• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Trodde jag va skuldfri tills idag......

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Du kan få förtidsåterbetalning av preliminär A-skatt om du förväntas få överskott av slutlig skatt vid slutskatteberäkningen och det anses vara oskäligt för dig att vänta med återbetalningen. Dessutom krävs att det ska vara fråga om ett väsentligt belopp (0,2 prisbasbelopp) och att det finns ett angeläget behov. Om inte samtliga kriterier är uppfyllda kan du inte få förtidsåterbetalning.

Som angeläget behov räknas:

  • begravningskostnader vid dödsfall inom familjen
  • betalning av egna restförda skulder
  • betalning av egna skatteskulder som riskerar att restföras. Undantag från väsentligt belopp kan i dessa fall tillåtas
  • felaktig handläggning hos Skatteverket, till exempel felaktigt beslut om skatteavdrag
  • emigration
  • återbetalning av felaktigt preliminär avdragen A-skatt vid utbetalning från välfärdsystem.


Skulder hos inkasao verkar inte som det accepteras
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
975
Mottagna reaktioner
627
Poäng
617
Ja alltså ush...:(

Ja jag ringde kronofogden för o få alla betalnings uppgifter samt skulder o fick information om allt...dom andra tre som jag hade uppkom för 3 år sen ca o fick då avbetalnings plan på dom sen krascha allt o ja valde o släpps dom till kronofogden..trodde att dom va med på skuldsaldot ja fick information om. Två år senare får ja brev att ja har skuld kvar. O ja jag ska betala bort detta o har nu skrivit ut ansökan om o få förtids återbetalning av skatten om ja nu får tillbaka nå så då ska ja betala bort de direkt :( ska skicka in ansökan efter helgen....Stod ju "betalning av egna restförda skulder" räknas inte de typ som skulder elr vad?:(

Att ringa Kronofogden och fråga hur mycket skulder man har ger ju bara svar på de skulderna som gått dit och som fortfarande ligger kvar där.
Jag gjorde en uppstädning av min ekonomi för några år sen, asjobbigt men hade en ett par vänner som hjälpte till. Det var bara att ringa varenda inkasso man kunde namnet på. Plus kronofogden såklart.
Ett inkasso hade ett över 20 år gammalt ärende som jag helt förträngt och aldrig fått någon påminnelse på. Skulden bara låg där och tickade ränta.
Visst måste de skicka en påminnelse var 10:e år, men hur bevisar man att man inte fått någon om dom står på sig?
Jag tror det var Lindorff, de gör så medvetet för att låta skulden växa till sig innan de börjar driva in den. Lite grann en del i deras affärsidé.
Tror inte dom heter Lindorff idag men minns inte vad dom heter istället.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Att ringa Kronofogden och fråga hur mycket skulder man har ger ju bara svar på de skulderna som gått dit och som fortfarande ligger kvar där.
Jag gjorde en uppstädning av min ekonomi för några år sen, asjobbigt men hade en ett par vänner som hjälpte till. Det var bara att ringa varenda inkasso man kunde namnet på. Plus kronofogden såklart.
Ett inkasso hade ett över 20 år gammalt ärende som jag helt förträngt och aldrig fått någon påminnelse på. Skulden bara låg där och tickade ränta.
Visst måste de skicka en påminnelse var 10:e år, men hur bevisar man att man inte fått någon om dom står på sig?
Jag tror det var Lindorff, de gör så medvetet för att låta skulden växa till sig innan de börjar driva in den. Lite grann en del i deras affärsidé.
Tror inte dom heter Lindorff idag men minns inte vad dom heter istället.

Det är lowell idag.
Ja 10 år på lån, 3 år på vanliga räkningar är dr vanliga tiderna, tror hyresskulder och elräkningar specialregleras
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
975
Mottagna reaktioner
627
Poäng
617
Det är lowell idag.
Ja 10 år på lån, 3 år på vanliga räkningar är dr vanliga tiderna, tror hyresskulder och elräkningar specialregleras
Grisigt gjort av dom, men dom vill väl tjäna pengar som alla vi andra. Tror det var nåt program typ Plus eller liknande om dom just om det att de medvetet väntade tills skulderna växt till sig. Min skuld var ett lån så då stämmer 10 år bra där då.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Grisigt gjort av dom, men dom vill väl tjäna pengar som alla vi andra. Tror det var nåt program typ Plus eller liknande om dom just om det att de medvetet väntade tills skulderna växt till sig. Min skuld var ett lån så då stämmer 10 år bra där då.

Har dom köpt skulden är det nog så, inkasso åt annan tror jag inte det är så på.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Att ringa Kronofogden och fråga hur mycket skulder man har ger ju bara svar på de skulderna som gått dit och som fortfarande ligger kvar där.
Jag gjorde en uppstädning av min ekonomi för några år sen, asjobbigt men hade en ett par vänner som hjälpte till. Det var bara att ringa varenda inkasso man kunde namnet på. Plus kronofogden såklart.
Ett inkasso hade ett över 20 år gammalt ärende som jag helt förträngt och aldrig fått någon påminnelse på. Skulden bara låg där och tickade ränta.
Visst måste de skicka en påminnelse var 10:e år, men hur bevisar man att man inte fått någon om dom står på sig?
Jag tror det var Lindorff, de gör så medvetet för att låta skulden växa till sig innan de börjar driva in den. Lite grann en del i deras affärsidé.
Tror inte dom heter Lindorff idag men minns inte vad dom heter istället.
De heter Lowell.
 

tussan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
22 Mars 2014
Meddelanden
1 463
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Kan man få skatteåterbäringen tidigare? Vill också få det om det är möjligt, hade varit till stor hjälp.


Man kan skriva ut en blandkett från Skatteverkets hemsida ihop med en löne spec. O lämna in på närmaste Skatte kontot...så gjorde ja för några år sen o fick beviljat. Får se om de e samma regler och om man har tur denna gång....
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
867
Man kan skriva ut en blandkett från Skatteverkets hemsida ihop med en löne spec. O lämna in på närmaste Skatte kontot...så gjorde ja för några år sen o fick beviljat. Får se om de e samma regler och om man har tur denna gång....

Var du hos kronofogden då o hade löneutmätning? Jag har ju inget hos kronofogden men lider av spelmissbruk och har höga skulder jag skulle kunna betala ned redan idag.

Gick du till skattekontoret och pratade med dom eller du bara lämnade in ansökan och så tog det tid? Hur lång tid tog det från inlämnande till beslut?
 

tussan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
22 Mars 2014
Meddelanden
1 463
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Var du hos kronofogden då o hade löneutmätning? Jag har ju inget hos kronofogden men lider av spelmissbruk och har höga skulder jag skulle kunna betala ned redan idag.



Gick du till skattekontoret och pratade med dom eller du bara lämnade in ansökan och så tog det tid? Hur lång tid tog det från inlämnande till beslut?


Nepp hade inte löneutmätning då:( endel inkasso skulder. Så fyllde i ansökan o skrev ut en löne spec o nå mer papper dom ville ha med sen tog ja med bebis på en av mina skulder oxå. Lämnade in allt på skatten kontoret sen ringde dom mig efter en månad o då fick ja pengarna utbetalda men de va många år sen o har hört nu att dom e mkt hårdare på reglerna :(
 

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 349
Mottagna reaktioner
792
Poäng
677
Jag antar att det finns en risk att dessa bolag sätter det i system att inte "stressa" om du är ok med det kan du namnge vilka aktörer det var jag känner att jag vill kolla upp så mycket jag kan så jag inte har nått dolt liggande som tickar nånstans.

Fick hjälp av mina föräldrar för andra gången o betala bort massa kronofogds skulder samt en inkasso skuld. Trodde verkligen ja va fri o lättad efter allt o kunde börja på ny kula o börja leva igen efter allt. Tills idag när de ploppade ner nå i Kivra appen.....

..tre nya inkasso skulder från år 2017. Alltså ja orkar inte......... :(. Jag trodde verkligen allt va upp städat o att ja hade full koll på att allt blev bort betalt nu. Min ekonomi har varit så rörigt o haft så mkt kaos sen när man äntligen går hjälp så kommer detta i Kivra appen som ett stort bak slag. Jaha va för man nu då..... Det är 3 sms låneföretag o dom gick med på avbetalningsplan annars skickas de till kronofogden...o de vill ja absolut inte.

Ena är på 6500kr
Andra är på 8300kr.
O tredje på 6200kr.

Fick avbetalnings plan på 500kr på två av dom och 300kr på ena. Planen e väl att betala av de där nu o ansöka om o få tillbaka på skatten tidigare så man kan betala bort allt om ja inte hunnit innan.

Alltså ena lånet va på ca 1200kr....hade nästan betalat av allt o nu är skulden uppe i nästan 8300 o det är enbart räntan!!!helt sjukt. O jag har inte hört nå från dom på två år så hade ingen aning om ja hade lån där...fyfan nu känns de riktigt piss igen. Är väl bara beta skiten men mitt samvete till mina föräldrar äter upp mig....

Kan man begära förskott av skatten elr ringa redan nu o kolla om man ska få tillbaka nå? O hur går man tillväga få..vill verkligen inte hamna hos kronofogden igen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp