min fråga. Han har sålt av några semesterdagar och hoppat in och jobbat lite under semestern. Dessa pengar ska betalas ut den 25 september. Tror ni utmätningen kommer hinna dra igång redan på september lönen eller finns det någon chans att han får behålla dessa pengar?
Tacksam för svar
Nu till min fråga. Han har sålt av några semesterdagar och hoppat in och jobbat lite under semestern. Dessa pengar ska betalas ut den 25 september. Tror ni utmätningen kommer hinna dra igång redan på september lönen eller finns det någon chans att han får behålla dessa pengar?
Tacksam för svar

- Meddelanden
- 1 116
- Mottagna reaktioner
- 512
- Poäng
- 597
Du kan ju också bestrida allt som kommer in. Då drar det ju ut på tiden.Men vad är det vanliga? Från det att man skriver på delgivning till första utmätningen. Finns det någon uppskattning?
1-2 månader?
- Meddelanden
- 1 509
- Mottagna reaktioner
- 1 026
- Poäng
- 867
Du kan ju också bestrida allt som kommer in. Då drar det ju ut på tiden.
Men det är ju inte att rekommendera om han framöver vill söka sanering.
- Meddelanden
- 1 116
- Mottagna reaktioner
- 512
- Poäng
- 597
Skulle det bli negativtMen det är ju inte att rekommendera om han framöver vill söka sanering.
- Meddelanden
- 2 508
- Mottagna reaktioner
- 1 656
- Poäng
- 1 177
Alla skulder man bestrider hamnar utanför en ev sanering.Skulle det bli negativt
- Meddelanden
- 1 116
- Mottagna reaktioner
- 512
- Poäng
- 597
Ja e i samma sits. Just nu väntar jag ut lite extra tid på påminnelserna som dök upp för några dagar sen. Tänkte ge det 10 dagar Sen skicka in.
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.