Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Uc:s Kreditbetyg

Ja, hög lön ger inte bra kreditbetyg, jag tjänar nästan 1 Mkr/år, om man har ett högt underskott. Jag har kreditbetyg "Svag" (det lägsta). Har aldrig haft en betalningsanmärkning. Tyvärr är mitt underskott för 2011 136 tkr. Under det senaste året har jag betalt av 50 tkr på kortkrediter, syns att jag gjort det i UC, det verkar heller inte påverka någonting... Jag har inte fått mitt slutskattebesked (inkomstår 2012) ännu. Underskottet av kapital under 2012 för min del har sjunkit till 70 tkr (jag har alltså halverat underskottet). Ska bli mycket intressant och se om jag får bättre kreditbetyg på UC, när väl 2012 års uppgifter kommer in. Jag har 10 förfrågningar och 350 tkr i kort/blancokrediter.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men nu är mina inkomstuppgifter för 2012 uppdaterade i UC och jag har fortfarande "Svag" som kreditvärdighet. Uppgifterna för 2012 är 890 tkr inkomst, underskott av kapital 70 tkr, 10 förfrågningar, inga som helst anmärkningar och som sagt var har jag amorterat av skulder med 50 tkr, vilket syns tydligt i UC. Blancolån om ca 350 tkr. Nää det är väl lättare för ett par tonåringar med låg inkomst och ingen kredithistoria att få högsta betyg. Fy för UC, de bidrar till att människor hamnar i skuldfällor.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men nu är mina inkomstuppgifter för 2012 uppdaterade i UC och jag har fortfarande "Svag" som kreditvärdighet. Uppgifterna för 2012 är 890 tkr inkomst, underskott av kapital 70 tkr, 10 förfrågningar, inga som helst anmärkningar och som sagt var har jag amorterat av skulder med 50 tkr, vilket syns tydligt i UC. Blancolån om ca 350 tkr. Nää det är väl lättare för ett par tonåringar med låg inkomst och ingen kredithistoria att få högsta betyg. Fy för UC, de bidrar till att människor hamnar i skuldfällor.
Hej!
En fråga om de kortkrediter du skriver om tidigare i tråden. Är de avslutade, alltså inte bara avbetalade? Antalet krediter, utnyttjade eller inte spelar tyvärr också in i kreditvärdigheten.

Hej!
En fråga om de kortkrediter du skriver om tidigare i tråden. Är de avslutade, alltså inte bara avbetalade? Antalet krediter, utnyttjade eller inte spelar tyvärr också in i kreditvärdigheten.

Ja, det vet jag, krediterna är sänkta på min begäran, allt för att kreditvärdigheten skulle bli bättre. Det är förmodligen bättre att tjäna 200 tkr och ha 100 tkr i blanco, även om de nettoinkomster som finns efter allt är betalt förmodligen är 0...

skräp

Jag har också uc-betyg svag.
450 tusen årsinkomst, inga anmärkningar, 3 uc-förfrågningar, 80 tusen underskott, blancolån pä 300 tusen...

Dålig ekonomi ja, men den allra sämsta scoringen...????

Jag har också uc-betyg svag.
450 tusen årsinkomst, inga anmärkningar, 3 uc-förfrågningar, 80 tusen underskott, blancolån pä 300 tusen...

Dålig ekonomi ja, men den allra sämsta scoringen...????

Det är moment 22 dålig scoring = inga lån. Jag vet snart inte hur jag ska bära ej åt för att få bättre scoring, tyvärr betyder inkomsten tydligen ingenting... om jag bortser från de "dåliga" lån jag har, betalar mer ränta än amortering... så skulle jag med ett "vettigt" lån kunna betala av mina skulder med 20 tkr i månaden och bli fri på ett par år. Jag har nästan blivit konspirationsteoretiker... tänk om det är så att de som tar hög ränta betalrar UC för att behålla "svag" som scoring på de skuldsatta så att de kan tjäna pengar? Jag förstår överhuvudtaget inte min scoring som "svag" med en dokumenterad inkomst på nästan 1 Mkr, underskott av kapital på 70 tkr, blankolån på 300 tkr, inga som helst anmärkningar... näää nu har jag blivit medlem i JAK, ska spara där ett litet tag, för att låna sedan och bli skuldfri.

kan vara att du har 300000 i lån.det är mycket för en person.de ser det som en risk låna ut mer.

Det är blancolånen som gör det och förfrågningarna...tjänar man sådär mkt brutto får man inte jättemkt över ändå när du betalar extremt högskatt(statsskatt) på allt över 400k typ...e väl kring 50-55%?
Ja hade underskott av kapital på 80k och inkomst 375000 och score "Mkt bra" då mitt enda blanco lån var 15 tusen, nur är blancolånet 75 tusen och jag har "bra" score... Dessutom har jag ett miljonlån på bostad...

Det är blancolånen som gör det och förfrågningarna...tjänar man sådär mkt brutto får man inte jättemkt över ändå när du betalar extremt högskatt(statsskatt) på allt över 400k typ...e väl kring 50-55%?
Ja hade underskott av kapital på 80k och inkomst 375000 och score "Mkt bra" då mitt enda blanco lån var 15 tusen, nur är blancolånet 75 tusen och jag har "bra" score... Dessutom har jag ett miljonlån på bostad...

Jag tjänar ännu bättre i år och får ut efter skatt 55 tkr/månad är inte det "jättemycket"?. Det lån jag vill ta är för att lösa andra lån med dålig ränta, alltså inte öka på min skuld. Min bostadskostnad är 8 tkr (hyreslägenhet), har inga lån på bostad enbart blancolån. Har inte mer än 8 ff i UC.

Är det någon som kontaktat UC och bett dem förklara vad allt betyder, och varför man kan ha svag när man tjänar såpass bra som runt 450.000:-, även om man då har 300.000:- i blanco och 80.000:- i underskott, men inga anmärkningar, och bara ett fåtal frågor. För det känns verkligen inte som det ska vara rätt att det är så. För även om 300.000:- är mycket i lån, så borde man ju ha ganska bra betalningsförmåga ändå när man tjänar 450.000:-/år om man nu inte lever på gränsen med övriga utgifter vill säga. Personligen så tror jag att det mer beror på underskottet av kapital.

På tal om statsskatt så är det 20% på det över 364.600:- för 2013. går det över 545.200 är det istället 25%, plus då den "vanliga" skatten förstås. Så det blir väl runt 42-50% i sammanlagd skatt efter jobbskatteavdrag beroende vilken kommun man bor i.

Jag tjänar ännu bättre i år och får ut efter skatt 55 tkr/månad är inte det "jättemycket"?. Det lån jag vill ta är för att lösa andra lån med dålig ränta, alltså inte öka på min skuld. Min bostadskostnad är 8 tkr (hyreslägenhet), har inga lån på bostad enbart blancolån. Har inte mer än 8 ff i UC.

jo men det är ändå 300.000 du har i lån som står på dig.så skall du söka ytterligare 300.000 för att lösa dom då?det innebär att de kommer se det som att du har 600.000.så din inkomst bryr dom sig nog inte så mycket om.du måste få bort mer av de lån du har nu utan att söka nytt lån.
allt hänger inte på inkomsten.tyvärr.enda är att kontakta uc beskriv där samma som du skrivit här.så får du bra svar.sen läste jag på uc att de även jämför ens eget betyg med alla personer över 18 i sverige för att få fram betyget.så det är mycket annat som gör tydligen att man får det betyg man får.

jag har själv inte tjänsten min uc men då kunde man läsa mer om detta med kreditbetyg m.m.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp