• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Utmäter kronofogden lånebil av anhörig?

Frank1886

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
28 December 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej
Jag har skulder till kronofogden och är I processen med skuldsanering där jag förväntar mig att antigen få beviljat eller avslag inom 2 veckor. I mitten av juni kommer jag behöva åka till en annan stad och kommer behöva låna syrrans bil. Nu till frågan kan kronofogden utämta syrrans bil om jag skulle bli stoppad? Gör dom några som helst utmätningar när man är under utredning av skuldsanering? Och om jag skulle ha oturen att beslutet kommer innan jag lånar bilen där jag ej blir beviljad skuldsanering, tar dom bilen om jag lånar den? Bilen är en golf kostar väll mellan
100-130k
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 787
Mottagna reaktioner
1 024
Poäng
867
Hej
Jag har skulder till kronofogden och är I processen med skuldsanering där jag förväntar mig att antigen få beviljat eller avslag inom 2 veckor. I mitten av juni kommer jag behöva åka till en annan stad och kommer behöva låna syrrans bil. Nu till frågan kan kronofogden utämta syrrans bil om jag skulle bli stoppad? Gör dom några som helst utmätningar när man är under utredning av skuldsanering? Och om jag skulle ha oturen att beslutet kommer innan jag lånar bilen där jag ej blir beviljad skuldsanering, tar dom bilen om jag lånar den? Bilen är en golf kostar väll mellan
100-130k
Ja det är absolut en risk. Har skrivits flitigt om detta i forumet. Vid inledande skuldsanering/beviljad skuldsanering utmäts dock ingenting. Men så länge du inte fått ett inledande o du har skulder hos KFM så kan detta absolut ske. Du bör berätta det för din syster..
 

emili85

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
21 Maj 2024
Meddelanden
40
Mottagna reaktioner
17
Poäng
51
Ja det är absolut en risk. Har skrivits flitigt om detta i forumet. Vid inledande skuldsanering/beviljad skuldsanering utmäts dock ingenting. Men så länge du inte fått ett inledande o du har skulder hos KFM så kan detta absolut ske. Du bör berätta det för din syster..
Vid inledande, får dom inte utmäta då? Ser polisen att man har inledande? Mvh en som är rädd för att bli stoppad.
 

Frank1886

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
28 December 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Tack för svar men som ovan skriver ser polisen att man har inledande? Så det är endast vid inledande skuldsanering som polisen/kronofogden inte kan göra utmätning?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 787
Mottagna reaktioner
1 024
Poäng
867
Jag kopierar in ett svar som @Lasseman själv gett här i forumet:
Man ser skulder även under inledande men inget får utmätas.
Polisen gör det inte på egen hand utan efter beslut från kfm och sådana beslut tas inte under inledande
 

emili85

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
21 Maj 2024
Meddelanden
40
Mottagna reaktioner
17
Poäng
51
Jag kopierar in ett svar som @Lasseman själv gett här i forumet:
Okej, man kan med andra ord vara lugn med att man ska få en bil utmätt under inledande då.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Jag kopierar in ett svar som @Lasseman själv gett här i forumet:
Tänkte precis skriva ungefär sådär. Hade tydligen varit klok tidigare
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Är det "under utredning" som du menar är inledd skuldsanering så är det stopp. En del tycker att "utredning " är för att man ansökt. En ansökan är orelevant
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp