Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad är en bra lön?

Ny medlem
Poäng: 1
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
En fundering, vad anses egentligen vara en bra lön enligt er?

För mig har det varierat beroende på livssituation med familj och skulder. När man jämför så känns det inte lika bra och det känns som om min lön ligger för lågt på 33 000 kr innan skatt (bor inte i storstad..)

Dela gärna era tankar! Vad behöver ni tjäna för att ha det bra?

50.000 i månaden. Oavsett singel eller med familj.

Som singel back in the days gick man ut oftare osv. Nu kostar barn och allt annat.

Har inte legat under 50.000 många månader.

Sen om man har familj måste man ha två inkomster i hushållet annars är det nattsvart.

En fundering, vad anses egentligen vara en bra lön enligt er?

För mig har det varierat beroende på livssituation med familj och skulder. När man jämför så känns det inte lika bra och det känns som om min lön ligger för lågt på 33 000 kr innan skatt (bor inte i storstad..)

Dela gärna era tankar! Vad behöver ni tjäna för att ha det bra?
Jag måste jobba över varje månad, snittar 200-220h varje månad och då får jag ut en lön så jag precis går runt. Ungefär 40-45k ( brutto ). En bra lön idag är nog runt 40-50k skulle jag säga.

65k+. Men det är för att jag och familjen gillar att resa och unna oss utan att behöva vrida och vända på varenda krona.

Som arbetare? 40k+
Som tjänsteman så en bit över 50 iaf så man får extra tjp-avsättningar

70.000/mån tycker jag är en bra lön. Men har man låga utgifter kan det vara bra nog med 30.000.

Vad är en bra lön? Det kan ju vara det man drar in på en månad, men då kan det handla om att en person jobbar 60h i veckan och nästan stupar. Min andra hälft är ett sådant exempel, tjänar runt 50.000/månad, men är det då att tjäna bra? Eller dra in mycket?

Ett annat "räknesätt" kan vara att man jobbar rätt så lite, men tjänar mycket under de timmar man jobbar. Min bästa väninna jobbar som gymnasielärare, jobbar heltid på papper men är på arbetsplatsen ca 20h/vecka (de ska vara där 35, men det är hon inte). Hon tjänar 46.000/månad och har 12 veckors ferieledighet varje år. Det tycker jag är en riktigt bra lön, för det hon gör.

Jag har genom hela livet tjänat medellön (tänk butiksmedarbetare, lager, biträde på mack, vaktmästare.) så helt klart medellön. Så jag kan inte relatera till högre lön. Folk pratar om 50k i månaden är ”bra.” Det skulle göra mig rik. Till sättet man väger känslan mot lönen. Som för mig räcker till ett leverne i undre medelklass/medelklass vilket är normen för väldigt många.
Medans den som tjänar 50k/mån ter sig som helt normalt att köpa den där nya iPhonen 16 när den kommer för att det är normalt, och alltid varit normalt för dem, skulle för mig göra att jag skulle känna mig rik på en sån lön, som ist måste spara i 3 mån eller ta en sån lur på avbetalning så anser jag att en medelön är den lön man kan leva någorlunda gott på, allt över det är en annan lön beroende på vad som är normalt. För dig. Kan ändå inte helt relatera.

En bra lön står i relation till utbildningsnivån och om du jobbar inom den privata eller offentliga sektorn.
Akademiker inom privata sektorn 70k +.
Offentliga sektorn betydligt mindre.

Det är väl relativt för alla vad en bra lön är. Har en kollega som bor ensam och inga barn. Han klarar sig gott och väl på 15-18 tusen efter skatt i månaden. En annan tycker kanske 35-38 tusen är lite efter skatt medans en annan behöver 100 tusen i månaden för att leva. Allt är relativt hur man lever sitt liv.

Jag får ut 32-33 efter skatt och har ingen utbildning överhuvudtaget. Tycker det är en bra lön och jag är nöjd. Jobbar på lager och ligger strax över 500k om året brutto.

Medellönen är 39900kr och medianlön 35600kr.
Det var för 2023, lär ligga 2-4% högre för 2024 då de flesta får löneökningen i början av året.
Säg ca 3% eller 41100/36700kr så är vi nog närmare sanningen.

Gränsen för att hamna bland de 10% bäst betalda (i lön) var 57 500kr/månad 2023.
Det borde ge runt 59000-60000 för 2024 och där någonstans ligger enligt mig den undre gränsen för en bra lön.

Utgifterna är en så vital/nänstan viktigare del av kalkylen än inkomsten väldigt olika från person till person och familj till familj så det är svårt att lägga en definition på frågan.

Men jag skulle väll säga såhär: Att om man är skuldfri (eller ett bostadslån utan andra lån) och kan ha ett sparande på 10.000 kr+ i månaden utan att behöva snåla i ekonomin så har man en bra inkomst.
Det vill säga Inkomst minus räkningar, mat och övriga utgifter = 10.000kr eller mer så tycker jag man har en bra lön. I varje fall om man en sund ekonomi.

Man kan tjäna 40.000 och ha 10.000 kr efter alla utgifter dagen innan löning. Eller 100.000 och gå minus varje månad. I så fall tycker jag den på 40.000 kr har bättre lön (om det är så över lång tid). Vad en bra lön är måste sättas i relation till vad man har kvar efter utgifterna dagen innan löning.

Senast ändrad:
Varje gång jag byter jobb eller så och får upp min lön tänker jag "nu är jag nöjd, behöver inte tjänar mer". Sen går det 1-2 år och jag inser att om jag byter jobb igen får jag upp lönen runt 5-10 tkr. 2014 tog jag examen som civilekonom ovh fick en ingånglön på 25500 kr. 10 år senare är min lön 60 tkr plus bonus som kan landa på runt 1,5- 2 månadslöner. Jag är nöjd, så länge inflationsjustering sker. Jag har ärligt talat alternativ där jag skulle kunna tjäna _bra mycket_ mer men avstår för att jag inte vill jobba med det som skulle krävas.

Jag inledde min arbetskarriär direkt efter gymnasiet.
Året var 2008 och jag tjänade ~17,000:- i månaden (brutto)
Idag har jag gått eftergymnasial utbildning, har grundlön på 50,000:- samt förmånsbil.
Helt okej lön. Skulle kanske kunna ha mer men finns ingen poäng just nu. Är nöjd med min arbetsplats :)

Jag ligger på 60K/mån + årlig bonus (runt 800K/år). Har studerat på universitet i 3år. :)
Tycker det är strax över medelinkomst. Går oavsett back varje månad pga hög skuldsättning.

Senast ändrad:
Jag ligger på 60K/mån + årlig bonus (runt 800K/år). Har studerat på universitet i 3år. :)
Tycker det är strax över medelinkomst. Går oavsett back varje månad pga hög skuldsättning.
Wow, en årlig bonus som är högre än årsinkomsten? Det företaget vill jag jobba för :)

Om någon bara skulle säga "bra lön" skulle
jag tänka typ 50-60k plus.

Högsta jag sett på jobbet är typ 200k

Utgifterna är en så vital/nänstan viktigare del av kalkylen än inkomsten väldigt olika från person till person och familj till familj så det är svårt att lägga en definition på frågan.

Men jag skulle väll säga såhär: Att om man är skuldfri (eller ett bostadslån utan andra lån) och kan ha ett sparande på 10.000 kr+ i månaden utan att behöva snåla i ekonomin så har man en bra inkomst.
Det vill säga Inkomst minus räkningar, mat och övriga utgifter = 10.000kr eller mer så tycker jag man har en bra lön. I varje fall om man en sund ekonomi.

Man kan tjäna 40.000 och ha 10.000 kr efter alla utgifter dagen innan löning. Eller 100.000 och gå minus varje månad. I så fall tycker jag den på 40.000 kr har bättre lön (om det är så över lång tid). Vad en bra lön är måste sättas i relation till vad man har kvar efter utgifterna dagen innan löning.

Det var dit jag vill komma med mitt inlägg också. Har du 100.000 i månaden efter skatt men du har utgifter på 110 000 varje månad så spelar det ingen roll. Har du 40 000 i månaden efter skatt och fasta utgifter på 10 000 + sparande 10 000 i månaden så lever du riktigt bra.

Skattar inte den personen då kanske 100-110k i månaden på en sån lön?

Kanske något åt det hållet, jag minns inte, de flesta med jättehöga inkomster jag sett varierar med kanske 30-40 k, då det blir maxbeslut i alla fall

Kanske något åt det hållet, jag minns inte, de flesta med jättehöga inkomster jag sett varierar med kanske 30-40 k, då det blir maxbeslut i alla fall
Att läsa att folk med inkomst 200k har problem med ekonomin gör ju att jag kan må lite bättre med problem på min förhållandevis lilla lön...

Utan universitetsutbildning är 30-35 i grundlön en hyffsat bra lön har man mellan 35-40 i grundlön utan vidareutbildning så anser jag det vara riktigt bra, sen tillkommer ju ofta tillägg för ob och övertid men det tycker inte jag att man ska räkna med i om lönen är bra eller inte utan enbart grundlön

Jag har ca 32.000 i månadslön vilket inte alls är bra men jag jobbar 4-5 timmar varje dag bara sen fri resten så värdesätter friheten mer än lönen

Om en lön är ok är nog om det efter att alla räkningar är betalda finns pengar över att lägga undan för lite guldkant i tillvaron eller framtida oförutsedda utgifter som ju alltid kommer. Har själv numera en låg inkomst men lever trots det ett gott liv om än inte utsvävande..
Men allt är ju relativt, vi är ju olika när det gäller vad vi prioriterar och vad lönen skall räcka till.

Lite märkligt hur folk kan sitta här och prata hur bra man kan klara sig på 40-60 tkr för att i andra trådar prata om skuldsanering för man inte är i närheten att gå runt 😛

Ligger själv på drygt 40 innan skatt medans sambon har lite mindre. Hade inte jag satt mig i skiten själv tidigare med lån o skit hade vi levt väldigt bra på våra inkomster. Då bor vi i en dyr stad i hyresrätt, har 2 barn. Nu är det dock tufft vilket gör att en skuldsanering är på G för min del.

Har dock insett något själv genom denna resan. Fanns en stor skam innan jag hade berättat allt för sambon. Just för hur denne skulle reagera och hur barnen skulle bli drabbade. De har dock funnit sig otroligt väl, dem har börjat prata om eget sparande och till vad man vill spara etc etc etc.
Betalar inledande, boende, det väsentliga och har lite kvar. Känner mig dock rikare än nånsin då de mår bra, är glada och samtidigt lär sig medans jag kan vara den bästa föräldern jag kan på många år

Om en lön är ok är nog om det efter att alla räkningar är betalda finns pengar över att lägga undan för lite guldkant i tillvaron eller framtida oförutsedda utgifter som ju alltid kommer. Har själv numera en låg inkomst men lever trots det ett gott liv om än inte utsvävande..
Men allt är ju relativt, vi är ju olika när det gäller vad vi prioriterar och vad lönen skall räcka till.
Nu blir ju jag lite nyfiken på vad du anser som låg inkomst? Om du vill dela med dig av det. Min grundlön är bara 28300 men min faktiska lön blir oftast upp emot 34-35 varje månad.

Nu blir ju jag lite nyfiken på vad du anser som låg inkomst? Om du vill dela med dig av det. Min grundlön är bara 28300 men min faktiska lön blir oftast upp emot 34-35 varje månad.
Har idag låga boendekostnader (hus på landet) så en nettolön på mellan 18000-19000 kr klarar jag mig numera fint på. Skuldberget som tidigare satt som en tvångströja över mitt bröst och liv har nu äntligen betats av. Inga större skulder stör nattsömnen längre, jag är fri.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp