Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

UC-förfrågan från Svea Ekonomi

Varför tar Svea Ekonomi alltid en blank UC-upplysning när de går från deras inkasso till KFM? Har de rätt att göra det? Och hur ofta i så fall?

Det är en bra fråga
Jag har bara fått svar att det gör dom automatiskt

Varför de tar en blank vet jag inte men att de har rätt att göra det råder det tyvärr inget tvivel om. För att få ta en kreditupplysning på en person som företag ska man antingen godkänna att det tas eller att skäl föreligger för att kreditupplysning tas. Att ha en skuld till ett företag är att räkna som en skälig anledning. Eftersom du sannolikt har en skuld till Svea ekonomi som du inte har kunnat betala så har de rätt att ta en kreditupplysning egentligen när de vill. Varför de just tar när de skickar till KFM vet jag ej men de kan göra det varje gång de skickar ett ärende för att få en uppdaterad bild av din ekonomiska situation.

Det är konstigt. Om jag tar ett lån så tas en kreditupplysning. Sen om lånet är obetalt går de vidare till Svea Inkasso. I samband med att den går till inkasso tas ingen ny upplysning utan den tas efter det att inkasso ska skicka vidare till kfm. Vad görde för nytta att ta en blank Uc då?

Ja det är ju lite märkligt kan tyckas. Men jag antar att Svea har något avtal då fakturorna direkt säljs till Svea dvs. de som har gett dig lånet äger inte längre fakturan alt att de säljer den efter första påminnelsen. Att de tar en blank antar jag är för att de redan vet vad du är skyldig och enbart vill se hur din ekonomiska status ser ut om de ska erbjuda avbetalningsplaner och dylikt. Enklast är nog att vända sig till dem att fråga för att få klarhet i detta

Varför tar Svea Ekonomi alltid en blank UC-upplysning när de går från deras inkasso till KFM? Har de rätt att göra det? Och hur ofta i så fall?

Svea missbrukar detta. Har anmält till DI (Datainspektionen), i mitt fall så fick jag en blank förfrågan vilket sänkte mitt betyg på UC från 11,6% till 54 % att få en betalningsanmärkning samt att scoringen gick från bra till svag. De ställer förfrågan innan de tänker att skicka till KFM, problemet i mitt fall är att man ska logga in via deras hemsida och besvara inkassoärendet och sedan acceptera en eventuell avbetalningsplan, tyvärr så får du inga kopior på mejlen, mer än en automatiskt svarsmejl att de tagit hand om ärendet och återkommer, det finns alltså ingen historik att du besvarat deras mejl, eftersom du måste svara via deras hemsida. Intrum som exempel sparar både ingående och utgående mejl i historiken på "mina sidor". I mitt fall påstår de alltså att jag inte svarat att jag godtar deras avbetalningsplan, fastän jag antecknat alla detaljer och har ett automatiskt svarsmejl, som inte hänvisar till mitt svar, vilket jag gjort och noggrant fört anteckningar om och även kopierat över mitt svar och sparat. Det är mot detta jag anmärker i min anmälan att du inte kan följa mejlkonversationen och därmed inte har något bevis att du svarat. Ett stort missbruk från Sveas sida, inget annat inkassobolag gör på samma sätt. Förstör hur mycket som helst, för ett helt år framåt!

Är inte så nöjd på Big Bank heller. Var 6 dagar sen med en betalning, betalde på första påminnelsen. Uc tagen av dom. Efter 6 dagars försening?? Varför kan man undra, skickar dom direkt till kronis efter påminnelse 1 normalt, eller vad?? Dåligt tycker jag :-(

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp