• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Utmätning vid studier?

flowerguy

Medlem
Poäng: 122
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
34
Poäng
122
Hej,

Både jag och min sambo kommer ha löneutmätning i många, många år. Vi har sammanlagt skulder på över 1.5miljoner . Vi båda är unga, (under 25) och saknar högskoleutbildning. Drömmen är väll att kunna ansöka om skuldsanering tillsammans någon gång..

Hur fungerar det att studera samtidigt som man har utmätning, går det? Får man ta CSN lån? Utmäter kronofogden isf från CSN inkomsten?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 821
Mottagna reaktioner
1 835
Poäng
1 277
Hej,

Både jag och min sambo kommer ha löneutmätning i många, många år. Vi har sammanlagt skulder på över 1.5miljoner . Vi båda är unga, (under 25) och saknar högskoleutbildning. Drömmen är väll att kunna ansöka om skuldsanering tillsammans någon gång..

Hur fungerar det att studera samtidigt som man har utmätning, går det? Får man ta CSN lån? Utmäter kronofogden isf från CSN inkomsten?
Man får ta CSN lån och detta utmäts inte. (Med reservation för om ni sparar på er för mycket så kan det nog utmätas).
 

flowerguy

Medlem
Poäng: 122
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
34
Poäng
122
Så då står alltså utmätningen på "paus" under tiden man studerar och har CSN som inkomst (Antar om man arbetar vid lov osv utmäts det) och sedan när man börjar arbeta efter skolan börjar utmätningen igen?
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 422
Mottagna reaktioner
997
Poäng
817
Så då står alltså utmätningen på "paus" under tiden man studerar och har CSN som inkomst (Antar om man arbetar vid lov osv utmäts det) och sedan när man börjar arbeta efter skolan börjar utmätningen igen?

Inte paus, dom gör väl en tillgångsundersökning kanske en gång per år, har du för mycket pengar på kontot kommer dom ta det, du bör ligga under 5k på kontot alltid.
Men dom kommer inte utmäta själva utbetalningen ifrån CSN som dom gör tex på en lön.

Hur har ni lyckats skrapa ihop så stora skulder när ni är så unga? Spelberoende?

Utmätning vid lov kommer vara väldigt osannolikt, KF kan se att ni jobbat där men blir i princip året efter.

Ska ni plugga så är förmodligen skulderna någon miljon till efter studier.
 

flowerguy

Medlem
Poäng: 122
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
34
Poäng
122
Inte paus, dom gör väl en tillgångsundersökning kanske en gång per år, har du för mycket pengar på kontot kommer dom ta det, du bör ligga under 5k på kontot alltid.
Men dom kommer inte utmäta själva utbetalningen ifrån CSN som dom gör tex på en lön.

Hur har ni lyckats skrapa ihop så stora skulder när ni är så unga? Spelberoende?

Utmätning vid lov kommer vara väldigt osannolikt, KF kan se att ni jobbat där men blir i princip året efter.

Ska ni plugga så är förmodligen skulderna någon miljon till efter studier.
Ok då förstår jag, ja spelberoende som ligger som grund. Min sambo försökte hjälpa mig och löste en del lån och då blev även hon belånad. Men vi alla vet hur historien slutar.. Återfall gång på gång och tillslut fanns bara skulderna kvar. Jag vet redan vilken idiot till människa jag är som har satt både henne och mig i denna situation men.. gjort är gjort och nu får man stå till svars för sina handlingar. Har iallafall vart spelfri större delen av ett år nu.

Att skulderna växer så enormt känns ju sådär, samtidigt som man drar på sig ett CSN lån.. Hur ser kronofogden på det om man vill ansöka för skuldsandering? Är idén att börja studera idiotisk? Man drar på sig ytterligare nån hudratusen i lån...

Samtidigt känns det som jag slänger iväg mitt liv om jag inte studerar nu. Vet inte hur vi ska bli skuldfria endast via utmätning, det kommer ju ta tiotals år i vilket fall som helst.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 821
Mottagna reaktioner
1 835
Poäng
1 277
Ok då förstår jag, ja spelberoende som ligger som grund. Min sambo försökte hjälpa mig och löste en del lån och då blev även hon belånad. Men vi alla vet hur historien slutar.. Återfall gång på gång och tillslut fanns bara skulderna kvar. Jag vet redan vilken idiot till människa jag är som har satt både henne och mig i denna situation men.. gjort är gjort och nu får man stå till svars för sina handlingar. Har iallafall vart spelfri större delen av ett år nu.

Att skulderna växer så enormt känns ju sådär, samtidigt som man drar på sig ett CSN lån.. Hur ser kronofogden på det om man vill ansöka för skuldsandering? Är idén att börja studera idiotisk? Man drar på sig ytterligare nån hudratusen i lån...

Samtidigt känns det som jag slänger iväg mitt liv om jag inte studerar nu. Vet inte hur vi ska bli skuldfria endast via utmätning, det kommer ju ta tiotals år i vilket fall som helst.
Skuldsanering först och studera sen?
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 422
Mottagna reaktioner
997
Poäng
817
Ok då förstår jag, ja spelberoende som ligger som grund. Min sambo försökte hjälpa mig och löste en del lån och då blev även hon belånad. Men vi alla vet hur historien slutar.. Återfall gång på gång och tillslut fanns bara skulderna kvar. Jag vet redan vilken idiot till människa jag är som har satt både henne och mig i denna situation men.. gjort är gjort och nu får man stå till svars för sina handlingar. Har iallafall vart spelfri större delen av ett år nu.

Att skulderna växer så enormt känns ju sådär, samtidigt som man drar på sig ett CSN lån.. Hur ser kronofogden på det om man vill ansöka för skuldsandering? Är idén att börja studera idiotisk? Man drar på sig ytterligare nån hudratusen i lån...

Samtidigt känns det som jag slänger iväg mitt liv om jag inte studerar nu. Vet inte hur vi ska bli skuldfria endast via utmätning, det kommer ju ta tiotals år i vilket fall som helst.

Räntan tickar på, efter år ett så blir det även ränta på räntan som är obetald sedan året innan, så går fort.

Idiotiskt att studera är det väl aldrig.
Inte sannolikt att du får en skuldsanering medans du studerar.

Skulderna hos KF efter studierna kan vara ett problem i vissa yrken.

Men samtidigt så får du lägga studieplanerna på is och de yrket du vill jobba inom.

Svårt val och är lite pest eller kolera, har inget direkt svar.

Är själv inne på min andra ansökan om skuldsanering och inväntar svar.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 491
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
837
Hej,

Både jag och min sambo kommer ha löneutmätning i många, många år. Vi har sammanlagt skulder på över 1.5miljoner . Vi båda är unga, (under 25) och saknar högskoleutbildning. Drömmen är väll att kunna ansöka om skuldsanering tillsammans någon gång..

Hur fungerar det att studera samtidigt som man har utmätning, går det? Får man ta CSN lån? Utmäter kronofogden isf från CSN inkomsten?

Har ni jobb idag?

Rent spontant känns det som att det inte kommer se så bra ut att börja studera när man har så höga skulder, då gör man ju inte så mycket för att betala av på dom. Även om det kan leda till en bättre lön senare. Csn lånet kommer ju inte ingå i en eventuell skuldsanering.

Kolla på mig. Fyller 36 på fredag och har drygt 3 år kvar på min sanering. Jag kommer fylla 40 innan jag tagit mig in på en utbildning. Här kan vi verkligen snacka om bortkastade år med tanke på att skuldsättningen började vid typ 27 år. :eek:
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 188
Mottagna reaktioner
12 757
Poäng
9 787
Inte paus, dom gör väl en tillgångsundersökning kanske en gång per år, har du för mycket pengar på kontot kommer dom ta det, du bör ligga under 5k på kontot alltid.
Men dom kommer inte utmäta själva utbetalningen ifrån CSN som dom gör tex på en lön.

Hur har ni lyckats skrapa ihop så stora skulder när ni är så unga? Spelberoende?

Utmätning vid lov kommer vara väldigt osannolikt, KF kan se att ni jobbat där men blir i princip året efter.

Ska ni plugga så är förmodligen skulderna någon miljon till efter studier.

Nja, det syns några dagar efter löneutbetalningen
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 422
Mottagna reaktioner
997
Poäng
817
Nja, det syns några dagar efter löneutbetalningen

I era system? Är ni uppkopplade mot Skatteverket automatiskt och bevakar?
Och har utbetalning skett så är det redan försent om han jobbat några veckor på en sommar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp