Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Väntetider efter inledande skuldsanering

Det har väl att göra med när kronofogden har sin utbetalning till borgenärerna, vilket i mitt fall sker varje december, så om man har sista betalningen i tex Aug så tar det 4 mån innan saldo är noll hos borgenären!
Inte i mitt fall. KFM betalade ut till borgenärerna juli månad o jag gjorde sista betalningen i slutet av maj.

Samma här, det jag tyckte var konstigt var att kronofogden skrev att i mars börjar min betalplan, hur kan dom skriva det innan alla borgenärer sagt sitt? Jag ska då betala 6300 ist för 7080 som jag betalar nu!?!
Tror min med börjar i mars, men det är väl för att de räknar med att det är klart då.

Ska även jag betala mindre då än nu.

Jag har fått inledande, hur lång tid tar det innan beslut om godkänd eller avslag ?
Min betalplan är 0kr nu, låg 6000kr minus på deras beräkning…

Jag har fått inledande, hur lång tid tar det innan beslut om godkänd eller avslag ?
Min betalplan är 0kr nu, låg 6000kr minus på deras beräkning…

Jag fick inledande i sep. Betalplan innan jul, väntar nu på godkännande.
Sedan är det 3 veckor som borgenärer har rätt att överklaga på, innan allt är klart.

Om du ligger 6000 minus, borde du ha rätt till bostadsbidrag, soc etc.

Hur många av er äger en bil? Och vad är den värd?

Går oxå och väntar på beslut. Fick Betalplan runt jul. Otroligt glädjande och lättande om det går igenom. Börjar se ett ljus där framme, att det kommer lösa sig i framtiden.
Sen har man 3 veckor till efter det att oroa sig lite till på till tiden för överklagan gått ut

Går oxå och väntar på beslut. Fick Betalplan runt jul. Otroligt glädjande och lättande om det går igenom. Börjar se ett ljus där framme, att det kommer lösa sig i framtiden.
Sen har man 3 veckor till efter det att oroa sig lite till på till tiden för överklagan gått ut
Håller tummarna lycka till

Hört att skusan dömmer olika i olika städer vet ni vilken avdelning ni tillhör? Va det Kalmar som det flaggades för med många avslag ?

Hört att skusan dömmer olika i olika städer vet ni vilken avdelning ni tillhör? Va det Kalmar som det flaggades för med många avslag ?
Jag o maken hade Kalmar. Kände inte till då att de räknades som svåra. Lika bra det. Sanering godkänd o numera avslutad.

Borde man ha hört något om en borgenär protesterat mot beslutet om skuldsanering? Blir 3:e veckan på tisdag. Så nära nu!

Borde man ha hört något om en borgenär protesterat mot beslutet om skuldsanering? Blir 3:e veckan på tisdag. Så nära nu!

Ja men finns dom som protesterat sista dagen.
Fick brev från ett inkassobolag ett par dagar efter mitt vunnit laga kraft och de visste inte om att jag hade skuldsanering. Det har även ramlat in lite förfrågningar från uc mm men så kan det vara under skuldsaneringen.

Så glad! Ett hopp där framme!
Fick beslut för några dagar sen att skuldsanering är beviljad!! Tog ca 5 veckor mellan betalplan och beslutet och fick inte reda på något under tiden. Utan det stod i beslutet på kivra att ingen hade invändning.
Nu är det ju nervösa veckor tills man kan känna sig helt 100.

Fick beslut för några dagar sen att skuldsanering är beviljad!! Tog ca 5 veckor mellan betalplan och beslutet och fick inte reda på något under tiden. Utan det stod i beslutet på kivra att ingen hade invändning.
Härligt, jag väntar fortfarande på beslut, fick plan 2 januari

Stort grattis :) glömmer aldrig den känslan heller när man fick beslutet och saldot blev 0 kr efter det vunnit laga kraft :)

Skönt o höra.

Väntar själv ännu, fick betalplan innan jul.

Skönt o höra.

Väntar själv ännu, fick betalplan innan jul.
Hoppas att ditt beslut kommer snart Ska bli så skönt om några veckor att verkligen se
att denna andra chans man fått är på riktigt, och försöka tänka på framtiden. Så otroligt sänkande när man känner hopplöshet.
Håller tummarna att ni andra som väntar får positivt besked.

Godkände min betalplan i fredags så nu är de den nervös väntan på om man blir beviljad eller inte. Såååå nervös !

Godkände min betalplan i fredags så nu är de den nervös väntan på om man blir beviljad eller inte. Såååå nervös !
Vad spännande! Hur lång tid tog det från inledande till betalplan? Har väntat 12 v om några dagar.

Pausas ev löne utmätning under nån del av processen ?

Ok tack för svar ,,,man får behålla den delen av lönen under tiden då eller man ska betala sedan när sanering blir påbörjad retroaktivt?
En månad blir betalningsfri kan man säg. Sen börjar betalplanen.

Det går till ungefär såhär

- Du ansöker om skuldsanering
- någon månad senare får du ett samtal, där ni går igenom ansökan.
Efter detta får du besked om du får inledande eller inte
- får du inledande _får du inte betala på ev lån/skulder etc längre_. Du får ett belopp som du ska betala in till kfm varje månad, med start månaden därpå.
- du får invänta betalplan, vilket tar ytterligare flera veckor. Under denna tid hämtar de in information från de du har skulder/lån till.
- när du får betalplan, ska du godkänna den. För att sedan vänta ytterligare några veckor på beslut.
- efter beslut har dina fordringsägare 3 veckor på sig att bestrida.
- när dessa tre veckor gått vet du slutligen om allt gått vägen eller inte.

Denna process tar runt 6-10 månader. Det varierar kraftigt, beroende på antal skulder, arbetsbelastning på kfm osv.

Det går till ungefär såhär

- Du ansöker om skuldsanering
- någon månad senare får du ett samtal, där ni går igenom ansökan.
Efter detta får du besked om du får inledande eller inte
- får du inledande _får du inte betala på ev lån/skulder etc längre_. Du får ett belopp som du ska betala in till kfm varje månad, med start månaden därpå.
- du får invänta betalplan, vilket tar ytterligare flera veckor. Under denna tid hämtar de in information från de du har skulder/lån till.
- när du får betalplan, ska du godkänna den. För att sedan vänta ytterligare några veckor på beslut.
- efter beslut har dina fordringsägare 3 veckor på sig att bestrida.
- när dessa tre veckor gått vet du slutligen om allt gått vägen eller inte.

Denna process tar runt 6-10 månader. Det varierar kraftigt, beroende på antal skulder, arbetsbelastning på kfm osv.
Tack för sammanfattningen:) mycket bra o veta ,processen tar sin lilla tid men man får sitta lungt i båten som jag förstår det iaf :)

Vad spännande! Hur lång tid tog det från inledande till betalplan? Har väntat 12 v om några dagar.
Tror de landade på 11-12 veckor min handläggare skickade de vidare till en annan då han inte hade tid verkade som så fick en ny :)

Tror de landade på 11-12 veckor min handläggare skickade de vidare till en annan då han inte hade tid verkade som så fick en ny :)
Jaha, ja så kan det ju bli. De har väl mkt att göra, och värre lär det väl bli med denna sjuka inflation vi har nu.

Nu har det gått 3veckor sen jag fick mitt beslut. Skulle jag ha fått notis på kivra om överklagan kommit in? Får man ytterligare besked på kivra att det vunnit laga kraft?

Nu har det gått 3veckor sen jag fick mitt beslut. Skulle jag ha fått notis på kivra om överklagan kommit in? Får man ytterligare besked på kivra att det vunnit laga kraft?
Hör du inget så är det klart.
Inget på Kivra att det vunnit laga kraft.

Ringde min handläggare i fredags eftersom det varit tyst sen jag godkände betalplanen innan jul.
Fick besked att alla borgenärer svarat utom 1. Jag blev så chockad redan? Jag har väldigt måååååånga borgenärer tål att sägas.
Hittills har ingen heller invänt. jag skulle vänta mig ett slutgiltigt besked nu i Feb .
Sökte Okt 22, inledande Nov, betalplan dec, och förhoppningsvis klart nu i Feb det känns sjukt smidigt ! Jätte förvånad efter att jag läst om alla som fått vänta super länge här inne.. Men jag är iförsig inte i mål ännu... Hoppas ni andra som väntar också får positiva besked inom snar framtid

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp