• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

UC tagen fr spelsajt??

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 366
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
UC svarar så här:
"Hej,

Tack för ditt mail och ursäkta att återkoppling dröjt. Först lite kort om kreditupplysningar: det som gäller vid beställning av personupplysning är att den som begär den ska ha ett legitimt behov av den. Med legitimt behov menas att den som begär personupplysningen har eller är på väg att ingå ett kreditavtal med dig som privatperson eller att frågeställaren i övrigt har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning av dig. Exempel kan vara vid köp av varor på faktura eller tecknande av abonnemangsavtal. I ett kundavtal med UC förbinder man sig att tillse att legitimt behov skall föreligga vid beställning av personupplysning.


Den förfrågan som gjordes på dig har inte påverkat din score och skulle inte heller ha varit synlig för andra banker. Efter vidtagen utredning har vi dock beslutat att ta bort uppgiften från UCs register.


Trevlig helg,


Med vänliga hälsningar


Utredningen


utredningen@uc.se"

UC ger mej rätt då dom tar bort ff. Men skadan är ju redan skedd. Videoslots Ltd fick vad dom ville. Väntar än på svar fr som på mina frågor och dom har 2ggr sagt dom återkommer. Spelinspektionen sa det finns inget i spellagen som kräver att spel licens innehavarna mpste göra kreditupplysningar pp spelare.
Videoslots bekfräftar dessutom jag gort en "SOW" redovisning redan förra året så dom har lpngt ifrån legitima skäl att göra kreditupplysningar.
Har ställt följd frågor till bpda Spelinsp., Datainsp. och UC som verkar vara på min sida men inhen som vill agera mot spelföretaget självmant än. Videoslot har ju tillstånd av UC att ta upplysningar men bevisligen missbrukat det, samma med svenska spel licensen dom fått av Spelinspektionen som säher det inte finns npt om kreditupolysninhskrav i den lagen som Videoslots hänvisar till i tidigare mejl till mig, alltså missbrukar dom även den icensen. Datainspektinen säger samma som UC mer el mindre.
Videoslots måste ju får böta alt få nån licens indragen el annat straff. Väntar pp svar fr alla 4 nu, Videoslots ska få svaren fr dom andra 3 tids nog och skall bli intressant att höra va dom säger då.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Wecada

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
28 September 2015
Meddelanden
236
Mottagna reaktioner
52
Poäng
167
UC svarar så här:
"Hej,

Tack för ditt mail och ursäkta att återkoppling dröjt. Först lite kort om kreditupplysningar: det som gäller vid beställning av personupplysning är att den som begär den ska ha ett legitimt behov av den. Med legitimt behov menas att den som begär personupplysningen har eller är på väg att ingå ett kreditavtal med dig som privatperson eller att frågeställaren i övrigt har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning av dig. Exempel kan vara vid köp av varor på faktura eller tecknande av abonnemangsavtal. I ett kundavtal med UC förbinder man sig att tillse att legitimt behov skall föreligga vid beställning av personupplysning.


Den förfrågan som gjordes på dig har inte påverkat din score och skulle inte heller ha varit synlig för andra banker. Efter vidtagen utredning har vi dock beslutat att ta bort uppgiften från UCs register.


Trevlig helg,


Med vänliga hälsningar


Utredningen


utredningen@uc.se"

UC ger mej rätt då dom tar bort ff. Men skadan är ju redan skedd. Videoslots Ltd fick vad dom ville. Väntar än på svar fr som på mina frågor och dom har 2ggr sagt dom återkommer. Spelinspektionen sa det finns inget i spellagen som kräver att spel licens innehavarna mpste göra kreditupplysningar pp spelare.
Videoslots bekfräftar dessutom jag gort en "SOW" redovisning redan förra året så dom har lpngt ifrån legitima skäl att göra kreditupplysningar.
Har ställt följd frågor till bpda Spelinsp., Datainsp. och UC som verkar vara på min sida men inhen som vill agera mot spelföretaget självmant än. Videoslot har ju tillstånd av UC att ta upplysningar men bevisligen missbrukat det, samma med svenska spel licensen dom fått av Spelinspektionen som säher det inte finns npt om kreditupolysninhskrav i den lagen som Videoslots hänvisar till i tidigare mejl till mig, alltså missbrukar dom även den icensen. Datainspektinen säger samma som UC mer el mindre.
Videoslots måste ju får böta alt få nån licens indragen el annat straff. Väntar pp svar fr alla 4 nu, Videoslots ska få svaren fr dom andra 3 tids nog och skall bli intressant att höra va dom säger då.

Du har troligtvis förlorat ganska mycket pengar där och de är oroliga att du ska spela bort allt du äger och har? Spelbolag måste följa penningtvättsdirektiv.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 366
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Tack @Wecada , genom sej själv känner man andra men har inte förlorat onormalt mkt pengar i höst plötsligt. Går upp å ned ganska normalt. Så gissar dom tagit ett par tusen UCs på andra spelare oxå isåfall vilket jag betvivlar. UC utreder fortfarande(hur dom skall gå till väga) och Videoslots själva oxå efter mina mejlsvar från de olika myndigheterna. Dom vill inte avslöja vilken information dom varit ute efter då dom tog kreditupplysningen och vad skälet var just då plötsligt. Datainspektionen va dom sista svarat å skrev detta nedan.
VS verkar ha tillstånd av UC att ta upplysningar från UCs register, som dom enligt UC missbrukat då UC själva raderade deras ff då jag uppmärksammade detta, så ett indraget tillstånd vore nice att få till.

"Hej igen,
Jag tycker att du ska låta UC utreda frågan om legitimt behov, så som min kollega skrivit till dig, innan du vänder dig till spelbolaget.
Inte heller jag kan läsa ut av bolagets villkor att bolaget skulle ta en kreditupplysning om dig. Men när jag läser villkoret ihop med deras mejlsvar misstänker jag att de tagit upplysningen för att uppnå kundkännedom (vilket krävs enligt penningtvättlagstiftningen). Det är dock tveksamt om det skulle utgöra ett legitimt behov av en kreditupplysning. Oftast skaffar man denna kännedom genom att ställa frågor till kunden själv.
Så mitt råd blir att du vänder dig till UC och ber dem utreda om det verkligen funnits ett legitimt behov i den här situationen. Om UC anser att det inte fanns legitimt behov kan du vända dig till spelbolaget och ifrågasätta om de har rätt att behålla uppgifterna.

Vänliga hälsningar

Malin Fredholm

Jurist, Datainspektionen
www.datainspektionen.se"
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Ligg på här och ge dig inte!
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 366
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Jag gör men nu drar alla ut på det.. Videoslots support svarar fortfarande att relevant avdelning inte kommit med något svar och ber om ursäkt för att det tar så lång tid men åtkerkommer. Och UC svarar inte alls längre då jag skrivit 2 ggr till dom, när bollen ligger hos dom enligt Datainspektionen.. Spelinspektionen vill inte vara med i detta och hänvisar till Datainsp. ..men förståligt då Videoslots Ltd är en bra kassako nu till svenska sosse staten som kryper för dessa spelsajter när pengarna börjar tryta i statskassan av någon konstig anledning.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Det är så jävla äckligt att spelinspektionen slickar röv på dessa hycklande spelgamar. Dom låter dom hålla på bäst fan dom vill. Funderar på att skriva till ansvarit minister Ardalan Shekarabi. Ska nog göra det imorgon.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 366
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Det är så jävla äckligt att spelinspektionen slickar röv på dessa hycklande spelgamar. Dom låter dom hålla på bäst fan dom vill. Funderar på att skriva till ansvarit minister Ardalan Shekarabi. Ska nog göra det imorgon.
Fast nu är det Lena Micko...fuskaren å fifflaren Ardalan har kommit upp sig ännu högre i sosse partiet nu och skiter i allt ännu mer.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Fast nu är det Lena Micko...fuskaren å fifflaren Ardalan har kommit upp sig ännu högre i sosse partiet nu och skiter i allt ännu mer.

Då ska jag maila henne. Korrupta jävla as är vad dom är.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 366
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Då ska jag maila henne. Korrupta jävla as är vad dom är.
Hon är antagligen inte insatt alls i frågan å inte ens har nån aning om hennes ansvarsområden. Dom sitter sin tid här å där å får sina feta löner å hoppas dom skall hinna gå i pension å dö innan dom sparkas pga nån skandal el dylikt.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 366
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
@Terry_ mf.
Får väl se detta som en sorts seger iaf!
"Hej,
Vi har vid kontakten med spelbolaget informerat dem om de bestämmelser som gäller enligt lag och avtal med UC kring kreditupplysningar på privatpersoner. Vid kontakt med spelbolaget framkom att det i detta fall inte förelegat legitimt behov att ta en personupplysning så som det är menat, och frågan togs därför bort från UCs register och Videoslots informerades om detta. Videoslots kommer inte att kunna ta upplysningar genom UC utan att det finns legitimt behov att göra en ekonomisk riskbedömning avseende en person så som det är menat i Kreditupplysningslagen och vedertagen praxis för tillämpning av denna, vilket Datainspektionen har tillsyn över. Närmare besked om hur UC hanterar denna kundrelationen kommer inte att lämnas.

Frågan om spelföretagets licens eller böter är inte frågor som UC hanterar och vi kan därför inte svara på det.

Med vänliga hälsningar
Utredningen
utredningen@uc.se"
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp