• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Utmätning sambos bil

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

No1knows

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
28 Januari 2020
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
50
Poäng
177
Vi vet inte hela historien här såklart. Vad kronofogden anser verkar vara rent idioti om det nu är så som TS beskriver att det är sambos bild, dennes lån, försäkring mm och det används av sambon. Om de nu inte haft span på ta en längre tid och beslutat att det är hans bil
Det är hela historien. Det är precis som jag skriver. Sen står hon på 2 bilar, en som jag kör, som är värd 20-25.000 enbart för att hon har betydligt billigare försäkring än mig. Men kronofogden tyckte tydligen att det var lika mycket min bil som hennes.. Jaja, jag får ringa imorgon och prata med dom igen, dock har jag svårt att tro att dom ska ändra sig, men det är ju helt absurt att hon ska stå med ett lån till en bil men ingenting. Bara för att jag är hos kronofogden.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Så fräscht och uppiggande när admin förlöjligar sina forummedlemmar :D Brukar ha sitt ursprung i barndomen sånt därnt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 840
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
@No1knows du kan ringa men det kommer inte hjälpa, du behöver överklaga eller begära rättelse. Rättelse går väl ta muntligt men det har aldrig blivit särskilt lyckat de gånger jag ska ta emot en sån begäran själv.
 

No1knows

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
28 Januari 2020
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
50
Poäng
177
@No1knows du kan ringa men det kommer inte hjälpa, du behöver överklaga eller begära rättelse. Rättelse går väl ta muntligt men det har aldrig blivit särskilt lyckat de gånger jag ska ta emot en sån begäran själv.
Okej.. Vad menas med rättelse, hur går jag tillväga då? Annars är det tingsrätten om inte jag läst fel om vi ska överklaga?
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
Okej.. Vad menas med rättelse, hur går jag tillväga då? Annars är det tingsrätten om inte jag läst fel om vi ska överklaga?
Du skriver till tingsrätten, men skickar till Kronofogden, det ska nämligen rättidsprövas.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 840
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Okej.. Vad menas med rättelse, hur går jag tillväga då? Annars är det tingsrätten om inte jag läst fel om vi ska överklaga?

Samma förfarande på bägge, en rättelse prövas av Kronofogden och du kan inte överklaga avslag på rättelsen.
Överklagar du prövas rättelse också.
 

No1knows

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
28 Januari 2020
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
50
Poäng
177
@No1knows du kan ringa men det kommer inte hjälpa, du behöver överklaga eller begära rättelse. Rättelse går väl ta muntligt men det har aldrig blivit särskilt lyckat de gånger jag ska ta emot en sån begäran själv.
Okej.. Vad menas med rättelse, hur går jag tillväga då? Annars är det tingsrätten om inte jag läst fel k om vi ska överklaga?
Samma förfarande på bägge, en rättelse prövas av Kronofogden och du kan inte överklaga avslag på rättelsen.
Överklagar du prövas rättelse också.
Okej! Hur orolig behöver vi vara att dom ska utmäta våran bostadsrätt som vi äger 50/50 tror du? Övervärdet är väl typ 100.000 om vi får tillbaka pengarna vi köpte det för.
 

Livet

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
3 Oktober 2022
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Läs relevanta NJA så kan du läsa vad Högsta Domstolen har att säga om saken.
Kronofogden följer lagen och dess praxis.
Men snälla berätta du som är insatt:) upplys oss hur de kan ta sambos bil som du så fint tycker är ok. Ser att du är lika dryg som varit innan förresten , är du 70+ kanske?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp