Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Utmätning sambos bil

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kunnig medlem
Poäng: 177
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
50
Poäng
177
Hej,

Idag kom KFM hem till oss och utmätte min sambos bil. Kan dom göra så? Hon har alltså lånat pengar själv för att köpa den, ett vanligt blancolån utan bilen som säkerhet. Det är HON som köpt den, HON som betalar försäkring och skatt och det går att visa. Kan dom verkligen göra så? Nu står hon utan bil men med ett lån på 100.000.

Det börjar gå inflation i den här frågan nu. Har bilutmätningarna ökat så drastiskt på sistone?

Hej,

Idag kom KFM hem till oss och utmätte min sambos bil. Kan dom göra så? Hon har alltså lånat pengar själv för att köpa den, ett vanligt blancolån utan bilen som säkerhet. Det är HON som köpt den, HON som betalar försäkring och skatt och det går att visa. Kan dom verkligen göra så? Nu står hon utan bil men med ett lån på 100.000.
Står bilen på henne ? Äger hon bilen ?

Finns en annan tråd om detta att läsa…

Hur kan de bara göra så om den inte är din? Sjukt...

Hej,

Hur länge har du haft utmätning?

Dom kom hem bara.. Nej inte idag iallafall. Blir väl säkert ett hembesök till. Men helt sjukt att jag ska behöva be min sambo gömma undan alla sina smycken plus barnens, för att dom inte ska ta smyckena?

Ställde du denna fråga till de? Varför de tar sambos bil som hon står ägare till, betalat den genom att låna pengar själv samt betalat försäkringen på? Låter ju inte helt riktigt…

Om hon kan visa kvitto att det är hon som köpt den så ska de väl inte kunna ta den ?

Skicka in till någon tidning så det får lite uppmärksamhet, staten börjar verkligen
Hej,

Skicka in till någon tidning, dessa fall behöver få lite uppmärksamhet nu.
Lagen är alldeles för lös och missbrukas

Skicka in till någon tidning så det får lite uppmärksamhet, staten börjar verkligen

Skicka in till någon tidning, dessa fall behöver få lite uppmärksamhet nu.
Lagen är alldeles för lös och missbrukas
Det har uppmärksammats åtskilliga gånger sedan lagen trädde i kraft, se ett exempel nedan:

Det har uppmärksammats åtskilliga gånger sedan lagen trädde i kraft, se ett exempel nedan:

Helt okej med utmäta de som har skulder genom kriminalitet på detta sätt. Får gärna plocka deras guldkedjor/klockor på plats också.

Ingen aning om de som uppmärksammats här på forumet är det.

Ställde du denna fråga till de? Varför de tar sambos bil som hon står ägare till, betalat den genom att låna pengar själv samt betalat försäkringen på? Låter ju inte helt riktigt…
Självklart ifrågasatte vi det. Det är hon som har lån på bilen och betalar försäkring/skatt. Nej jag tycker inte heller det låter klokt..

Självklart ifrågasatte vi det. Det är hon som har lån på bilen och betalar försäkring/skatt. Nej jag tycker inte heller det låter klokt..

Det var ju inget lån på bilen skrev du förut..?

Låter som en ganska rimlig ub 4:19 1st situation. Den lagen är från 1981.

Vad har detta med sambos bil att göra menar du? Nu får du förklara dig
Det talades om att uppmärksamma medier om utmätningar, jag påvisade att media skriver om utmätningar.

Det var ju inget lån på bilen skrev du förut..?

Låter som en ganska rimlig ub 4:19 1st situation. Den lagen är från 1981.
Vart någonstans skriver jag det? Det är ett vanlig lån, men inte med bilen som säkerhet.

Att det spelar ingen roll. Jag har tillgång till den. Men isådanafall så skulle ju mina pärons bilar också utmätas? Eftersom jag har nyckel och tillgång till dom också?
Dina föräldrars bil kan utmätas om du lånat bilen och blir stoppad av polis. Det är det den andra tråden handlar om.

Ok, då finns alltså inget lån på bilen
Inte PÅ bilen. Men det finns ett lån för att kunna köpa bilen. Så nu står min sambo med ett lån men ingen bil.. Men det är ju helt sjukt hur dom kan ta den när hon kan visa upp vartenda tankkvitto, försäkring, banköverföringen när hon köpte den, kvitto från när hon köpte den osv. jag har liksom ingenting med bilen att göra…

Ok, då finns alltså inget lån på bilen
Om sambo bevisar att hon har tagit lån för att köpa bilen. Alltså visar banktransaktioner när hon har tagit lån och köpt bilen. Hjälper det inte?

Spelar ingen roll vad kan visa upp upp osv. Jag har själv haft löneutmätning sedan december förra året. Dom gjorde ett hembesök i maj, vild gissning är att dom gör hembesök efter drygt 6månader första gången?
Men iaf. Hade leasingbil då. Den löpte ut nu iår så vi har valt bort bil helt under denna tid. Då man mer eller mindre inte får äga någon form av fordon osv för kronofogden "föratt undvika att saker ska bli utmätt". Ganska lätt tankesätt. Har man skulder ska man inte ha något av "högt" värde föränn men är skuldfri!
Det är väl där alla i familjen blir drabbade.
Gäller att läsa på allt sånt så man är beredd på det mesta när man är under löneutmätning!

Sen att vi båda behöver bil för att ta oss till jobbet kan jag tycka är en ganska viktig grej, eftersom jag har löneutmätning. Men det sket dom fullständigt i. Då sa jag att då får jag väl vara hemma istället, då min sambo lär ta sig till sitt jobb, vilket landar i att ni inte kommer kunna ta något från lönen.

Ganska högt värde på bilen gissar jag? Därav blir den ju extra intressant för kronofogden

Ganska högt värde på bilen gissar jag? Därav blir den ju extra intressant för kronofogden
Hur visste de det? Kollar de efter folk som har skulder? Då kan de lika gärna gå till de stora hajar som lurat staten och skatter med många miljoner!!

Asså jag fattar inte hur de tänker, om jag jobbar i framtiden som taxiförare blir taxin utmät? Det är ju företagets bil!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp