• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Två studenter få bolån?

bolanet

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 Mars 2021
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej, jag och min sambo vill köpa en bostadsrätt för 2 miljoner i utkanten av stockholm. Vi kommer att ha råd med kontantinsatsen, och då även ha en buffert på ca 200 000 kr över.
Problemet är att vi båda kommer att studera med csn-lån när vi ska köpa/bo i lägenheten. Mina föräldrar är villiga att gå in som borgen/medsökande på lånet. Men, är detta ens möjligt ändå? Och, är det större chans att jag söker lånet ensam med mina föräldrar, än att ha med sambon? Eftersom csn inte räknas som inkomst så blir ju han då ännu en person mina föräldrar ska kunna försörja enligt banken.

Tycker det är lite konstigt att det inte skulle fungera, eftersom vi har mycket pengar sparade och vi kommer ju utan problem ha råd med månadskostnaden och även högre räntor. Dessutom kommer vi ju att söka extrajobb och jag kommer att arbeta i perioder. Men när jag gjort preliminära lånekollar på olika bankers hemsidor så verkar det väldigt svårt att få låna 1,7 miljoner. Finns det några andra alternativ för oss?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 303
Mottagna reaktioner
13 405
Poäng
8 917
Jag är ganska säker på att det är en omöjlighet.

Enda alternativet som jag ser det är att dina föräldrar köper lägenheten och att ni betalar dom tills någon av er två får en fast anställning.
 

bolanet

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 Mars 2021
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Jag är ganska säker på att det är en omöjlighet.

Enda alternativet som jag ser det är att dina föräldrar köper lägenheten och att ni betalar dom tills någon av er två får en fast anställning.
Även om mina föräldrar står som medlåntagare? Som jag förstått det är det möjligt för studenter att köpa bostad med hjälp av föräldrarna.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Instämmer med ovan. Kanske möjligt via bluestep
 

bolanet

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 Mars 2021
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Instämmer med ovan. Kanske möjligt via bluestep
Handlar det om summan eller att vi är två studenter? När jag varit i kontakt med banker med generella frågor kring detta har de sagt att det oftast går bra att som student ta bolån med medlåntagare. Men då har jag inte sagt hur mycket vi vill låna.
 
H

hejpådigdu

Gäst
Poäng: 0
När man ringer och frågar banker så låter allting ok, tills du gör en ansökan.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Refererade till @Terry_ inlägg. Medlånare är nog det ända sättet i o m ni inte har en säker återbetalningsförmåga
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Då är det bara köra på. Lycka till!
 

Vändaskuttan

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
15 Februari 2020
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
61
Poäng
187
Hej,
hittade denna information som kan vara till hjälp:

https://www.boupplysningen.se/bolan/student

Artikeln hänvisar att dina föräldrar kan stå som merparten av lånet, men ni blir delägare av bostadsrätten. Ni gör ett så kallat regressavta/delar upp betalningsansvaret.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp