Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Utmätning enskild firma

Jag har tillsammans med min sambo ett stort antal skulder. Sambon är anställd, jag är egenföretagare. Vi funderar på att släppa samtliga av den enes skulder för att ha råd att betala av den andres.

Vet någon hur en utmätning går till för företagare? Jag har en ojämn inkomst på allt från 20 000 (före skatt och moms) till 65 000. Kommer samtliga av mina uppdragsgivare kontaktas, eller går KF på mina årsredovisningar?

En bonusfråga: Jag har avsatt ca 250 000 till periodiseringsfond, dvs pengar jag måste skatta för de kommande tre åren. Tas detta i beaktande vid ev. utmätning?

Det går ju att mäta ut fordringar, alltså att det du fakturerat ska betalas till KFM och inte till dig, jag har inte gjort det mer än någon enstaka gång.
Om det är pengar som du faktiskt har på något konto och inte bara finns i bokföring så kommer dom mätas ut även om dom är avsatta i periodiseringsfond.

Om jag skulle låta en släktings bolag fakturera åt mig och sen ge mig pengarna kontant, finns det någon möjlighet för KFM att luska ut vilka jag gör affärer med?

Ja via de kontrolluppgifter som din släktings bolag bör lämna för den lön du tar ut från bolaget. Det är väl enklaste vägen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp