• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Underskott av kapital - hjälp!

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Det påverkar men inte jättemycket. Hur stort underskott kommer du få?

Viktigast är egentligen att du bötjar jämnka redan nu och kan börja brtala av på lån/krediter istället för att invänta återbetlaning på skatten nästa år.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 262
Mottagna reaktioner
862
Poäng
717
Jag tror inte det heller, mina skulder komma vara såpass "små" om ett år så att en större skatteåterbäring endast skulle vara en fördel, jag betalar redan låg skatt som jag gör då jag har låg inkomst, dock kommer den vara högre än förra årets ändå.

Jag tänkte mer på om jag förstått rätt i hur det fungerar?
 

Dadda12

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
57
Mottagna reaktioner
11
Poäng
52
Lånar tråd istället för att göra en ny. Nu tänker jag fråga en troligen ganska dum fråga, även om det inte finns dumma frågor såklart..

Jag har försökt förstå mig på det här med underskott, något som troligen kommer påverka mig nästa år då detta året är första året som jag har massa o-privata lån, förutom ett kreditkort innan.

Om jag förstår rätt, om man har betalat en massa ränta på lån under året kommer detta resultera i en större skatteåterbäring pga att man har rätt till 30%? Dock att detta underskottet visar att man har massa lån och därför påverkar betyget/inblicken av en's UC negativt?

Förstår jag rätt? Läser här och där men jag är inte den vassaste kniven i lådan och detta är första året jag ens kollat på min UC i princip.

Hej.

Denna djungel med att ändra sitt underskott.

Jag fick redan min skatt utbetald i påskas.
Kan jag ändra mitt underskott nu, för att få en bättre UC?
Sen ändra tillbaka när lånet är utbetalt? Undrar inte skatteverket varför man ändrar fram och tillbaka?

Eftersom jag redan fått skatten utbetald, då borde jag få betala tillbaka det om jag ändrar nu?

Vad är högt underskott ?
Jag har inkomst på ca 400k och ett underskott på 22k.
Är det lågt / högt / normalt ?
Kan det vara värt att jag ändrar underskottet?
Vad är en ”rimlig” siffra att ändra till?
Blir man uppringd och får frågor ?

Tacksam för svar på dessa säkert korkade frågor.
 

Hemmes

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
20 Mars 2022
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112
Hej.

Denna djungel med att ändra sitt underskott.

Jag fick redan min skatt utbetald i påskas.
Kan jag ändra mitt underskott nu, för att få en bättre UC?
Sen ändra tillbaka när lånet är utbetalt? Undrar inte skatteverket varför man ändrar fram och tillbaka?

Eftersom jag redan fått skatten utbetald, då borde jag få betala tillbaka det om jag ändrar nu?

Vad är högt underskott ?
Jag har inkomst på ca 400k och ett underskott på 22k.
Är det lågt / högt / normalt ?
Kan det vara värt att jag ändrar underskottet?
Vad är en ”rimlig” siffra att ändra till?
Blir man uppringd och får frågor ?

Tacksam för svar på dessa säkert korkade frågor.
Har du fått svar på dina frågor? Jag undrar detsamma.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 767
Mottagna reaktioner
1 544
Poäng
1 117
Hej.

Denna djungel med att ändra sitt underskott.

Jag fick redan min skatt utbetald i påskas.
Kan jag ändra mitt underskott nu, för att få en bättre UC?
Sen ändra tillbaka när lånet är utbetalt? Undrar inte skatteverket varför man ändrar fram och tillbaka?

Eftersom jag redan fått skatten utbetald, då borde jag få betala tillbaka det om jag ändrar nu?

Vad är högt underskott ?
Jag har inkomst på ca 400k och ett underskott på 22k.
Är det lågt / högt / normalt ?
Kan det vara värt att jag ändrar underskottet?
Vad är en ”rimlig” siffra att ändra till?
Blir man uppringd och får frågor ?

Tacksam för svar på dessa säkert korkade frågor.
UCn påverkas inte på betyget.

Hos Bisnode och Creditsafe får du dock vässentligt bättre betyg.
Detta kan vara ett bra knep om du har säg 0-1 bisnode ff och vill bli beviljad 300.000 hos Wästgöta/Jula-lånet utanför UC. Då kan du få nästan perfekt Bisnode betyg genom att skriva underskottet till typ 1000kr

Har gjort denna process 2 gånger och fick lån jag aldrig skulle ha fått via Bisnode och Creditsafe då betyget studsade upp omedelbart från 1-2 till 8 hos Bisnode och Creditsafe från låg till hög. Räddade mig ett par år.

Ändrar du nu så tar det ca 2 veckor för kreditupplysningarna att uppdatera.
Du får en fråga varför du gör det och en handläggare.

Men det var inga problem, sa bara att jag diskutterat med Bisnode som sa att det är lagligt att ändra sitt underskott och om man skriver ner det finns vissa fördelar vid ex ränta på lån.
Vänta tills betyget uppdateras och sök det lån du ska ha, sen skriv till handläggaren att du ångrat dig och vill ändra tillbaka underskottet till ditt ursprungliga.

Tyvärr reagerar inte UC betyget det minsta på bättre underskott.
 

tardus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
339
Mottagna reaktioner
150
Poäng
347
Underskott på 22K är ingenting. 1900 i räntekostnader per månad under ett år.
Har du bolån ligger du förmodligen mycket högre än så.
 

Hemmes

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
20 Mars 2022
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112
UCn påverkas inte på betyget.

Hos Bisnode och Creditsafe får du dock vässentligt bättre betyg.
Detta kan vara ett bra knep om du har säg 0-1 bisnode ff och vill bli beviljad 300.000 hos Wästgöta/Jula-lånet utanför UC. Då kan du få nästan perfekt Bisnode betyg genom att skriva underskottet till typ 1000kr

Har gjort denna process 2 gånger och fick lån jag aldrig skulle ha fått via Bisnode och Creditsafe då betyget studsade upp omedelbart från 1-2 till 8 hos Bisnode och Creditsafe från låg till hög. Räddade mig ett par år.

Ändrar du nu så tar det ca 2 veckor för kreditupplysningarna att uppdatera.
Du får en fråga varför du gör det och en handläggare.

Men det var inga problem, sa bara att jag diskutterat med Bisnode som sa att det är lagligt att ändra sitt underskott och om man skriver ner det finns vissa fördelar vid ex ränta på lån.
Vänta tills betyget uppdateras och sök det lån du ska ha, sen skriv till handläggaren att du ångrat dig och vill ändra tillbaka underskottet till ditt ursprungliga.

Tyvärr reagerar inte UC betyget det minsta på bättre underskott.
Hur lång tid har man på sig att ändra tillbaka innan man ska betala kvarskatten som blir?
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
är det inte egentligen ett bedrägeri man gör när man gör detta?
ont uppsåt att ljuga när man söker lån.
inte för att jag själv är ärlig när jag söker lån
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 188
Mottagna reaktioner
12 757
Poäng
9 787
är det inte egentligen ett bedrägeri man gör när man gör detta?
ont uppsåt att ljuga när man söker lån.
inte för att jag själv är ärlig när jag söker lån
Om det är bedrägeri eller annan rubricering vet jag inte, men det är väl inte helt otroligt
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 767
Mottagna reaktioner
1 544
Poäng
1 117
Hur lång tid har man på sig att ändra tillbaka innan man ska betala kvarskatten som blir?
För mig tog det 2-3 dagar att ändra tillbaka underskottet till det gamla (genom att direkt skriva till handläggare) och kvarskatten som tillkom försvann direkt.

Inte olagligt ändra underskott. Kollade detta med skatteverket och bisnode. För långivaren om dom gör en anmälan vet jag inte hur det skulle gå, men eftersom allt är automatiskt så låter det ganska otroligt att dom påstår att man gjort något fel då det är fullt lagligt att korrigera underskottet till det mindre då skatteverket själv säger att det är lagligt.

jag tror att detta är ett fullt lagligt bedrägeri och bara ett loophole, precis som rika använder vissa loopholes i skattelagar utan konsekvenser så finns det även för fattiga om man är kreativ i lagar som inte är skapade, även om syftet är bättre kreditbetyg för lån. Men sitter inga kunskaper i det juridiska. Jag klarade mig utan några som helst följer.

frågar du en revisior eller advokat har du nog inte gjort något fel då du får ändra underskott till det sämre för dig enligt lag och sen ångra dig. Finns
Inget att bevisa i rätten som skulle hålla om du inte hamnar hos kronofogden månaden efter och får en stämning pga just den anledningen. Dom skulle säga att du var sosse och ville betala mer skatt men ändrade dig till moderat och fick ett lån på köpet. Tror ingen skulle kunna dömma dig.

hur ska man bedöma det utan rimligt tvivel att du ändrade underskottet för att få ett extra lån. Helt omöjligt om det går så långt (vilket jag tvivlar starkt på) och man hävdar motsatsen

@A27
@Lasseman
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp