- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Jo jag vet, bara skit enligt mig :-DKolla kfm vad som säljs på auktionstorget
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Jag har sett försäljning på prylar värda 500 kr.Kolla kfm vad som säljs på auktionstorget
Jag tänker också att man med höga skulder borde ha dyra prylar, nu är det inte så men skulle kunna vara.
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Precis så menar jag, det är ju helt omöjligt att veta vad du köpt/gjort för dina skulder innan man undersökt saken.Jag har sett försäljning på prylar värda 500 kr.
Jag tänker också att man med höga skulder borde ha dyra prylar, nu är det inte så men skulle kunna vara.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Så tänker jag också.Precis så menar jag, det är ju helt omöjligt att veta vad du köpt/gjort för dina skulder innan man undersökt saken.
Jag är rädd att de tar min hushållsmaskin och väggspis. De kan nog två-tre tusen kr. För övrigt har jag inget av större värde.
- Meddelanden
- 1 709
- Mottagna reaktioner
- 864
- Poäng
- 747
Kolla kfm vad som säljs på auktionstorget
Förvånansvärt mycket av detta som är relativt värdelöst ändå, som begagnade stövlar och enklare verktyg... Det är inte utan att man undrar om dessa prylar har åkt med av bara farten när ni har mätt ut större saker?
Jag har ju haft ganska mycket med Kronofogden att göra genom åren, men det har aldrig varit aktuellt med några hembesök. Det känns som att rätt mycket av det man har hemma hade gått att mäta ut om man jämför med vad som finns på auktionstorget.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Herre jösses, de e väll långt ifrån alla med höga skulder som har köpt en massa dyra saker för pengarna & e de inte så @Mjau 74 att Ni bor i hus och de va en anledning att dom kom förbi?
Jag har iallafall hört av de flesta att de sällan gör hembesök & so what om dom gör det?
Det enda man skulle kunna önska är att dom isåfall är någorlunda diskreta och respekterar att man själv arbetar på samma tider som dom själva gör, men där går man väll ”bet”
Jag har iallafall hört av de flesta att de sällan gör hembesök & so what om dom gör det?
Det enda man skulle kunna önska är att dom isåfall är någorlunda diskreta och respekterar att man själv arbetar på samma tider som dom själva gör, men där går man väll ”bet”

- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Skulle tro att många av de saker som är ute som har lite lägre värde är utmätta i samband med avshysningar.Förvånansvärt mycket av detta som är relativt värdelöst ändå, som begagnade stövlar och enklare verktyg... Det är inte utan att man undrar om dessa prylar har åkt med av bara farten när ni har mätt ut större saker?
Jag har ju haft ganska mycket med Kronofogden att göra genom åren, men det har aldrig varit aktuellt med några hembesök. Det känns som att rätt mycket av det man har hemma hade gått att mäta ut om man jämför med vad som finns på auktionstorget.
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
En av anledningarna var nog det, men de var även ute efter prylar. Eller som dom själva uttryckte de - Med era skulder trodde vi ni hade en del att hämta.Herre jösses, de e väll långt ifrån alla med höga skulder som har köpt en massa dyra saker för pengarna & e de inte så @Mjau 74 att Ni bor i hus och de va en anledning att dom kom förbi?
Det enda man skulle kunna önska är att dom isåfall är någorlunda diskreta och respekterar att man själv arbetar på samma tider som dom själva gör, men där går man väll ”bet”![]()
Tji fick dom för vi har sålt allt av värde såklart!
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
En av anledningarna var nog det, men de var även ute efter prylar. Eller som dom själva uttryckte de - Med era skulder trodde vi ni hade en del att hämta.
Tji fick dom för vi har sålt allt av värde såklart!
Precis, lite så tänker ja oxå...

Kom dom oanmälda eller och var det isåfall bara en slump att någon var hemma hos Er?
Tänker att jag arbetar ju själv kontorstid och är med andra ord aldrig hemma dagtid om jag inte själv väljer att arbeta hemifrån...
Känner att ja har inget att dölja men vill ju inte ha någon uppståndelse utanför dörren typ om ja inte är hemma...
Usch, har nog tittat lite för mycket på den engelska serien ”Kronofogden knackar på” - där går dom ju ”all in” - no mercy alls!
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Ja, där är det verkligen hårda tag!Precis, lite så tänker ja oxå...
Kom dom oanmälda eller och var det isåfall bara en slump att någon var hemma hos Er?
Tänker att jag arbetar ju själv kontorstid och är med andra ord aldrig hemma dagtid om jag inte själv väljer att arbeta hemifrån...
Känner att ja har inget att dölja men vill ju inte ha någon uppståndelse utanför dörren typ om ja inte är hemma...
Usch, har nog tittat lite för mycket på den engelska serien ”Kronofogden knackar på” - där går dom ju ”all in” - no mercy alls!
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
På vilket vis visar de hänsyn ?Morrn morrn
De har sagt till mig de visar hänsyn till att man har barn.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Likväl är det så... Att inte kunna betala sina skulder är INTE brottsligt... Vi är enligt svensk lag inga kriminella... Den enskilda individen är rätt tryggad när det kommer till den enskilde individens privata sfär och den enskildes rätt till integritet är hög ! Så ja tror att man faktiskt ska ”chilla” i relationen med KF! Dom får enligt svensk lag inte bete sig hur som helst ! Det är liksom inte polisen som kommer med en husrannsakans medgivande i hand...
- Meddelanden
- 114
- Mottagna reaktioner
- 52
- Poäng
- 187
Ingen aning.På vilket vis visar de hänsyn ?
- Meddelanden
- 114
- Mottagna reaktioner
- 52
- Poäng
- 187
Likväl är det så... Att inte kunna betala sina skulder är INTE brottsligt... Vi är enligt svensk lag inga kriminella... Den enskilda individen är rätt tryggad när det kommer till den enskilde individens privata sfär och den enskildes rätt till integritet är hög ! Så ja tror att man faktiskt ska ”chilla” i relationen med KF! Dom får enligt svensk lag inte bete sig hur som helst ! Det är liksom inte polisen som kommer med en husrannsakans medgivande i hand...
Jo håller med. Pratat ganska mycket med KF över telefon. Det är som att prata med prästen jämfört med mina samtal med försämringskassan.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Jo håller med. Pratat ganska mycket med KF över telefon. Det är som att prata med prästen jämfört med mina samtal med försämringskassan.
Det är min egen lilla erfarenhet oxå
Jag har tack & lov aldrig behövt ha med FK att göra, men de två samtal som jag har haft med KF kan ja bara sammanfatta som positiva, ödmjuka och kommer med råd i all välmening ! Detta är min erfarenhet än så länge och det gör oxå att om fallet så skulle vara att dom endera dagen knackar på, så tror jag att dom även då skulle vara vänligt och ödmjukt inställda...

- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Japp dom kom oanmälda. Jag jobbar ju natt så jag sov, vakna av att hunden höll låda. Tittar ut då knallar dom runt i trädgården...Precis, lite så tänker ja oxå...
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Jag får världens ångestpåslag när jag läser detta. -Japp dom kom oanmälda. Jag jobbar ju natt så jag sov, vakna av att hunden höll låda. Tittar ut då knallar dom runt i trädgården...

- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Men när dom gick hade vi haft ett kanonsamtal, så i slutändan kändes det jättebra. Dock som du säger får jag ångest om jag hör nån köra in på gårdsplanen och jag inte väntar besök, puh!Jag får världens ångestpåslag när jag läser detta. -![]()
- Meddelanden
- 1 709
- Mottagna reaktioner
- 864
- Poäng
- 747
Det är liksom inte polisen som kommer med en husrannsakans medgivande i hand...
Det beror väl på om man öppnar frivilligt eller inte. De bryter sig in med hjälp av låssmed om så behövs.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Det beror väl på om man öppnar frivilligt eller inte. De bryter sig in med hjälp av låssmed om så behövs.
Så härligt... Då hoppas jag oxå att dom åtgärdar den skadegörelse som då sker på dörren... Jag menar... om dom kommer, så gör dom väll det vanligtvis oanmälda under deras egna arbetstider, vilket torde vara kontorstider då även de flesta av deras geldenärer arbetar, så sannolikheten att man är hemma då är ju inte stor...

- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Så härligt... Då hoppas jag oxå att dom åtgärdar den skadegörelse som då sker på dörren... Jag menar... om dom kommer, så gör dom väll det vanligtvis oanmälda under deras egna arbetstider, vilket torde vara kontorstider då även de flesta av deras geldenärer arbetar, så sannolikheten att man är hemma då är ju inte stor...![]()
Antingen ordnas huvudnyckel eller så hjälper en låssmed till.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Vilken lag tänker du på mer specifikt nu?
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Antingen ordnas huvudnyckel eller så hjälper en låssmed till.
Skönt att veta att när Ni står utanför ens dörr, så ska man uppenbarligen stå i givakt... och lämna övrigt hals över huvud...
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Skönt att veta att när Ni står utanför ens dörr, så ska man uppenbarligen stå i givakt... och lämna övrigt hals över huvud...
Jag vet inte var du läst att det är så, i handboken står det då inte.
Vill du kan jag sluta svara hur det funkar.
Provar så här i stället "om du har skulder och det blir löneutmätningsdags, säg att du inte har lust med det, så slipper du det. Styrkekram"
Bättre?
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Jag vet inte var du läst att det är så, i handboken står det då inte.
Vill du kan jag sluta svara hur det funkar.
Provar så här i stället "om du har skulder och det blir löneutmätningsdags, säg att du inte har lust med det, så slipper du det. Styrkekram"
Bättre?
Suck Lasseman... Har jag någonsin här ute på något sätt gjort gällande att jag INTE vill göra rätt för mig???

I rest my case... ! Tack !
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Jag vet att du är stressad över hur din situation är, men jag förklarade hur tillträde görs, då du undrade om hur skadegörelsen fixas (det brukar inte bli någon)Suck Lasseman... Har jag någonsin här ute på något sätt gjort gällande att jag INTE vill göra rätt för mig???
I rest my case... ! Tack !
Då har jag tydligen bett dig att gå upp i enskild ställning och lämna hemmet?
Du får andas lite extra och kolla vad jag svarat och svarat på

- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Det är väl inte den första åtgärden? Det ska väl ha gått riktigt långt i sådana fall, typ att det inte går att få kontakt med vederbörande efter flera försök?Antingen ordnas huvudnyckel eller så hjälper en låssmed till.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Det är väl inte den första åtgärden? Det ska väl ha gått riktigt långt i sådana fall, typ att det inte går att få kontakt med vederbörande efter flera försök?
Har skrivit ett flertal gånger om hembesök och att bereda tillträde vid ett oanmält sådant.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Ok ännu en fråga: hur ofta kollas bankkonto under löneutmätning som tar lång tid? Varje månad?
Det varierar men en gång per år eller varannat. Går dock att kolla när som helst om det finns anordning
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Ligger en lapp i lådan om man inte är hemma .. bättre hålla sig hemma eller bestämma en tid .. för min del kan de komma dygnet runt.
Lagen är lite mer begränsad när det gäller tider.. minns inte nu men tror det är 6-21 eller 7-21 som lagen säger. Är dock gärna hemma på kvällar
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Jag vet att du är stressad över hur din situation är, men jag förklarade hur tillträde görs, då du undrade om hur skadegörelsen fixas (det brukar inte bli någon)
Då har jag tydligen bett dig att gå upp i enskild ställning och lämna hemmet?
Du får andas lite extra och kolla vad jag svarat och svarat på![]()
Stressad är väll bara förnamnet, men tror jag får hålla mig undan lite grann likväl... Borde känna mig trygg då jag är rätt påläst i de olika tillvägagångssätten, men förnuftet sviktar likväl många gånger och känslorna bereds för mycket plats när jag läser här ute...

- Meddelanden
- 1 709
- Mottagna reaktioner
- 864
- Poäng
- 747
Det är väl inte så konstigt om fogden kan vilja komma på oanmälda besök ibland. En del lär ju annars vara benägna att gömma undan saker (jag vet att jag själv skulle göra det). Är det då ingen som öppnar så måste de ju få hjälp att ta sig in. Det är väl rätt naturligt.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Ligger en lapp i lådan om man inte är hemma .. bättre hålla sig hemma eller bestämma en tid .. för min del kan de komma dygnet runt.
Hur menar Du nu? Hur vill Du att man ska kunna hålla sig hemma när man själv arbetar mån-fre under ordinarie kontorstid samt är mycket ute i tjänsten på möten, etc? Förvisso har jag möjligheten att arbeta hemifrån, men inte 5 dgr/vecka i X antal veckor bara för ”om ifall att” KF får för sig att göra ett oanmält besök?? Självklart kan man komma överens om dag samt tid för besök, men vad skulle ett sådant besök fylla för syfte då...om man då ges möjlighet att ”gömma undan saker” ?!
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Det är väl inte så konstigt om fogden kan vilja komma på oanmälda besök ibland. En del lär ju annars vara benägna att gömma undan saker (jag vet att jag själv skulle göra det). Är det då ingen som öppnar så måste de ju få hjälp att ta sig in. Det är väl rätt naturligt.
Känns såå förnedrande nu att de känns nästan som enda utvägen e ett skott i pannan på en själv... typ !!

- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.