Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Väg till skuldsanering

Kunnig medlem
Poäng: 72
Meddelanden
178
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Jag har vad jag tror landat i att jag behöver försöka komma till en skuldsanering, jag kan inte samla lån eller lösa min situation på ett hållbart sätt för mig och min familj. Jag hoppas någon här orkar med att läsa mitt långa inlägg.

Jag har en misskött kredit anmärkning som försvinner i maj 2028 och först då kan jag ansöka om att samla lån. Men jag går idag back varje månad och kommer inte kunna klara mig till maj 2028 med denna månadskostnad.

Lån på UC 650 000
Lån, inkasso och avbetalningar utanför UC 850 000 (lån som gått till inkasso, Luma finans och andra med extremt hög månadskostnad)

Min lön är 38 000 kr innan skatt
Hyr min bostad

Jag tar varje månad ut på krediterna för att jag går inte runt, varje månad är det ett pusslande med vilka fakturor som ska betalas men jag är inte hos Kronofogden.

Kan jag klara mig utan löneutmätning innan jag får skuldsanering, hur ska jag hantera detta och vägen dit?

Som jag ser det finns några alternativ:

- Bara släppa allt, ansöka om skuldsanering och låta det bli löneutmätning innan jag får besked om sanering eller ej. Rädd att det blir avslag då jag tagit ut på krediterna varje månad för att gå runt och har även nya lån från i år och att jag kommer få ha utmätning länge

-Betala endast på allt som redan är hos inkasso och släppa det andra för att kanske klara mig undan löneutmätning innan sanering, men om det blir avslag så kommer jag behöva släppa allt och det blir utmätning ändå

-Prioritera och försöka få varje månad att gå runt med amorteringsfria månader och skjuta fram betalningar i väntan på besked om skuldsanering

Jag vet inte varför men jag är så rädd för löneutmätning, jag är rädd att min chef på min arbetsplats ska få reda på det, dock ett stort företag så det borde chefen inte få men man vet aldrig.

Vet inte heller hur jag ska göra med bil vid löneutmätning eller sanering. Jag kan åka delvis kommunalt till jobbet, men behöver en bil för att kunna köra barn, handla och köra en bit för att ta mig till busshållplatsen

Jag har vad jag tror landat i att jag behöver försöka komma till en skuldsanering, jag kan inte samla lån eller lösa min situation på ett hållbart sätt för mig och min familj. Jag hoppas någon här orkar med att läsa mitt långa inlägg.

Jag har en misskött kredit anmärkning som försvinner i maj 2028 och först då kan jag ansöka om att samla lån. Men jag går idag back varje månad och kommer inte kunna klara mig till maj 2028 med denna månadskostnad.

Lån på UC 650 000
Lån, inkasso och avbetalningar utanför UC 850 000 (lån som gått till inkasso, Luma finans och andra med extremt hög månadskostnad)

Min lön är 38 000 kr innan skatt
Hyr min bostad

Jag tar varje månad ut på krediterna för att jag går inte runt, varje månad är det ett pusslande med vilka fakturor som ska betalas men jag är inte hos Kronofogden.

Kan jag klara mig utan löneutmätning innan jag får skuldsanering, hur ska jag hantera detta och vägen dit?

Som jag ser det finns några alternativ:

- Bara släppa allt, ansöka om skuldsanering och låta det bli löneutmätning innan jag får besked om sanering eller ej. Rädd att det blir avslag då jag tagit ut på krediterna varje månad för att gå runt och har även nya lån från i år och att jag kommer få ha utmätning länge

-Betala endast på allt som redan är hos inkasso och släppa det andra för att kanske klara mig undan löneutmätning innan sanering, men om det blir avslag så kommer jag behöva släppa allt och det blir utmätning ändå

-Prioritera och försöka få varje månad att gå runt med amorteringsfria månader och skjuta fram betalningar i väntan på besked om skuldsanering

Jag vet inte varför men jag är så rädd för löneutmätning, jag är rädd att min chef på min arbetsplats ska få reda på det, dock ett stort företag så det borde chefen inte få men man vet aldrig.

Vet inte heller hur jag ska göra med bil vid löneutmätning eller sanering. Jag kan åka delvis kommunalt till jobbet, men behöver en bil för att kunna köra barn, handla och köra en bit för att ta mig till busshållplatsen
Hej! Rådet jag fick var att släppa allt. Betala hyra, el, försäkring, mobil. Med löneutmätning så har du pengar kvar så du ska klara dig. Om du får löneutmätning så har du de pengar du har och slipper ta från krediterna varje månad. Planera och gör en budget. Det visar oxå att du vill göra en förändring för att leva att ta från krediterna så kan det vara till din nackdel i en sanering. Det är positivt att haft utmätning innan, då visar du oxå att du kan leva på existensminimum. Om du har en bil så får den vara värd en viss summa och om du bevisar att du verkligen behöver den.
Innan jag släppte allt och försökte betala allt så hade jag inte mkt pengar kvar att leva på efter lönen. Med utmätningen så hade jag mer så jag kunde planera och organisera mina inköp. Om du har barn kan du söka Majblomman till jul och andra saker du behöver köpa. Det godkänner en gång per år. Att vara ärlig med din chef är en fördel, du behöver inte skämmas. Det är många som har utmätning och det är svårt att skotta snö i snöstorm..om du förstår vad jag menar. Lycka till

Hej! Beklagar din situation och vet precis hur du känner dig 😢
Nummer ett är, även om du utlämnar denna information här, att ta ta i orsaken till att du kommit till denna skuldsättning. Utan det är alla andra ansträngningar du gör meningslösa, och du kommer med största sannolikhet hamna där igen efter en skuldsanering.
Släpp alla lån och betala bara det viktigaste som hyra, el etc. Skammen är stor, jag vet. Men det är det enda som drar i handbromsen och ger dig kraften att lägga energi på det som du behöver göra istället för att jaga pengar.

Tack för era svar. Eftersom jag har barn, ensamstående (varannan vecka) så blir det inte mycket dom kommer kunna utmäta eller som går till sanering.

Jag är så orolig att Kronofogden ska komma och knacka på bara om man släpper allt, hade varit hemskt om det hände när barnen var hemma eller man hade besök. Men jag har inget av direkt större värde de kan utmäta.

Det är bilen också, men den är belånad, den är värd 80 000 möjligtvis och belånad till 70 000 kr. Borde jag sälja den och köpa en billigare? Får jag behålla den?

Har du kontaktat kommunens budget- och skuldrådgivare? Annars är det ett tips!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp