Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Väntetider efter inledande skuldsanering

Hej!
Min tidslinje såg ut lite såhär:
2020 Mars - Avslag
2020 November - Avslag
2021 Mars - Avslag
2021 September - Avslag
2023 April - Avslag
2023 November - Godkänd fram till betalplan hittills och väntandes!

Jag ansökte igen i November eftersom mitt avslag i April handlade om mitt bostadsbidrag tog lång tid att handlägga av någon anledning, och hon tyckte att en fortsatt skuldsättning var för riskabelt trots inga tecken på det men deras kalkyl är ju.. Ja som ni vet.
Rekommenderade mig att ansöka när bostadsbidraget blev godkänt.
Första samtal i April.
Inledande i Maj.
Betalplan i Augusti.
Nu väntar jag på alla det ska skickas ut till och sedan förhoppningsvis vinna laga kraft^^
Det var ett glapp då handläggaren hade en månads semester mellan slutet av Juni-Juli men men!
Betalplan första 2 åren 1415 kr
Sen ytterligare 2 år 1500 kr
Sista året 903 kr.
Totalskuld landade på hela 657 000 kr. Ska betala 63000 kr under saneringen, och har redan betalt in 300 000 kr av lön, sparpengar men det är meningslöst med alla räntor så jag gav upp till slut.
Ensamstående till två småttingar!

Senast ändrad:
Hej!
2020 Mars - Avslag
2020 November - Avslag
2021 Mars - Avslag
2021 September - Avslag
2023 April - Avslag

Jag ansökte igen i November eftersom mitt avslag i April handlade om mitt bostadsbidrag tog lång tid att handlägga av någon anledning, och hon tyckte att en fortsatt skuldsättning var för riskabelt trots inga tecken på det men deras kalkyl är ju.. Ja som ni vet.
Första samtal i April.
Inledande i Maj.
Betalplan i Augusti.
Nu väntar jag på alla det ska skickas ut till och sedan förhoppningsvis vinna laga kraft^^
Det var ett glapp då handläggaren hade en månads semester mellan slutet av Juni-Juli men men!
Sista året 903 kr.
Totalskuld landade på hela 657 000 kr. Ska betala 63000 kr under saneringen, och har redan betalt in 300 000 kr av lön, sparpengar men det är meningslöst med alla räntor så jag gav upp till slut.
Så från början var skulden 950K? Eller har Du betalat av 300K från dessa 650K så skulden numera är 350K?

Hej!
2020 Mars - Avslag
2020 November - Avslag
2021 Mars - Avslag
2021 September - Avslag
2023 April - Avslag

Första samtal i April.
Inledande i Maj.
Betalplan i Augusti.
Sista året 903 kr.

Är du sjukskriven, sjukpensionär eller tjänar du väldigt väldigt lite eftersom du ska betala 1500 kr i månaden de två första åren och sedan under tusenlappen?

Känns som att jag är den enda på detta forum som fick fem år och betalar 10 papp till kf varje månad på min sanering:facejoy:

Senast ändrad:
Är du sjukskriven, sjukpensionär eller tjänar du väldigt väldigt lite eftersom du ska betala 1500 kr i månaden de två första åren och sedan under tusenlappen?

Känns som att jag är den enda på detta forum som fick fem år och betalar 10 papp till kf varje månad på min sanering:facejoy:
Fem år och drygt 16 papp här.

Fem år och drygt 16 papp här.

Wow, sedär. Jag var inte ensam :facejoy: Du måste tjäna lite mer än mig plus att jag har resekostnader på 4000 i månaden. Jag får ut 30-31 efter skatt. Inga barn. Hyra på 7500 och en fru som jobbar.

Vad man betalar är ju egentligen inte så intressant, det är ju bara ett resultat av en beräkning av inkomster och vissa utgifter.

Ungefär en tredjedel betalar ingenting

Jag betalar ca 13000...dock inte fått betalplan än så vet ej mer än så.

Fem år och 17.7 papp på min betalplan. Men som Lasseman säger, egentligen ovesäntligt. Är ju inte så att någon får rabatt el dyl. Helt styrt utifrån sammanlagda inkomster och utgifter ju.

Fem år och nästan 14 papp - ingen nåd alls :facejoy:

Du kanske har ett arbete å bättre förutsättningar som gör att du betalar så pass mkt?

Du kanske har ett arbete å bättre förutsättningar som gör att du betalar så pass mkt?

Läste nu att det var några andra som betalade mer än mig. Och ja, jag har ett arbete. Fast anställd sedan fyra år tillbaka. Började på 100% men gick ned till 93%, självvalt:)

Herregud, vad har ni för löner? :facejoy: Jag har 32 000 netto och betalar 800 kr, ensamstående med två barn varannan vecka

8100 kr i hyra, jag tappar hakan varje gång jag har läst om folk som betalar femsiffriga summor 😱

Som jag skrev ovan så menade jag brutto, netto - i wish!
Då förstår jag!
Jag betalade 14000 kr varje månad men hade utrymme för att betala 18-20000 kr mot slutet, alla omprövningar avslogs dock så jag fick ej ny betalplan.

Då förstår jag!
Jag betalade 14000 kr varje månad men hade utrymme för att betala 18-20000 kr mot slutet, alla omprövningar avslogs dock så jag fick ej ny betalplan.
Jösses vilket betalningsutrymme, mina borgenärer får nöja sig med 9% från saneringen

Så från början var skulden 950K? Eller har Du betalat av 300K från dessa 650K så skulden numera är 350K?
Skulden har legat på 950k nu är den nere på 650k, då jag betalt in från sparande 300k då jag försökte lösa mina lån själv. Sedan blev min son kronisk sjuk samt så är jag sjukskriven pga utbrändhet för hans problematik tills han får sin operation!

Jag tjänar totalt 26 tusen med en hyra på 11k som jag sitter fast med pga anmärkningar så därav det låga beloppet att dras från sanering!

Jag har nyligen fått inledande skuldsanering jag med, men ställer mig frågandes till scenariot där en eller fler borgenär(er) motsätter sig skuldsaneringen. För er där så varit fallet, hur har det påverkat processen? Har ni i slutändan fått en sanering beslutad med positivt utslag ändå, eller har det blivit avslag tack vare underlag som KFM tagit del av ifrån borgenärer? Man är ju för första gången på många år väldigt hoppfull just nu, men samtidigt försöker man vara realistisk och även lite pessimistisk för att inte senare bli alltför besviken.

Jag har nyligen fått inledande skuldsanering jag med, men ställer mig frågandes till scenariot där en eller fler borgenär(er) motsätter sig skuldsaneringen. För er där så varit fallet, hur har det påverkat processen? Har ni i slutändan fått en sanering beslutad med positivt utslag ändå, eller har det blivit avslag tack vare underlag som KFM tagit del av ifrån borgenärer? Man är ju för första gången på många år väldigt hoppfull just nu, men samtidigt försöker man vara realistisk och även lite pessimistisk för att inte senare bli alltför besviken.

KFM kan ändå besluta om skuldsanering , de måste komma med något speciellt men det tror jag inte.

Det beror på vad dom kommit med för synpunkter.
På tidigare jobb yttrade jag mig om skuldsanering och fick till en del avslag där det vore riktigt stötande om skuldsanering skulle gått igenom

Jag hade en borgenär som motsatte sig. Den hävdade att lånet var upptaget i närtid men jag kunde bevisa att så var inte fallet. KF avslog deras begäran och klubbade igenom min sanering.

Det beror på vad dom kommit med för synpunkter.
På tidigare jobb yttrade jag mig om skuldsanering och fick till en del avslag där det vore riktigt stötande om skuldsanering skulle gått igenom

Har du något exempel på rak arm? Kan tänka mig att det finns fall där det såklart inte alltid är rättfärdigat med en sanering.

Jag hade en borgenär som motsatte sig. Den hävdade att lånet var upptaget i närtid men jag kunde bevisa att så var inte fallet. KF avslog deras begäran och klubbade igenom min sanering.

Har läst lite här på forumet och förstått att många försöker "byta datum" på skulder, kanske där fordringen bytt ägare eller så. Får hoppas man slipper gräva tillbaka långt i tiden efter sådant, men om det kommer till det må så vara. Skönt att det gick din väg!

Har du något exempel på rak arm? Kan tänka mig att det finns fall där det såklart inte alltid är rättfärdigat med en sanering.

Har läst lite här på forumet och förstått att många försöker "byta datum" på skulder, kanske där fordringen bytt ägare eller så. Får hoppas man slipper gräva tillbaka långt i tiden efter sådant, men om det kommer till det må så vara. Skönt att det gick din väg!

Tex räckte att googla för att hitta att personen som verkade förklarat för handläggaren att det var väldigt synd om hem, nyss blivit dömd för ett gäng nya bedrägerier.

Sökte skuldsanering : april 2025
Inledande: januari 2026
Förslag på betalningsplan: mars 2026
Så nu väntar på beslutet 🙈

Sökte skuldsanering : april 2025
Inledande: januari 2026
Förslag på betalningsplan: mars 2026
Så nu väntar på beslutet 🙈
Jag följer liknande, pratade med handläggare i förra veckan som sa att förslag skulle komma om 1-2v.
Så jag tolkar det som att det är påväg iaf haha.

Ser att det är ändrat till 13 månader nu från ansökan till beslut, är det
"all time high" tro?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp