Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Upp över öronen begravd i skulder

Om en värdering av huset visar på utrymme så kan ni återigen utnyttja de pantbrev som är uttagna som ni betalat av och söka lån på det. En värdering kan ju säga hur mycket ert hus kan belånas till. En mäklare kan ge en uppfattning om vad ert hus kan tänkas vara värt jämfört med likvärdiga hus.

Om man skulle gå till sin bank och prata med dom kan dom då säga upp huslånet för att man har misskött sin ekonomi? Jag vill poängtera att vi ALDRIG har missat en inbetalning på huslånet. Vi har heller inga räkningar som är obetalda (för att vi har lånat för att överleva....)

Om ni har skött huslånen och övriga förbindelser med banken kan jag inte tro att de kan säga upp befintliga lån. Det är ju bara om ni söker nya lån hos dem som kan granska er ekonomi och få reda på hur det ligger till.

Finns det överskott i fastigheten och ni kan kankse få en värdering som ökar värdet så skulle jag köra på det.
Få ner scoringen till under 5 helst, jag är tämligen säker påatt det är gränsen SBAB har, men då måste bägge komma ner till under 5. Då kan ni låna upp på kåken, lösa bort det värsta och sen sakta snöbolla det vidare.
kör ni SBAB som slipper du ju dessutom till "din bankman" ( din kundansvarige säljare på banken är mer korrekt begrepp)

Klarar ni er till november utan att låna mer eller hamnar ni ännu mer i skuld om ni väntar till dess? Som Lasseman skriver ju mer ni får ner bådas ff desto bättre är det. Om ni väljer Svea skulfinansiering så kan det ta 2-3 månader innan det är klart, så då måste ni besluta er snart om ni ska satsa på det.

har ni någon kredit som står outnyttjad?
Jag skulle avsluta den i så fall (jag vet att jag får mothugg på den frågan av nån här som menar på att scoringen går upp kortsiktigt) för att få ner scoringen på lite längre sikt

Jag tror vi ska kunna överleva tills november utan att låna mer. Idag tänkte jag försöka ta kontakt med dom vi har lån hos för att se om det går att ändra återbetalningstiden för att få ner månadskostnaden och påbörja snöbollen. Göra en lista över betalningsordning och beta av dom undan för undan... Det kommer inte bli lätt eller det kanske inte ens kommer gå...

Jag vill egentligen bara fortsätta stoppa huvudet i sanden och skita i allt men det går ju inte, måste ju tänka på barnen.
Hur gör man med all ångest som tär sönder en? Jag mår så otroligt kasst och känner mig så fruktansvärt värdelös. Jag är så tacksam för alla tips och råd jag får här men slits mellan hopp och förtvivlan.

Jag befinner mig i samma helvete.
Ring eller maila alla fordringsägare. De flesta är trevliga och hjälpsamma om man ärligt förklarar sin situation. Jag fick exempelvis amorteringsfritt på min bank i tre månader tidigare i år. Många bäckar små! De som är något svårare är smslåneföretagen.
Ångesten är nog värre än ekonomin. Vissa dagar tycker jag att jag inte förtjänar att leva. Men familj och vänner underlättar, även om de inte vet. På helgerna har jag min frizon. Eftersom det inte kommer post då och inget inkassobolag ringer dig stup i kvarten så försöker jag undvika jag ekonomin i några dagar iallafall i handling, tankarna snurrar dock dag och natt. På söndagkväll börjar maskineriet igen...

byt bankman!!!!!!! det ska inte vara jobbigt att gå till sin bankman utan man ska få hjälp och råd och inga pekpinnar eller så.
Det är ju superjobbigt att gå till våran bankman...
Hur faan kan man va så jävla dumma som vi varit??? Just nu avskyr jag verkligen mig själv!

Se det som ett uppvaknande vilket kan vara en drivkraft att ta sig ur situationen.
Skönt att ni är två i alla fall som kan dela på bekymren!
Det kommer att lösa sig för er, det är jag övertygad om.

Dock kan man vara väldig ensam i tvåsamhet...

Att jag drar mig för att gå till banken är väl mest att jag är rädd för vad han ska säga. Kan han tvinga oss sälja huset och allt annat vi äger? Jag vet inte... jag är kanske bara övernojig. Men idag räknade jag ihop nästa månads räkningar och kom fram till den nätta summan av ca 49500kr inkomsten är väl ca 50k... då är ingen mat handlad osv...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp