Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tror folk här medvetet eller omedvetet missförstår inflames.

Om jag nu t.e.x. har 20 stycken betalningsförelägganden.
Jag vill förhala processen - väntar in påminnelse på samtliga dessa - när det sedan gått några veckor bestrider jag alla 20 förelägganden för att tjäna ytterligare tid.

Sen om 2-3 månader kontaktar jag KFM och säger - hej jag vill inte längre bestrida någon av mina 20 förelägganden.

Då hamnar dessa 20 skulder hos KFM och skulle jag då t.e.x. söka om skuldsanering så ingår dessa 20 i skulden OM man får beviljad sanering.
Han har så fel. Exakt inte så
Efter bestridandet så lämnar antingen man över ärendet till kfm eller så avskriver man föreläggandet. Oavsett har du påtalat att skulden är tvistig.
Att komma om några månader sedan och tycka något spelar ingen som helst roll. Ärendet avslutas vid överlämning eller avskrivandet och inget kommer ske mer där.

Men det är ju inte så det fungerar. Om du har en fodran på 100 000 kr du bestred för 3 år sen bara för att vinna tid o den fortfarande är obetald/ligger hos KFM o söker sanering idag så kommer den inte ingå om du skulle beviljas.
Precis, om borgenären meddelar det till kfm vilket dom brukar göra, "skuld. 100k, tvistig"

Edit, ligger den hos kfm har den fastställts på något vis, genom dom som regel, då är den inte längre tvistig.

Exakt.

Men när lånegivarna skickar vidare till TR vilket dom förmodligen gör då blir det utsatt tid för förhandling om ytterligare 3-4 månader framåt i tiden och en vecka innan förhandling i TR kan du säga, hej min skuld var rätt önskar återkalla mitt bestridande.

Så går det göra. Problemet om man tror man vill ha skuldsanering är att de som inte lämnar till tingsrätten har fortfarande fordran som är tvistig, och då blir det ingen skuldsanering

Hej alla, jag fick i förra veckan brevet om att skicka in uppgifterna om inkomster och utgifter, jag skickade i princip med vändande post, hur lång tid tog det för er att få beslutet? Vad är "normal" handläggningstid för ärendet och kommer det info om det har gjorts utmätningsförsök i samma veva? Oavsett vad det mynnar ut i.
Mvh Ångesten
Görs nog dagen dom får in brevet från dig om inte hela sektionen hamnar på kvarstad..

Ne precis, ligger du i tvist samtidigt som du väntar på besked om sanering, så kommer dessa inte ingå. Men har du inte sökt sanering så kan man vänta ut hela processen tills skulden är tillbaka hos fogden igen efter en tur till tinget. Då kommer den åter ligga som skuld i fogdens register.

Ditt resonemang förutsätter att alla lämnar det till tingsrätten. Och så är det absolut Inte.

Hur långtid tog innan du hamla i löneutmätning? Från att du hamla hos fogden.
Jag släppte allt i februari -16 och det första var en liten skuld som drogs från min skatteåterbäring som då var i juni. Efter det började inte löneutmätning förrän i november -16.

Tolkar? Den uppfyllde förutsättningar för sekretess?
Ok, frågan kanske va ställd fel. Vad är förutsättningarna för att det ska bli sekretess? Anledningen till att jag frågar är för att,,, nyss hade jag skuld att betala och nu helt plötsligt så har jag ingen skuld att betala men däremot en sekretess. Vad handlar det om?

I 30 dagar som längst, svar att man önskar överlämning kan gå fortare än så, och då görs det direkt eftersom ingen annan kan ha åsikter om det.
Ja så är det. Inkassobolagen brukar inte vänta 30 dagar, de hör av sig inom 3-5 dagar och vill ha underlag.

Så hur fungerar detta nu.
Jag har släppt alla mina lån förra månaden. Så antar att de snart kommer gå till inkasso, för att senare gå till KF.
Kommer såklart skriva under de delgivningar som kommer, när de kommer.

Vad händer efter det?
Gör de en löneutmätning på en gång, eller är det handläggningstid på det, hur lång ungefär?

Har ansökt om skuldsanering. Hoppas bli uppringd i slutet av september.

Jag har släppt alla mina lån förra månaden. Så antar att de snart kommer gå till inkasso, för att senare gå till KF.

Vad händer efter det?
Gör de en löneutmätning på en gång, eller är det handläggningstid på det, hur lång ungefär?

Delgivning
Utslag
Skuld att betala
Löneutmätning
Månader.

Vad händer efter det?

Tiderna variera kraftigt. Enligt sidan nu c.a 3 mån.

Vad händer efter det?

Omöjligt att veta hur lång tid det tar, ingenting hände på 3 månader när jag släppte mina skulder ( några påminnelser och några samtal bara ).
Fick inledande innan nått hamnat hos kf.

Hur är det eg. När man får skuldsanering så uppmuntras det till att spara! Spara på samma konto som man betalar ifrån?
När man har löneutmätning, då kan ens sparande tas fr kronofogden.
Om man ändå råkar snåla och vilja spara för ev semestern/sommar, kan kronofogden plocka de pengarna?!!!
Varför ska det vara så olika?
Det är väl jättebra att bevisa man kan lyckas spara 200 kr per månad.
Ska man bli straffad för man sparar/snålar?
Alla får ju inte skuldsanering och två bet fria månader. Då måste man ju snåla för att leva!
Hur är detta möjligt. Rättvist nej

Hur är det eg. När man får skuldsanering så uppmuntras det till att spara! Spara på samma konto som man betalar ifrån?
Om man ändå råkar snåla och vilja spara för ev semestern/sommar, kan kronofogden plocka de pengarna?!!!
Alla får ju inte skuldsanering och två bet fria månader. Då måste man ju snåla för att leva!
Det är olika lagstiftningar som styr.
Denna och liknande frågor har diskuterats med dig flera gånger känns det som.

Skuldsanering och löneutmätning är två helt skilda saker.

Jag kan faktiskt hålla med dig om att det är orättvist. Lever man på existensminimum så borde det vara upp till mig om jag vill äta för hela beloppet eller snåla och spara.

Förstår inte att du ska svara dumt, det är en fråga som jag inte har disk tidigare
Det är inget som hindrar att du sparar under löneutmätning. Problemet kan ju uppstå när pengarna finns på konto. Man kan ju ta ut kontant och spara. Jag tog ut lite kontant när jag släppt mitt, innan löneutmätningen startade, och hade hemma hos en person jag litade mer på än vad jag litade på mig själv. Det hade inte varit några problem att ta ut kontanter under löneutmätningen och lägga i samma kuvert.

Det är inget som hindrar att du sparar under löneutmätning. Problemet kan ju uppstå när pengarna finns på konto. Man kan ju ta ut kontant och spara. Jag tog ut lite kontant när jag släppt mitt, innan löneutmätningen startade, och hade hemma hos en person jag litade mer på än vad jag litade på mig själv. Det hade inte varit några problem att ta ut kontanter under löneutmätningen och lägga i samma kuvert.
Jo men undrar hur länge kontanter finns, hur blir det då?

Jo men undrar hur länge kontanter finns, hur blir det då?
Jag kan tycka ändå tycka det är galet att de med löneutmätning måste plocka ut kontanter för att ev gömma sitt sparande, olika lagar? Man betalar ju mer vid löneutmätningen än skuldsanering (två bet.fria mån)
Så varför göra det svårare för löneutmätningsfolk.
Alla får ju inte skukdsanering

Jag kan tycka ändå tycka det är galet att de med löneutmätning måste plocka ut kontanter för att ev gömma sitt sparande, olika lagar? Man betalar ju mer vid löneutmätningen än skuldsanering (två bet.fria mån)
De som bedöms kvalificerat insolventa och uppfyller skäligheten får ju skuldsanering.

Ja, det är olika lagstiftningar som styr. Skuldsaneringen är ju en ekonomisk rehabilitering där man bl a visar att man kan sköta det man inte kunde förut t ex att betala sin summa varje månad till KF. Att kunna spara, att kunna planera sin ekonomi.

Blir man t ex sjukskriven från jobbet under skuldsanering så skall man ändå betala fastställd summa. Det är ju sånt buffert och de betalningsfria månaderna bland annat är till för, att kunna lägga undan för sämre månader.

De som bedöms kvalificerat insolventa och uppfyller skäligheten får ju skuldsanering.

Ja, det är olika lagstiftningar som styr. Skuldsaneringen är ju en ekonomisk rehabilitering där man bl a visar att man kan sköta det man inte kunde förut t ex att betala sin summa varje månad till KF. Att kunna spara, att kunna planera sin ekonomi.

Blir man t ex sjukskriven från jobbet under skuldsanering så skall man ändå betala fastställd summa. Det är ju sånt buffert och de betalningsfria månaderna bland annat är till för, att kunna lägga undan för sämre månader.
Löneutmätning är ju också kan jag tycka en väg till rehabilitering.
Summan är ju detsamma.
Det man gjort ska ju betalas, o fri vill ju alla bli till slut.

Löneutmätning är ju också kan jag tycka en väg till rehabilitering.
Summan är ju detsamma.
Det man gjort ska ju betalas, o fri vill ju alla bli till slut.
Att löneutmätning för vissa kan vara en form av rehabilitering köper jag.
Det kan ju också vara det som gör att man bedöms uppfylla alla kriterier för skuldsanering efter en tid, givet att man ändrat på beteende och löst vissa av de saker som gjort att man kommit i det läge man befinner sig.

Lagen är sådan, det är inte svårare än så.

Orättvist och orättvist. Det är oftast vårt egna fel att vi är där vi är.

Någon blir utan pengar, som vi lånat. Det är mest orättvist

Denna tråd stängs nu efter 7k svar. Starta i ny tråd i forumet istället: https://www.lånforum.se/forums/hjälp-kfm.10/

Problemet med en såhär stor tråd är att bra svar försvinner, och kan aldrig återanvändas. Någon ställer en fråga, en annan medlem skriver ett bra svar sen efter någon vecka är svaret bortglömt. Sökfunktionen här på forumet eller Google kan inte hitta svar på sida 548 i en sådan här tråd.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp