• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Uppsägning - frågor, hjälp

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
446
Mottagna reaktioner
175
Poäng
367
Är du timavlönad alltså? Isåfall spelar det ingen roll om det är 29 eller 31e som är din sista anställningsdag, för det är ju arbetade timmar du får betalt för. Om du inte vanligtvis jobbar helger vill säga.


Som sagt, på din slutlön (semesterdagar och eventuell komp) dras enligt engångstabell, och din vanliga lön dras det enligt din skattetabell. Så det spelar ingen roll om du får slutlönen ännu en månad efter då beräkningen av skatt blir exakt samma
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nickel

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
3 Juni 2022
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Är du timavlönad alltså? Isåfall spelar det ingen roll om det är 29 eller 31e som är din sista anställningsdag, för det är ju arbetade timmar du får betalt för. Om du inte vanligtvis jobbar helger vill säga.


Som sagt, på din slutlön (semesterdagar och eventuell komp) dras enligt engångstabell, och din vanliga lön dras det enligt din skattetabell. Så det spelar ingen roll om du får slutlönen ännu en månad efter då beräkningen av skatt blir exakt samma
Okej.

Nej, jag har månadslön.
Samma belopp varje månad.
Efter 8 timmars arbete varje dag får vi välja övertid eller ta det i komp, alltså ev övertidstimmar.
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
446
Mottagna reaktioner
175
Poäng
367
Okej.

Nej, jag har månadslön.
Samma belopp varje månad.
Efter 8 timmars arbete varje dag får vi välja övertid eller ta det i komp, alltså ev övertidstimmar.
Ok, fast i 90% av anställningar med månadslön får man månadslönen innevarande månad. Alltså, slutar du i juli får du din sista månadslön i juli. Och i augusti får du slutlön med semesterdagar och eventuell övertid osv från juli. Och har du månadslön blir det såklart skillnad om du är anställd till 29 eller 31, som en annan skrev får du lön två dagar till om du är anställd till 31a.
Eller menar du att du har månadslön som är släpande?
 

Nickel

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
3 Juni 2022
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Ok, fast i 90% av anställningar med månadslön får man månadslönen innevarande månad. Alltså, slutar du i juli får du din sista månadslön i juli. Och i augusti får du slutlön med semesterdagar och eventuell övertid osv från juli. Och har du månadslön blir det såklart skillnad om du är anställd till 29 eller 31, som en annan skrev får du lön två dagar till om du är anställd till 31a.
Eller menar du att du har månadslön som är släpande?

Nu blev jag lite osäker.
Men när jag började jobba behövde jag ju jobba en månad innan jag fick första lön?
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
446
Mottagna reaktioner
175
Poäng
367
Du har rätt. Eller?
Står tex månadslön 1-30 oktober. Att utbetala 25 oktober.

Allt annat. Matersättning, ob osv står det 1-31 september.
Ja oftast får man ju månadslön innevarande månad, och övertid, OB mm blir släpande en månad. Liksom att timlön är släpande.
Men du kan ju kolla på ditt första lönebesked så ser du ju när du fick din första lön kontra när du började din anställning.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
När du säger upp dig kan du ju ställa alla frågor till din arbetsgivare. Där får du svaren. Vill du jobba hela augusti ut kan ni säkert komma överens om det.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Det är inte alltid det går att få semestern som pengar utan man måste ta ut den innan uppsägningstiden går ut. Så om du slutar 31 juli måste du ta dina 28? dagar som semester typ 4-31 juli. Kolla upp det. För vill du ha lön i augusti med blir det då smartare att säga upp sig till sista augusti men ha semester den sista månaden.
 

Nickel

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
3 Juni 2022
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Det är inte alltid det går att få semestern som pengar utan man måste ta ut den innan uppsägningstiden går ut. Så om du slutar 31 juli måste du ta dina 28? dagar som semester typ 4-31 juli. Kolla upp det. För vill du ha lön i augusti med blir det då smartare att säga upp sig till sista augusti men ha semester den sista månaden.

Kommer garanterat inte vara några problem. Jag fick tom flytta min semester i juli. Finns inget folk. För att summera, dom behöver mig i juli.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp