• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vägen mot ett samlingslån...

Cirree

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
5 Oktober 2020
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hej,

Tänkte berätta lite om mitt nuläge och se om man kan få någon kommentar eller inputs från någon som vart i liknande situation.
Haft problem med spel i stor del av livet och det är satt sina spår i ekonomin, DOCK har jag nu faktiskt för första gången fått lite ordning på det.
Inte en krona på spel senaste 3 månaderna och jag får hjälp med det hela, så himla skönt att inte känna den ångesten det medför.

Men som läget är just nu så går en jäkligt stor del av min lön till lån och krediter.
Totalt är det 14 000 per månad, vilket gör att jag har cirka 7000 kr kvar efter att allt är betalt, det är väll sådär, men jag har en förhoppning att kunna samla lite saker när betyget är under kontroll igen.

Mina uppdaterade uppgifter för 2020.

Överskott tjänst: 468 900:-
Underskott: 36 100

Månadslönen är just nu på 42 000 (Så årslönen iår är kring 500 000 SEK)
----------------------------------------------------------------------------------

Såhär ser mina lån krediter ut....

UTANFÖR UC:
Klarna - total skuld 70 000 - månadskostnad : 2650
Fairlo - total skuld 30 000 - månadskostnad : 750
Telia finance - 24 000 - månadskostnad : 700

Kostnad utanför UC: cirka 4200
(Totalt skuld - 124 000)

SYNLIGT UC:


Entercard kreditkort - Total skuld 58 000 - månadskostnad 1800
Swedbank lån 1 - Total skuld 206 000 - månadskostnad 2201 (Ränta 7,18%)
Swedbank lån 2 - Total skuld 163 257 - månadskostnad 1705 (ränta 7,09%)
Ica 1 Total skuld 232 300 - Månadskost 2185 - (Ränta 7,15%)
Ica 2 Total skuld 73 300 - Månadskost 1025 - (Ränta 11,58%)
Ica 3 Total skuld 145 000 - Månadskost 1680 - (Ränta 6,53%)

Kostnad synligt UC: cirka 10 500
(Totalt skuld - 877 000)



Aldrig haft någon anmärkning eller liknande...
Just nu 7st FF.

EnterCard Group AB 2021-03-04
Advisa AB 2021-02-26
Lendo AB/Compricer AB 2021-02-17
Lendo AB/Compricer AB 2020-10-23
Lendo AB/Compricer AB 2020-08-06
Lendo AB/Compricer AB 2020-07-25
Lendo AB/Compricer AB 2020-06-22


Jag kommer aldrig i göra något dumt med min ekonomi igen..
Jag har ett bra jobb och en bra lön, och hade jag inte satt mig i denna skiten så hade jag kunnat leva så jäkla fint liv.
Men nu är jag här och nu kommer jag fixa detta.

Som det är idag jämkar jag inget alls, jag tar hellre en fin slant i återbäring nästa år.
Men hur skulle ni tänkt?
Jag skulle såklart vilja ha ner mina kostnader för det som ligger utanför UC - men tror inte jag kommer få några lån förrän typ alla FF är borta, och även då har jag ju en hög belåningsgrad.
Vad tror ni mina chanser är för att samlingslån när alla FF är borta?

Vi snackar ju rätt mycket blanco.

Riskprognosen är just nu på 21,48%


ALLA TIPS OCH TANKAR MOTTAGES!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 262
Mottagna reaktioner
862
Poäng
717
Tycker du har väldigt hög UC-risk för dina förutsättningar eftersom de flesta lån är blanco (brukar inte slå lika hårt).

Är de lån som står som Krediter på UC maxade/övertrasserade? Det slår nämligen oerhört hårt. Om du kunde dra ner på krediterna med hjälp av något annat lån utanför UC så skulle det inte vara omöjligt att kunna samla åtminstone en del av lånen de kommande månaderna tror jag. Det blir nog lösenkrav med stor sannolikhet men det skulle ju inte göra något eftersom du enbart vill samla

Din belåning är hög men du har även bra inkomst samt relativt lågt underskott för så höga skulder, dina förfrågningar är flera men inte överdrivet samt inte så färskt tagna.

Bra jobbat med spelavslutet! <3
 

Cirree

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
5 Oktober 2020
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hej och tack för ditt svar!

Jag antar att det är två saker som gör att risken är så hög.
1. Att mina skulder har ökat på rätt så kort tid. Alla lån etc är ju tagna från juni förra året typ.
2. Att mitt kreditkort är maxat.

Var uppe på 29% rätt nyligt men det gick ner till 21,48% för en vecka sen typ.
Kanske kommer ner under 20% imorgon när en FF försvinner.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 262
Mottagna reaktioner
862
Poäng
717
Jag förstår, jag hade en liknande ökning förra året.

Låg uppe på 49% under lång tid med maxade krediter och många förfrågningar.

Tog mig ner till 30% nu i våras efter flera månader av enbart väntande, däremot så sjönk jag ner till kring 10% från 30% när jag drog ner min användningsgrad på krediterna från 99% till 30%, jag blev då beviljad ett större samlingslån.

Så, mitt tips är att försöka på något sätt hitta cash till att dra ner krediterna så mycket du kan innan månadsskiftet och se hur det ser ut i mitten av nästa månad när uppdateringen sker.

Lycka till!
 

Cirree

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
5 Oktober 2020
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Tack för dina inputs!

Jag gör så gott jag kan.
Som sagt så sitter jag med så höga kostnader för mina lån så har just nu inga pengar som jag kan lägga in extra på krediterna.
Men det är såklart mitt prio 1.

Jag ska kämpa på!
 

Cirree

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
5 Oktober 2020
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Någon annan med tanker eller så?
 

Jappp

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
10 December 2016
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
290
Poäng
447
Någon annan med tanker eller så?
Att ta fin slant i återbäring är fel!!!Jag skulle skicka ansökan om jämkning omedellbart.Du får beslutet om sänkt skatt inom några dagar så din jämkning skulle börja från nästa lån.Alla extra pengar från jämkningen+ extra amorteringen om du kan skulle jag satsa att amortera kreditkortet.Du borde klara att amortera en hel del fram till slutet av oktober.Då skulle du ha bara en ff kvar+ att dit kreditkortet utnyttjande blir lägre.Ditt betyg kommer att förbättras ordentligt eftersom kreditkortet drar ner ditt betyg mycket mer än själva ff.Så av slutet av oktober(tidigast) med mycket bättre betyg skulle jag kontakta iCA och kolla möjligheten att samla dina tre lån i ett.Det borde inte vara några problem.Du betalar sammanlagt till ICA nu cirka 4.800kr i månaden troligtvis blir lägre belopp ett lån istället för tre.Istället fem blanco skulle du ha 3.Kontakta också Swedbank då och försök att två lån bli ett med samma ränta som du har nu.Månads kostnad för Swedbank nu 3900kr om det blir ett lån borde du ha lägre amorteringen.Fem blanco kan bli 2 om några månader.Ditt betyg som sagt kommer att förbättras ordentligt.Det är grunden att få nåt samlingslån med bra ränta i framtiden.Din jämkning är grunden att fixa det här!
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 605
Mottagna reaktioner
2 484
Poäng
1 527
Rekommenderar också jämkning, jag gör det dock på ersättning från försäkringskassan just nu. Men jag gick från 16.400kr till 20.200kr/mån. De är en rejäl ökning året ut.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp