Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

trustbuddy, fråga om ränta

men då förstår jag inte riktigt hur skulderna kan öka till flera gånger beloppet..... kan vi inte ta trustbuddy som exempel och deras 10 000 kronors lån?

efter 30 dagar är skulden 11 850 kronor

vi betalar inte

då säger trustbuddy att de tar ut en avgift på 745 kronor och inkasso 180 kronor. skulden är nu uppe i 12 775. Om sedan dröjsmålsränta kommer som Kryss säger så är det 24% på kapitalbeloppet alltså ungefär 2400 kronor påe tt år. den totala skulden blir cirka 15 275 kronor. detta är ju faktiskt "bara" en ökning med 3425 kronor eller 28% mer än ursprungs skulden?

Ja, så kommer det bli. Sen blir det antingen avbetalningsplan eller kronofogdeavgifter också. Men dröjsmålsräntan är idag vad jag förstår 24% om året på Trustbuddys lån om det blir liggande och du inte kan betala och har för låg inkomst för att dra pengar av dig och sådär.

Det är inte så "bara" att det ökar med 2400-4000:- per lån oftast om man har flera. Det blir tiotusentals kronor per år i dröjsmålsränta + årliga kronofogdeavgifter på 600:- per förfallet lån som dom hanterar. Har man bara ett lån så ser jag ingen anledning att låta det bli liggande och gå till kronofogden eller väldigt långa avbetalningsplaner, då är det bättre att betala och inte ta nya lån så fort det bara går. Avbetalningsplan medför kostnad på 170:- per uppläggning och oftast en avgift per månad också per avi på 60:-, man kan ibland avsäga sig detta och sänka kostnaden till mellan 10:- och 30:- per månad och inte få avier.

Det stora problemet om man har flera förfallna sms-lån är ju att alla pengar sammanlagt ska betalas. Har man haft flera sms-lån och levt på det viset av olika anledningar så handlar det lätt om ett par hundratusen kronor eller mer, ibland mycket mer, för många här. Men det är bara att beta av ett i taget även om det tar flera år. Det finns inga andra sätt. Vissa inser inte det till fullo utan lånar om och drar på sig nya skulder trots att dom har marknadens alla lån och skulder på flera hundratusen kronor, men deras smäll kommer självklart förr eller senare och då har dom högre skulder och har betalat ännu mer ränta än om dom insett faktum från första början att det här går inte att lösa ens på flera års sikt om man inte slutar helt och hållet. Det går absolut att snabbt förstöra sitt liv på väldigt kort tid om man agerar helt felaktigt här.

Senast ändrad:
Håller med dig Kryss. Men fy fan vad jobbigt detta är. Man kommer aldrig göra detta igen. Någonsin.

Håller med dig Kryss. Men fy fan vad jobbigt detta är. Man kommer aldrig göra detta igen. Någonsin.

Ja, jättejobbigt. Jag slutade med alla krediter och sms-lån för ett år sedan efter drygt ett år av aningslöshet och spelberoende, pengarna fanns inte kvar. Jag har efter att jag slutat med allt sånt på ett år kommit cirka 25% på vägen mot att bli skuldfri skulle jag bedöma.

Det här året har varit en lång väg i sig ändå med mycket oro, postboxar och andra lösningar för att undgå den värsta känslan av det eller dra in fler personer i den här vetskapen. Min familj vet om att jag har skulder och kronofogden på en del. Men inte till fullo i omfattningen, men dom varken tjänar eller förlorar på att inte veta. Det man inte vet lider man inte av. Om jag säger att jag har skulder på 40.000:- fast det egentligen varit det tredubbla är ju mest en vit lögn och förändrar inte min plan långsiktigt heller. Det handlar ändå om att beta av det. Ingen utomstående lär märka någon skillnad heller.

Men jag är åtminstone på väg och om 2,5-3 år tror jag själv att jag är skuldfri. Det är en lång tid och en rejäl stöld av mitt liv. Klart man inte gör om det, men man får lida för vad man gjort mycket värre än om man begått hemska brott exempelvis. Det är rätt sjukt. Lånen från början är inte alls motsvarande den totala skulden när det gått ett tag. Man kanske faktiskt lånat typ 60.000:-, det innebär lätt skulder på det dubbla med räntor, avgifter, kronofogden, inkassoavgifter, avbetalningsplaner osv.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp