• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Utmätning när man frilansar?

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Ja, kanske. Som sagt, kfm gav inga direkta bra svar heller så får la se hur de blir, när de blir

KFM har inte svar på exakt hur en arbetsgivare hanterar det, det skulle kunna gå att hantera som dagbeslut också, ungefär som i sjukpenning, men det skulle också kunna slå ganska fel. Man räknar ju då ut förbehållet per dag. Om frilans betalar ut för väldigt många uppdrag på samma dag och sedan inte betalar ut nåt mer i månaden så skulle man få klara sig på ett dagsförbehåll. Det skulle bli tufft.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Milou

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
31 Mars 2020
Meddelanden
492
Mottagna reaktioner
131
Poäng
327
KFM har inte svar på exakt hur en arbetsgivare hanterar det, det skulle kunna gå att hantera som dagbeslut också, ungefär som i sjukpenning, men det skulle också kunna slå ganska fel. Man räknar ju då ut förbehållet per dag. Om frilans betalar ut för väldigt många uppdrag på samma dag och sedan inte betalar ut nåt mer i månaden så skulle man få klara sig på ett dagsförbehåll. Det skulle bli tufft.
Kanske ska fråga frilans finans hur de brukar göra då
 

fixaalltnu

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
19 Maj 2024
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Om du vill att det ska dras, då är det ju inga problem.
Jag hade ca 750 000 i skulder när det begav sig så att leva med löneutmätning i oöverskådlig framtid var inte aktuellt för mig.


Jag har inte så bra kunskaper gällande detta så jag undrar vad som menas med detta. Vad är det bättre alternativet än löneutmätning som verkar vara självklart i detta scenariot?

Kanske ska fråga frilans finans hur de brukar göra då


Frågade du frilansfinans och vad sa dom?
 

Milou

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
31 Mars 2020
Meddelanden
492
Mottagna reaktioner
131
Poäng
327
Jag har inte så bra kunskaper gällande detta så jag undrar vad som menas med detta. Vad är det bättre alternativet än löneutmätning som verkar vara självklart i detta scenariot?




Frågade du frilansfinans och vad sa dom?
Det blev utmätning på viss summa varje månad beroende på vad jag fakturerade. Så det fungerar precis som hos vanliga arbetsgivare med skillnad att fakturerade jag mindre än månad då drogs det mindre eftersom jag fick en summa att behålla varje månad
 

fixaalltnu

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
19 Maj 2024
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Det blev utmätning på viss summa varje månad beroende på vad jag fakturerade. Så det fungerar precis som hos vanliga arbetsgivare med skillnad att fakturerade jag mindre än månad då drogs det mindre eftersom jag fick en summa att behålla varje månad

Okej! Så frilansfinans får veta det bestämda beloppet och när dom ska betala mig en faktura som ligger t.e.x. 2000 kr under bestämda beloppet så drar dom ingenting, och sen nästa faktura på 10.000kr så drar dom 8.000kr för jag hade 2.000kr kvar av det bestämda beloppet att få då alltså? (om fakturorna sker inom samma månad) Och så rullar det på så

Får man nog vara lite försiktig så man inte fakturerar med dunder och brak ena månaden och sedan ingenting nästa månad då är man helt körd, hehe.

Tack så hemskt mycket för ett så snabbt svar för övrigt. Hoppas allt är bra med dig och din ekonomi idag. :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp