Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Utmätning steg för steg

Kan någon förklara hur kronofogden driver in skulderna? Får man besked om de kollar om man har egendom de kan ta? Meddelar de innan de kontaktar arbetsgivaren? Jag försöker göra upp med inkassobolag men är så rädd att kronofogden kontaktar jobbet för löneutmätning. Vill vara beredd innan chefen får reda på min situation..

Du får "skuld att betala"
Något direkt meddelande om att kfm tänker dra igång kommer inte.
Du får förvisso redogörelsen, att fylla i dina uppgifter, ibland får även arbetsgivaren förfrågan då, men inte alltid, det beror på hur inkomsterna ser ut.

Jag hade löneutmätning i 3 år. Endast lönekontoret hade den infon. Inte närmaste chef. Jobbade då på ett större bolag. Den löneansvarige slutade efter min löneutmätning övergick till en skusan och ingen annan på arbetet fick någonsin information om att jag löneutmätts.
Du får hem papper av KFM och får fylla i en inkomstdeklaration samt påvisa tillgångar som kan kontrolleras, fordon, boende och sparade tillgångar tex. Det är en väldigt lång process innan det ens hamnar som aktuellt att du kommer löneutmätas. Gör allt i din makt nu för att undvika detta. Klarar du inte att ta alla samtal och kontakter själv med inkassobolagen finns en tråd här i forumet som @Myra har ”Fråga så ringer jag.” eller så kan din kommuns Budget och Skuldrådgivare hjälpa dig (det är kostnadsfritt)
Myra’s tråd hittar du här:
Myras Fråga så ringer jag.

Jag hade löneutmätning i 3 år. Endast lönekontoret hade den infon. Inte närmaste chef. Jobbade då på ett större bolag. Den löneansvarige slutade efter min löneutmätning övergick till en skusan och ingen annan på arbetet fick någonsin information om att jag löneutmätts.
Du får hem papper av KFM och får fylla i en inkomstdeklaration samt påvisa tillgångar som kan kontrolleras, fordon, boende och sparade tillgångar tex. Det är en väldigt lång process innan det ens hamnar som aktuellt att du kommer löneutmätas. Gör allt i din makt nu för att undvika detta. Klarar du inte att ta alla samtal och kontakter själv med inkassobolagen finns en tråd här i forumet som @Myra har ”Fråga så ringer jag.” eller så kan din kommuns Budget och Skuldrådgivare hjälpa dig (det är kostnadsfritt)
Myra’s tråd hittar du här:
Myras Fråga så ringer jag.
Är inget om tillgångar som kan besvaras i inkomstredogörelsen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp