• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Väntar på besked om lånelöfte från Swedbank som egenföretagare - Tips?

ameermosa

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
9 Augusti 2023
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej alla!

Det känns tryggt att diskutera bolån med er då många här har erfarenhet av processen så vi kan undvika vanliga misstag.

Ansökt om lånelöfte som egenföretagare hos Swedbank på nätet. Fick preliminärt lånelöfte på 2.4 mkr, totalt 2.9 mille med kontantinsatsen, och mitt UC sjönk direkt från 0,1 till 0,2%. De kommer dock ge slutligt besked om 2-3 dagar när banken har öppet. Vad tror ni de kommer fråga om de behöver mer information?

Jag tänker de kommer nog undra följande:

Varför har omsättningen ökat kraftigt 2022?
Sanningen är att vi har haft kontrakt med flera företagskunder under 2021 till 2023. Vi har också lanserat onlinetjänst via posten för att nå alla potentiella kunder i hela Sverige. Vi har också investerat i avanserade maskiner och ökat effektiviteten. Ryktet om vårt företag bara spred mycket fortare under 2021-2022 av någon anledning. Företaget än endast 5 år gammalt i dagsläget. Jag har förståss dokument som styrker allt detta.
Är det ett bra svar?

Hur kan du garantera att du kommer ha stabil inkomst från företaget längre fram?
Jag kan skicka kopior på samarbetskontrakt med företagskunder, där finns villkor om betalning, ersättningar, garantier osv, vissa ända till slutet av 2024. Kan också visa aktuell bokföring fram till augusti 2023 som visar att detta år kommer jag ha ännu större omsättning och vinster än 2022.
Är dessa bra argument som banken godtar?

Sen undrar också hur ofta bankens slutliga besked överensstämmer med preliminära beskedet? Eller är preliminära bara reklam så man går vidare med ansökan?

Tackar på förhand! :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Siavashrc

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
19 September 2023
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej,

Några framsteg för dig?
Jag vill ansöka lånelöfte som egenföretagare hos Swedbank.
Vad frågade de från dig?
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 312
Mottagna reaktioner
695
Poäng
637
Då anger man inte att man är egenföretagare i en (bo)låneansökan, du är fast anställd i ditt eget bolag. Egenföretagare syftar till enskilda firmor. Blir alltid mer tjafs och kompletteringar när man uppger egenföretagare istället för fast anställd. Som du ju faktiskt är.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp