Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

UCR 31!? Hur kan det skilja så mycket?

Hej, jag gjorde tidigare under veckan en ansökan hos Savelend och fick en chock när jag fick kopian som de tagit. Riskprognos på 26% står det! kollar jag på MinUC idag så står det 8.5%. Det står att det är en UCR 31 upplysning, någon som vet mer om detta? Hur kan det skilja så mycket?

Har två UC3 tagna med två dagars mellanrum. Det skiljer 60% i riskprognos?!? Har inga anmärkningar.

Har också sett liknande, förklaringen är väl att riskprognos och kreditbetyg inte nödvändigtvis är samma sak och antagligen blir det sådana skillnader då olika långivare värderar olika saker olika i sin bedömning.

Ok. Jag har inte så bra koll på det här som du säkert ser. Jag trodde UC beräknade riskprognosen och blev därför lite förbryllad att det kunde skilja sig så mycket med samma data (omfattning).

Det gör de, men på uppdrag av den som tar förfrågningen. Tar de ofta upplysningar och har avtal skulle jag tro att de kan ha egna uträkningar hos UC. Det är i alla fall enda förklaringen som jag ser det. Exempelvis så kanske en del långivare inte bryr sig om skulderna är blanco eller krediter, medan andra inte vill låna ut till de som har många krediter samtidigt som de inte bryr sig om blancolån i samma utsträckning.

Om bolaget som tar förfrågan ej delar med sig av sin information, eller får ta del av den, får de en annan riskprocent som inte tar hänsyn till om hur dina tidigare förfrågningar gick. Tar du flera förfrågningar i rad som blir nekade kommer det öka mer på procenten som visas för bolag som ej tar del av övrig information och därför kan skillnaden uppstå.

Om bolaget som tar förfrågan ej delar med sig av sin information, eller får ta del av den, får de en annan riskprocent som inte tar hänsyn till om hur dina tidigare förfrågningar gick. Tar du flera förfrågningar i rad som blir nekade kommer det öka mer på procenten som visas för bolag som ej tar del av övrig information och därför kan skillnaden uppstå.

Det förklarar dock inte en skillnad mellan uppgiften på en ensam förfrågan och det som står på minuc.se, men visst försämras kreditbetyget för varje förfrågan.

Jo, det som visas på minuc.se är det "korrekta" som tar hänsyn till hur förfrågningar faktiskt har fallit ut. Om aktören som tar kreditupplysningen ej delar med sig av informationen får de en annan procent än den som visas på minuc

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp