Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Utmäta häst?

Hej!

Jag funderar att släppa mina skulder på ca 350000 :- till kronofogden
då jag inte orkar ha alla lån i rullning längre. Har räknat ut att vid löneutmätning så kommer jag ha mer pengar över än vad jag har nu. Har räknat på deras sida och och om det stämmer någorlunda så kommer dom att kunna ta ca 12500:- av min lön/månad.
Det som oroar mig är min häst. Hon har ett värde på ca 25000-30000:-. Kommer dom att kunna få reda på att jag har en häst, och ta henne ifrån mig trots löneutmätning? Kommer dom att se på mitt konto att det dras pengar varje månad till hennes försäkring, och på så sätt se att jag har henne?
Jag vill inte höra några moralpredikningar ang. detta, jag har hellre utmätning av lön några månader extra än att bli av med min häst som har ett stort känslomässigt värde för mig. Det enda jag betalar är försäkringen, resten av uppehället får jag hjälp med att betala.
Är det vanligt att de tar saker fast man har en okej lön att utmäta ifrån? Kommer de på hembesök? Vilka register är de inne och kollar i?
Skulle vara så skönt att släppa allt, men det är en stor oro att de beslagtar just min häst. Nån som vet hur de går tillväga?

Jag har väldigt svårt att tro att de skulle göra utmätning på din häst, eller något annat i ditt hem. Detta eftersom du har lön som de kan utmäta. När de går vidare till materiella saker eller andra värdeföremål är nog i sista hand, när de inte kan få in pengar på något annat sätt.

Jag är hästtjej, och jag känner till flera hästägare som ligger hos KF. Ingen har blivit av med sina hästar (halvblod värda 25-50000). Verkar som de nöjer sig med utmätning av lön om sådan finns. Kan tänka mig att det kostar mer än det smakar att beslagta en häst som inte är värd väldigt mycket pengar, eftersom dominte är helt lättsålda. Kostar ju en del att drifta i väntan på köpare osv.. Hoppas det löser sig för dig!
Jag har också världens skuldberg, faktiskt delvis pga min numera avlivade häst. Vet vad dom betyder för en och man kämpade på med skador och höga veterinärräkningar trots att ekonomin gick endast utför. Ibland vinner hjärtat över hjärnan.Och så står man här med "skägget i brevlådan", i mitt fall utan pengar OCH utan häst. Han fick somna då behandlingar inte längre hjälpte :-/

Senast ändrad:
En löneutmätning som kommer ta mer än 3 månader ska ju egentligen kompletteras med förättning eller vidare utredning om det finns något mer att ta.. Jag kan inte minnas att jag sett att kronofogden sålt djur, det är ju säkert möjligt men jag tror inte dom vill ha det böket ärligt talat..

Dom har möjlighet att få saldouppgift på konton, om dom får kontoutdrag vet jag inte riktigt. En hästförsäkring kostar ju en bra slant, och det är inget man tar hänsyn till vid beräkning av utmätningsbelopp, så du får helt enkelt äta lite mindre om du ska försäkra häst.. Hoppas det inte händer något med hästen, jag antar att dina ekonomiska möjligheter att betala vetrinärkostnader/självrisken är begränsade.. och det är inget kronofogden kommer ta hänsyn till heller.
Det är väl frågan om utmätning kring 4 år alla gånger, så får hoppas hästen håller sig på benen så pass länge.

Det vore ju konstigt om de kan utmäta ett djur,. De är ju liksom en familjemedlem och precis som människor och andra djur bör de vara försäkrade.... Vore konstigt om de inte tog hänsyn till detta! Lycka till och hoppas det går bra..

En löneutmätning som kommer ta mer än 3 månader ska ju egentligen kompletteras med förättning eller vidare utredning om det finns något mer att ta.. Jag kan inte minnas att jag sett att kronofogden sålt djur, det är ju säkert möjligt men jag tror inte dom vill ha det böket ärligt talat..

Dom har möjlighet att få saldouppgift på konton, om dom får kontoutdrag vet jag inte riktigt. En hästförsäkring kostar ju en bra slant, och det är inget man tar hänsyn till vid beräkning av utmätningsbelopp, så du får helt enkelt äta lite mindre om du ska försäkra häst.. Hoppas det inte händer något med hästen, jag antar att dina ekonomiska möjligheter att betala vetrinärkostnader/självrisken är begränsade.. och det är inget kronofogden kommer ta hänsyn till heller.
Det är väl frågan om utmätning kring 4 år alla gånger, så får hoppas hästen håller sig på benen så pass länge.

Tar dom tex en klopelare till katt om du har någon modell större? Jag kan inte se att det är något större värde i en sådan

Kan nog med största säkerthet säga att dom inte tar klopelare, du kan vara lugn :)

Jag är alltid lugn. Frågar för en.bekanta skulle

Det vore ju konstigt om de kan utmäta ett djur,. De är ju liksom en familjemedlem och precis som människor och andra djur bör de vara försäkrade.... Vore konstigt om de inte tog hänsyn till detta! Lycka till och hoppas det går bra..

Djur är i det sammanhanget lösöre och kan mätas ut, det är dock inte det vanliga..
Men ta tex att någon har 2 renrasiga hundar av något fint slag och fått en kull på 5 valpar som dom kan sälja för 10-15000 kr st.. det verkar då kanske inte helt orimligt att dom hundarna tas ifrån ägarna och säljs för att beta av skulderna..

Sen är ju frågan vad man menar med att försäkra en människa.. I förbehållsbeloppet har man tagit med normal kostnad för en hemförsäkring, där finns lite rättsskydd och annat bra. Om man valt att själv teckna tex en livförsäkring eller sjukvårdsförsäkring eller vad det kan vara för något, så får man helt enkelt ta det ur förbehållsbeloppet, dvs, äta mindre, köpa mindre kläder eller vad man nu väljer att dra ner på.

Om du vänder på det.. Om någon är skyldig dig pengar, vi kan säga att det är ett skadestånd för en svår misshandel som denne någon utsatt dig för, domstolen bestämde att personen ska betala 25000 plus ränta för sveda och värk. Personen betalar inte och du lämnar in domen till kfm för verkställighet.. kronofogden beräknar att utifrån personens inkomst så kan du få 500 kr i månaden utmätt. Efter någon månad visar det sig att tydligen hade personen lite pengar undanstoppat i madrassen som inte kfm hittade, och har nu köpt en häst. KFM skickar ett nytt beslut att nu får du inga pengar alls, eftersom det nu ska tas hänsyn till en hästförsäkring som kostar 700 kr i månaden (jag kollade på if på någon random hästras jag hittade igen, verkar ligga mellan 300-1000 kr i månaden ungefär) och då finns inget utrymme att mäta ut något längre.
Hästen är ju inte direkt avgörande för dagliga livsföringen så som tex mat el och kläder är. Jag skulle inte alls gilla att misshandlaren kan undandra sig betalning av skadeståndet jag ska få pga att han ska försäkra en häst..

Folk är så sjukt oroliga för kronofogden. Frågar om gamla tv-apparater och klopelare... Nej, kronofogden kommer inte ens titta på detta, det är helt ointressant. Kronofogden kollar bankkonto, skattekonto, bilregister främst. Vid utredning görs en bedömning om det kan antas finnas något av värde, oftast boende eller bil, annars gör man sällan hembesök. Det har inte med att göra vilken inkomst man har heller, det beror enbart på om dom tror du har något av värde att utmäta.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp