Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Väntetider KFM

Kunnig medlem
Poäng: 176
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
53
Poäng
176
Hej. Är det någon som förstår sig på de väntetider som står på KF hemsida. 2 månader till utslag att betala. 3 månader till utslag att göra något. Vad menas?
Hur lång tid tror ni att det kan ta från det att ärendet först hamnar hos KF tills det blir löneutmätning?

Hej. Är det någon som förstår sig på de väntetider som står på KF hemsida. 2 månader till utslag att betala. 3 månader till utslag att göra något. Vad menas?
Hur lång tid tror ni att det kan ta från det att ärendet först hamnar hos KF tills det blir löneutmätning?
För mig när första ärendet kom in och jag blev delgiven 11 augusti så tog det till den 23 oktober innan redogörelse för inkomster och utgifter kom, sen beslut om löneutmätning 7 november.

Du kan få beslut på att betala något eller beslut på att genomföra något, lämna tillbaka egendom eller flytta mm.

Tror det är det de menar.

Är det betala en skuld så prioriterar det väl det tydligen gentemot en avhysning tillexempel.

En annan fundering om någon möjligen vet? Om man bestrider ett betalningsföreläggande och det lämnas till Tingsrätten och man förlorar. Då får man ju ett krav från långivaren igen med samma summa plus lite kostnader. Vad händer om man struntar att betala återigen? Är det samma procedur med KF igen? Delgivning och hela rasket? Man kan väl knappast bestrida samma faktura igen om den vunnit laga kraft. Eller får man ett utslag direkt hos KF utan delgivning?

En annan fundering om någon möjligen vet? Om man bestrider ett betalningsföreläggande och det lämnas till Tingsrätten och man förlorar. Då får man ju ett krav från långivaren igen med samma summa plus lite kostnader. Vad händer om man struntar att betala återigen? Är det samma procedur med KF igen? Delgivning och hela rasket? Man kan väl knappast bestrida samma faktura igen om den vunnit laga kraft. Eller får man ett utslag direkt hos KF utan delgivning?
Då finns en dom, inget utslag behövs då

Då finns en dom, inget utslag behövs då
Hur menar du? Får man låt säga 10 dagar på sig från kf att betala och betalar man inte så blir det löneutmätning? Går det snabbare att få löneutmätning på detta vis jämfört med den vanliga ordningen?

14.
Nej, samma fart. Behöver inte delges något föreläggande innan bara om man har en dom

Detta måste väl ändå nårma sig ett (mörkt) rekord i långa handläggningstider...
1705491487715.png
Hur mycket tid lägger handläggarna på helt onödiga "okynnes-ansökningar" där inget av det som gav avslag sist har åtgärdats?

Och så tipsas det om, upprepade gånger, att det är bara att mata på med ansökningar, till sist så kan man lyckas.

Sätt en spärr i systemet hur många nya ansökningar kan man en person göra/skicka in per 12 månader!
1? 2? Fler torde inte behövas.

Senast ändrad:
Visa bilaga 3778
Hur mycket tid lägger handläggarna på helt onödiga "okynnes-ansökningar" där inget av det som gav avslag sist har åtgärdats?

Och så tipsas det om, upprepade gånger, att det är bara att mata på med ansökningar, till sist så kan man lyckas.

Sätt en spärr i systemet hur många nya ansökningar kan man en person göra/skicka in per 12 månader!
Tog ca 10 månader för mej från att ansökan mottagits till beslut om sanering och detta var nov-2016 till sept-17.

Visa bilaga 3778

Vad jag förstår uppåt halva tiden som läggs på handläggning.

Ja, vi tänker nog olika mycket på det. Min väntan (Maj - Nov-20) kändes oändligt stressande.
Har ännu en omprövning (den andra totalt) inne och bara väntar....

Visa bilaga 3778

1705505519257.png

Detta är ett print som jag har kvar från Mars för ganska exakt 10 månader sedan, redan då ansåg många att det var lång väntetid eftersom det hade stigit med ca 50% från ungefär 30 dagar till 45 dagar. Så ja, man kan säga att ränteläget satt många i knipa - värre, kan det tyvärr fortfarande bli...

Visa bilaga 3779

Detta är ett print som jag har kvar från Mars för ganska exakt 10 månader sedan, redan då ansåg många att det var lång väntetid eftersom det hade stigit med ca 50% från ungefär 30 dagar till 45 dagar. Så ja, man kan säga att ränteläget satt många i knipa - värre, kan det tyvärr fortfarande bli...
Det är såhär det blir när folk söker fast de inte är kvalificerad och har en rullande ansök
Man ska inte stirra sig blind på att det är långt tills de börjar titta på din ansökan, den totala tiden från inskickat och beslutet har varit ganska bestående väldigt länge.
Sitt ner i båten och ta det lugnt, se väntat som en del av rehabiliteringen istället.

För mig när första ärendet kom in och jag blev delgiven 11 augusti så tog det till den 23 oktober innan redogörelse för inkomster och utgifter kom, sen beslut om löneutmätning 7 november.
Hej, Vad hade du för inkomst och vad blev utmätningen sedan?

Tyvärr verkar det som om väntetiderna inte minskar hos KFM... 🙄
På en vecka har handläggarna som har hand om omprövningar betat av, just det, en vecka:
Den 16 jan påbörjades ärenden inkomna 19 Sept.
Den 23 jan påbörjades ärenden inkomna 26 Sept

Så om 4 månaders väntan är helt realistisk återstår att se.

En fråga till Lasseman här. När jag läser på KF hemsida gällande väntetider så står det 3 månader till beslut att någon ska betala. Är ju ett snitt vad jag förstår. Är det då sådana som förhalar och inte skriver på delgivning i tid som räknas in? Annars går det ju bra mkt snabbare vad jag förstått

Nu har takten ökat lite för omprövningar:
Den 23 jan påbörjades ärenden inkomna 26 Sept.
Den 30 jan påbörjades ärenden inkomna 10 Okt.

Då har gubben äntligen fått tummen ur och skickat in en skuldsaneringsansökan. Han har förhalat och förhalat och sagt att vi ska sätta oss och göra det vecka efter vecka, men igår blev det av!
Tur att jag var hemma, för jösses vad mycket uppgifter han behövde av mig. Tur att allt är digitalt nuförtiden!

Då har gubben äntligen fått tummen ur och skickat in en skuldsaneringsansökan. Han har förhalat och förhalat och sagt att vi ska sätta oss och göra det vecka efter vecka, men igår blev det av!
Tur att jag var hemma, för jösses vad mycket uppgifter han behövde av mig. Tur att allt är digitalt nuförtiden!
Men 5 månaders väntetid just nu!

Försöker också reda ut det här med väntetider.
Har en del skulder på väg och några blev jag delgiven i årsskiftet typ.
Utslag på en utav skulderna den 25/1 och enligt kfm så har ombud valt att gå direkt till utmätning.
Hur länge kommer det att ta tills jag påbörjar löneutmätning? Har ej något av värde då frun äger huset och äger sin egen bil. Jag har förmånsbil via jobbet då jag kör mycket i tjänst därav drar jag slutsatsen att det kommer bli löneutmätning.
Enligt en kvinna på inkassobolaget så tar det ca 3 månader. Dem på kronofogden kunde inte ge något svar precis som med allt annat!
Hinner man få sin skatteåterbäring i April måtro?

Försöker också reda ut det här med väntetider.
Har en del skulder på väg och några blev jag delgiven i årsskiftet typ.
Utslag på en utav skulderna den 25/1 och enligt kfm så har ombud valt att gå direkt till utmätning.
Hur länge kommer det att ta tills jag påbörjar löneutmätning? Har ej något av värde då frun äger huset och äger sin egen bil. Jag har förmånsbil via jobbet då jag kör mycket i tjänst därav drar jag slutsatsen att det kommer bli löneutmätning.
Enligt en kvinna på inkassobolaget så tar det ca 3 månader. Dem på kronofogden kunde inte ge något svar precis som med allt annat!
Hinner man få sin skatteåterbäring i April måtro?

Jag gissar mars då du är förstagångare.
Har dom begärt verkställighet direkt så hinner du inte få skatteåterbäring

Jag gissar mars då du är förstagångare.
Har dom begärt verkställighet direkt så hinner du inte få skatteåterbäring
Tack!
Ja jag pratade med KFM och dem sa att dem begärt utmätning direkt vilket inte var så vanligt sa dem.
Förstagångare, spelar det någon roll hos kfm?

Tack!
Ja jag pratade med KFM och dem sa att dem begärt utmätning direkt vilket inte var så vanligt sa dem.
Förstagångare, spelar det någon roll hos kfm?
Nej der är sällsynt.
Skulle spontant gissa på att det var försäkringskassan eller wasakredit som var sökande då.

Ja, de prioriteras

Nej der är sällsynt.
Skulle spontant gissa på att det var försäkringskassan eller wasakredit som var sökande då.

Ja, de prioriteras
Nej det var Santander faktiskt. Har bara skulder hos banker, inget till staten eller myndighet. Kan man fördröja processen på något sätt?

Nej det var Santander faktiskt. Har bara skulder hos banker, inget till staten eller myndighet. Kan man fördröja processen på något sätt?
Aldrig sett direkt verkställighet från dom.. jag skulle nästan vilja syna.
Du bör ju få skuld att betala bara någon dag efter utslaget i så fall..

Betala är det mest effektiva sättet att fördröja

Aldrig sett direkt verkställighet från dom.. jag skulle nästan vilja syna.
Du bör ju få skuld att betala bara någon dag efter utslaget i så fall..

Betala är det mest effektiva sättet att fördröja
Pratade nyss med KFM igen och fick bekräftat att jo direkt verkställighet kom in den ca 2 dagar efter utslag.
Ligger dock kvar då ingen hunnit ta upp ärendet än så lär få skuld att betala imorgon eller början på nästa vecka.

Ja jo no shit Sherlock!

Pratade nyss med KFM igen och fick bekräftat att jo direkt verkställighet kom in den ca 2 dagar efter utslag.
Ligger dock kvar då ingen hunnit ta upp ärendet än så lär få skuld att betala imorgon eller början på nästa vecka.

Ja jo no shit Sherlock!
Okej, ligger hos inregistreringen då antar jag.
Jag menar det. För förstagångare är du bara en gång.

Okej, ligger hos inregistreringen då antar jag.
Jag menar det. För förstagångare är du bara en gång.
Vet tyvärr inte vad det innebär när du säger så. Så utveckla gärna vad det skulle göra för skillnad om jag är förstagångare? Varför vill man bli en andragångare?

Vet tyvärr inte vad det innebär när du säger så. Så utveckla gärna vad det skulle göra för skillnad om jag är förstagångare? Varför vill man bli en andragångare?
Förstagångare prioriteras att utreda i viss mån.
Andra prioriteras inte så.

Förstagångare prioriteras att utreda i viss mån.
Andra prioriteras inte så.
Varför är det så? Varför ser man skillnad på detta? För att man inte ska vara en förstagångare är det då att man får en ny skuld registrerad eller är det att man haft sanering eller betalat av och sedan hamnat där igen?

Varför är det så? Varför ser man skillnad på detta? För att man inte ska vara en förstagångare är det då att man får en ny skuld registrerad eller är det att man haft sanering eller betalat av och sedan hamnat där igen?

För att man tycker det är viktigt att fånga upp förstagångsgäldenärer och reda ut saker tidigt i den mån det går.
Det finns inte riktigt resurser att prioritera alla och försöka få tag i dem per telefon

Nu har takten stannat av (helt?) för omprövningar:
Den 23 jan påbörjades ärenden inkomna 26 Sept.

Den 30 jan påbörjades ärenden inkomna 10 Okt.
Den 6 Feb påbörjades ärenden inkomna 11 Okt.

En (1) dags framsteg på en vecka!! 😳

Finns nog en hel del för KFM att jobba med gissar jag...killgissning :).

Förstår inte hur KFM funkar, undrar om dem som jobbar där själva förstår något. Fick ett utslag 25/1 med direkt verkställande den 2/2 och ingen skuld att betala har jag fått än.
Sedan får jag ett nytt utslag från en annan aktör den 1/2 och där kom idag skuld att betala.
Tar dem inte dessa i turordning? Kan dem ha gjort fel?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp