Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Underskott kapital, beviljad eller avslag

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Meddelanden
1 317
Mottagna reaktioner
248
Poäng
447
Hej!

Jag är lite nyfiken på detta med underskott kapital, hur kommer det sig att dom kan neka detta om man vill ändra det?

Jag tänkte testa att ändra i slutet av april för att kunna ansöka om samlingslån i juni, tänker testa iallafall blir det avslag blir så blir det. Mwn är nyfiken vad motiveringen kan vara för avslag?

Hej!

Jag är lite nyfiken på detta med underskott kapital, hur kommer det sig att dom kan neka detta om man vill ändra det?

Jag tänkte testa att ändra i slutet av april för att kunna ansöka om samlingslån i juni, tänker testa iallafall blir det avslag blir så blir det. Mwn är nyfiken vad motiveringen kan vara för avslag?
Förmodligen onödigt jobb för dem för att folk ska fixa till sitt kredit betyg för att sen efter ta ut pengarna igen och skapa mer jobb för dem

Hej!

Det bästa du kan göra är att ändra underskott i samband med deklarationen nu i mars så blir det inga problem, att först få tillbaka och sedan skicka in ändring så kan det bli problem tror Skatteverket tröttnat på detta nu.

Förmodligen onödigt jobb för dem för att folk ska fixa till sitt kredit betyg för att sen efter ta ut pengarna igen och skapa mer jobb för dem

Jo det förstår jag, min tanke är inte att ändra tillbaka igen, eftersom det är slutet av året man ska betala tillbaka ( tror jag) så hinner jag fixa ihop dom pengarna tills dess. Men

Det bästa du kan göra är att ändra underskott i samband med deklarationen nu i mars så blir det inga problem, att först få tillbaka och sedan skicka in ändring så kan det bli problem tror Skatteverket tröttnat på detta nu.

Ja, det dumma är att jag hade verkligen behövt dessa pengar nu för att släcka några krediter, men ändrar jag det så kommer det ändå inte ändras förens i juni ändå? När de andra får skattepengarna. Men alltså egentligen grundar der sig i att de avslår pga av att de är så många som ändrar för kreditbetyget? Inget annat ?

Ändrar TS något nu i mars så får TS i alla fall inte återbäringen i april ...

Jo det förstår jag, min tanke är inte att ändra tillbaka igen, eftersom det är slutet av året man ska betala tillbaka ( tror jag) så hinner jag fixa ihop dom pengarna tills dess. Men
Du ska betala den 12/11.

Men asså hur funkar det ??? Kan man ta bort underskottet bara hur som och så syns det inte att man haft underskott på uc??

Hej!

En sak till: Ändrar du i slutet av april så lär du inte få ditt ändringsbeslut före augusti, vilket i sin tur innebär att om du söker lån i juni så är det deklarationen som du godkände (utan ändring) i mars som kommer att synas på UC. Du har med andra ord inte vunnit något på det.

Ok så man ändrar det bara nu när deklarationen öppnas , kan man ändra till vilket belopp man vill ? Har 47.000 i underskott nu , kan jag ändra till 18-19 tusen?

Ok så man ändrar det bara nu när deklarationen öppnas , kan man ändra till vilket belopp man vill ? Har 47.000 i underskott nu , kan jag ändra till 18-19 tusen?
Ja så gjorde jag 2020, ta max 15% av din inkomst som underskott helst lite lägre.

Men tänker inte Skatteverket varför man vill ta bort när det gynnar en att få tillbaka ?

Men tänker inte Skatteverket varför man vill ta bort när det gynnar en att få tillbaka ?

Dom har börjat göra det när det kommer in massa omotiverade ändringar, skatteverket har väl bättre för sig än att snygga till kreditbetyg

Så om man justerar underskottet får man inte tillbaka i april, kanske i juni?

En sak till: Ändrar du i slutet av april så lär du inte få ditt ändringsbeslut före augusti, vilket i sin tur innebär att om du söker lån i juni så är det deklarationen som du godkände (utan ändring) i mars som kommer att synas på UC. Du har med andra ord inte vunnit något på det.

Jaha, trodde det endast tog ca 2 mån för dom att ta beslutet

En råd fråga om vad ni tycker ? Jag har 264.000 inkomst 2020 underskott 47.000 , ska jag sänka eller godkänna , behöver söka ett lån på ca 180 tusen i mitten på maj , har redan synliga Blanco på 250 tusen kommer ha 4ff i maj , tack för tips

En råd fråga om vad ni tycker ? Jag har 264.000 inkomst 2020 underskott 47.000 , ska jag sänka eller godkänna , behöver söka ett lån på ca 180 tusen i mitten på maj , har redan synliga Blanco på 250 tusen kommer ha 4ff i maj , tack för tips
Jag hade reducerat det till 30.000 eller lägre.

Ok tack , så jag behöver inte oroa mig om jag ändrar ner till 28.000 nu och skickar in att det blir några komplikationer för jag sänker

Ok tack , så jag behöver inte oroa mig om jag ändrar ner till 28.000 nu och skickar in att det blir några komplikationer för jag sänker
Som jag skrivit tidigare så har jag ändrat underskott de senaste åren utan problem, deklarerat idag och har även i år ändrat underskott.

Nu kommer jag inte in och ser exakt vad det står, men jag antar det står något om att man på heder och samvete intygar att uppgifterna man lämnat är korrekta.
Jag kan tänka mig att skatteverket som ska ägna sig åt beskattning och inte åt att dopa kreditbetyg skulle kunna neka ändringen med att man faktiskt intygat att de man lämnade först var rätta uppgifter.

Alternativt skickar in anmälan om osann försäkran eller liknande

Låt säga då att man jämkat 2020, underskottet ligger på 90 000 men man får tillbaka på skatten 8 000. Att ta bort "återbäringen" och justera ner underskottet till 82 000SEK är väl "legit"?

Låt säga då att man jämkat 2020, underskottet ligger på 90 000 men man får tillbaka på skatten 8 000. Att ta bort "återbäringen" och justera ner underskottet till 82 000SEK är väl "legit"?

Nu sitter jag och ändrar i min deklaration, jag ändrade från 93 000 underskott till 70 000 underskott, en ändring på 23 000. Då får jag ändå 800kr tillbaka. Ändrar jag till 50 000, ska jag betala 5600 till skatteverket.

** Jag har räknat på mina nya ränteutgifter för 2021 eftersom jag lyckades betala av så himla mycket, för 2021 räknar jag med ca 40 000 i ränteutgifter. Jag betalade av i december förra året. Vågar man ändra till det redan nu, betala de här extra inbetalningen till skatteverket?

Ja har 187k i underskott
Spelar ingeroll o ändra något. Sist ja fråga banken om hur de ser på underskott så svara de att den är inte avgörande.

Ja har 187k i underskott
Spelar ingeroll o ändra något. Sist ja fråga banken om hur de ser på underskott så svara de att den är inte avgörande.
Under 15% ska det helst vara sägs det. Så 187.000 i underskott kommer väldigt många banker att bry sig om, om du inte har en riktigt bra lön som göra att det förhållande viss lågt sett till lönen

Hej igen ! Jag jag tror jag vill ändra mitt underskott, tänkte iallafall testa ( är väl inte värre än att man får avslag) har dock fått mina skattepengar redan. Var det slutet av året man skulle betala tillbaka allt isåfall ? Och går man bara in på deklarationen och skriver den summan på underskott och skickar in ?
Tack för svar

Nu ändrade jag underskottet från 133 tusen till 18 tusen, kändes fel att sätta 0 ?

Stog bara att de skulle kolla igenom det, inga handläggnings tider. Kanske går med de andra deklarationerna med lite tur. Och senasr nov skulle jag betala in. Bara vänta och se nu då

Så man får lägre kreditvärdighet när man drar av för arbetsresor också?

Jag menar man får ju större underskott av kapital när man som jag gör reseavdrag på 80 000kr per år. Därmed sämre UC

Jag menar man får ju större underskott av kapital när man som jag gör reseavdrag på 80 000kr per år. Därmed sämre UC
Nej? Reseavdrag påverkar inte kapitalinkomster, möjligen överskott av arbete

Ok det är så för mig iallafall. Jämkar för resekostnaderna och de ligger i summan för underskott av kapital.

Hej.
är det någon idé att ansöka om ändra sitt underskott så här sent på året?
kommer det ändras på Uc iår om det går igenom?
Med vänlig hälsning,

Hej.
är det någon idé att ansöka om ändra sitt underskott så här sent på året?
kommer det ändras på Uc iår om det går igenom?
Med vänlig hälsning,
Det ändras alltid strax efter Skatteverket har fattat ett beslut. Alla ”rykten” om att UC bara uppdateras med Skatteuppgifter vissa få ggr per år är ”fake news”.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp