Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tung dag idag!

Tråkig post från Ikano banken gällande våra ikeakort!

i Början av januari blev jag uppringd av dem om att vi var sena med betalning och att vi skulle betala senast sista januari annars går det till Inkasso!
Idag kom brev om att krediten är uppsagd och det kom brev även från Lindorff som fått det på sitt bord!

i brevet från Ikano daterad den 5 februari står att ärendet har skickats till Inkasso eftersom vi trots påminnelsen fortfarande inte "betalat något". Jag rusade till datorn för att kolla kontoutdragen och där ser jag att jag betalat 1 februari. Ringer dem så klart men då de redan skickat till Lindorff så kunde de inte säga ngt mer än att betalningen kommit den 3. Att deras brev var daterad den 5 så hon att jag inte "ska stirra mig blind på" för att de förbereder att skicka till Inkasso redan i slutet av månaden!
Loggade in hos Lindorff och ser att de har som längst 6 månaders delbetalning. Det blir omöjligt för oss att klara av då den totala summa är på 10 000 kr!!!!!!!!!!!!

Jag ligger redan ner!! Jag kämpar ett helvetes kamp att få ihop alla betalningar. Finns inga marginaler. Tog extra jobb men det har inte varit så många pass efter jul!

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, hoppas på mirakel är ingen idé! HAr mejlat Lindorff om de kan gå med på 12 månader men det kommer de inte att göra. Så får jag väl ringa till dem och bli förnedrad. I april är jag klar med Vivus men vad hjälper det!

Ibland tänker jag att det enda rätta stället för mig vore att ligga i en kista under jorden, lång långt ner! Långt bort från allt. Men så har jag u barnen. Så jag måste hålla humöret uppe och vara en närvarande och kärleksfull förälder!
Min sambo kommer att bli vansinnig när han får veta att han blivit av med sitt Ikea kort, att det har spärrats och ännu värre skickats till Inkasso! Vet inte hur jag ska säga det!

Bland de andra breven log det en påminnelse från Gothia, ett brev från Svea Inkasso och andra påminnelsen!!! Då förstår ni att det känns lättare att bara försvinna från Jorden!
Men det är bara att ta sig i kragen och börja ringa runt imorgon och se vad det ger!

Sköt om er!

Usch vet precis hur det är, allt rinner en mellan fingrarna. Frågan är hur länge man orkar kämpa? Lycka till å hoppas det löser sig.

Jag har bra erfarenhet av Lindorff. Fick en låg avbetalning på 500/mån tillsvidare och när vi hördes igen kunde jag höja till 1000/mån. Hade ca 30 000 i förfallen skuld efter sen betalning till Entercard. Men detta var några år sedan, kanske är de inte lika bra att ha att göra med längre.

Jag hade samma som turnaround samma bolag och ungefär samma skuld , då tyckte jag också Lindorff var bra
Blev klar med det i våras

Jag har också bra erfarenheter av Lindorff, har alltid gått att få den summa jag önskat. Dessutom har de varit snälla och gett betalningsfri månad nån gång när jag inte fick ihop det. Så de är nog inte omöjliga ;-)

Myra jag hoppas verkligen att Lindorff går med på en avbetalningsplan på 12 månader, de som skrivit i tråden har ju positiva erfarenheter så jag hoppas att det löser sig på bäst sätt för dig också.

Hej
Det är inga problem med längre avbetalning än 6 månader, MEN dom går oftast bara med på 6 månader åt gången, sedan måste man ta en ny diskussion och 6 nya månader i samtalet med dom då så försöker dom höja månadsbeloppet du betalar. Men det är bara att köra snyft historier så brukar det gå att få 6 månader till med samma månadsbelopp. Efter 6 månader nytt samtal osv. Ibland träffar du på någon omöjlig handläggare be då att få återkomma, du kommer då till en annan handläggare som inte har så hårda nypor. Surt men så funkar det och det är bara och bita ihop tills allt är betalt, LYCKA TILL!

Tack snälla för era kommentarer och pepp!!! Det betyder massor! Har inte fått svar från Lindorff än (mejlade igår), så får jag inte svar så måste jag ringa. Egentligen är det första gången jag mejlar, brukar alltid ringa direkt men nu kände jag att det blev för mycket. Det är en sådan enorm kraftansamling att ringa till Inkassobolag! Men ett samtal har jag ringt idag och där fick jag en betalningsfri månad trots att jag var 11 dagar sen med betalning så 1200 kr mindre att oroa sig för just nu!

När det är för lite pengar och för många Inkasso avbetalningar känner jag att jag måste prioritera den skulden som kommer drabba mig värst om den går till Kfm. I dagsläget är det Gothia med en skuld på ca 28 000 kr. Är 11 dagar sen där också så jag måste betala 1500 snarast så det inte går till Kfm! Gothia har ändrat sin attityd tyvärr, har fått prata med fler som varit direkt otrevliga. Sen är det ju delbetalning till det berömda lånebolaget som börjar på V och slutar på S som jag är sen med och är livrädd att de avbryter avbetalningsplanen så där måste också 1700 in omgående!!! Samt en del annat! Men fick positivt sms från Everyday+ att de har registrerat min betalning och att jag har möjlighet att ta ut ca 2000 kr. Vill verkligen inte låna mer för snöbollen blir bara större då men ändå skönt att veta att möjligheten finns som en allra sista utväg när kniven rispar mot strupen!

Svårt att resa mig känner jag efter att Ikano skickat till Lindorff, vaknade med ångest inatt, tankarna mal och mal.
Måste ringa fler samtal idag!
Och så ska dottern på två kalas nu i helgen. Och äldsta dottern fyller år på lördag!

Jag verkligen hatar februari!!!

Kärlek till er alla som kämpar!

På tal om ngt annat... finns det ngn här som kan räkna ut hur mycket vi skulle minska vår betalning på bolånet om vi fick ner räntan från 1,79 till 1,59? Bolån 1,6 miljoner, månadskostnad idag 2700 kr?
Funderar på att byta till Ica banken som har 1,59% men undrar om det är värt med tanke på att det blir en del jobb med byte av bank, ringa samtal, fylla i papper m m. Orkar jag det?

Hej!

Jag förstår att det är otroligt tufft just nu och ibland kan det kännas som att det inte går och lättast hade varit att bara ge upp.

Men tänk när det blir bättre, när ekonomin vänder. När stenarna från axlarna försvinner. Allt kanske inre försvinner, men en del och du kan andas igen. Ge inte upp, du kommer att klara det. tänk inte för mycket på framtiden utan stanna upp och lev här och nu,även om det känns hopplöst. Jag vet att det är så lätt att säga men jag har själv varit i samma situation. Allt känns hopplöst och man känner sån självförakt och hatar sig själv. Det är då man behöver stanna upp och se vad man faktiskt har, inte i pengavärde utan i något som inte kan mätas i pengar. Dina barn, din sambo, dina vänner och familj.

häromdagen fick jag ett uppvaknande. Jag lever. Jag finns. Och framförallt, jag är värdefull (även om jag ibland undrar hur många gånger mina föräldrar tappade mig när jag var liten ;))

Blev rätt mycket flum i inlägget men jag hoppas du förstår vad jag menar :)

Det blir tyvärr inte så mycket skillnad. Om du vill räkna ut din räntekostnad på bolån tar du den aktuella skulden 1,6 milj x räntan 1,79%= då får du räntan på ett år och delar sedan med 12 för att se vad det blir i månaden.

1,6 milj x 1,79=28640 / 12 = 2386 kr
1,6 milj x 1,59=25440 / 12 = 2120 kr

Ni har säkert en amortering på ca 400-500 kr varje månad också.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp