Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad är era anledningar till att ni fått avslag på inledande?

Fast skäligheten bygger väl på en rad olika saker? Bara för att tex en sak (beroende på vad det är såklart) talar emot att man skall få sanering betyder det inte automatiskt avslag om 10 andra saker talar för en sanering..
Det är ju helhetsbilden som i slutändan avgör om det blir sanering eller inte.
Jo det är så det funkar. Sen är gränsen för vad som är skäligt från handläggare till handläggare. Men det räcker att 1 sak talar emot så blir det avslag.

och det är inte så märkligt. Beslutet ska ju hålla i en rättslig prövning om någon borgenär överklagar.

Jo det är så det funkar. Sen är gränsen för vad som är skäligt från handläggare till handläggare. Men det räcker att 1 sak talar emot så blir det avslag.

och det är inte så märkligt. Beslutet ska ju hålla i en rättslig prövning om någon borgenär överklagar.
Vad irrar du om? Skälighetsbedömningen syftar ju till att göra en helhetsbedömning med särskild fokus och tyngd i vissa delar. Klart vissa delar kan tala emot men ändå göra att det är skäligt. Inte som du beskriver att bara för att man har hög hyra så är det avslag direkt eller ex nytt lån avslag direkt.

Vad irrar du om? Skälighetsbedömningen syftar ju till att göra en helhetsbedömning med särskild fokus och tyngd i vissa delar. Klart vissa delar kan tala emot men ändå göra att det är skäligt. Inte som du beskriver att bara för att man har hög hyra så är det avslag direkt eller ex nytt lån avslag direkt.
Precis, en helhetsbedömning. Är det något i den bedömningen som bedöms göra dig oskälig så nekas du.

Jag betalade det som stod i inledande men fick avslag efter cirka 3-4 månader.
Jag har för mig du skrivit anledningen tidigare. Var det så att dem hittade något nytt? Eller gjorde dem bara en annan bedömning under inledande än vad dem gjort i första beslutet?

Jag betalade det som stod i inledande men fick avslag efter cirka 3-4 månader.
Okej tråkigt! Har fått inledande,beslut samt förslag,sålänge det ej vunnit laga kraft kan man alltså inte vara säker?

Jag har för mig du skrivit anledningen tidigare. Var det så att dem hittade något nytt? Eller gjorde dem bara en annan bedömning under inledande än vad dem gjort i första beslutet?
Enligt beslutet var det att en skuld var lite nyare. Det handlade om en skuld som var cirka 1,5 år gammal. Handläggare ringde mig dagen innan avslaget och frågade lite frågor om skulden. Tycket det var konstigt att jag fick inledande om det är orsak till avslag. De viste om den skulden vid beslutet om inledande. Jag ansökte om skuldsanering direkt igen men den andra gången fick jag avslag direkt.

Men det kanske är lika bra att jag inte fick skuldsanering beviljat. Mitt spelberoende var som värst då så jag hade kanske förstört min chans. Så jag har valt att vänta med att ansöka igen tills jag är helt säker att jag aldrig mer kommer. Jag går på spelbehandling och har gjort det varje vecka sedan januari förra året. Väntar att bli stabil innan jag ansöker igen. Men skuldsanering kommer vara min vändpunkt på riktigt. Så hoppas verkligen jag får den när jag söker nästa gång.

Okej tråkigt! Har fått inledande,beslut samt förslag,sålänge det ej vunnit laga kraft kan man alltså inte vara säker?
Om du har fått förslag på betalningsplan tror jag du har mycket större chans att bli beviljad. Tror chanserna är väldigt små att du inte blir beviljat.
Eftersom att du har fått betalningsplan har de säkert prövat allt och hittar inte något som de kan ge dig avslag. Nu tror jag att det bara är de du är skyldig till som kan stoppa att bli beviljad. Om de överklagar och får rätt. Någon får rätta mig om jag har fel.

Mitt fall var inte riktigt samma då jag inte fick någon betalningsplan.

Jag skickade in min första ansökan i september 2022, fick avslag pga för nära i tid med sista lånen. Väntade till maj 2023, och skickade in igen. Hade nog tur, för hade bara en månads utmätning och sedan inledande.

Ja som sagt, jag tror inte det är en giltlig anledning att avslå egentligen. Men vi får se vad KFM kokar ihop :)
Där kom avslaget...

2 orsaker. Jag är medlåntagare på ett lån från 2023... Och denna fantastiska motiveringen "Du har inte heller hunnit göra några större ansträngningar att betala på dina skulder, eftersom du har haft löneutmätning en kort period".

Jag kommer överklaga för jag tror inte löneutmätning en viss tid är något som faktiskt är skäl för avslag. Att jag dessutom är medlåntagare på ett lån som jag inte tagit borde inte iheller göra något negativt på skäligheten.

@Lock men vad faaan…. Så jävla trist!
Ja,
jag ska överklaga faktiskt.
Det känns inte som att "Du har inte haft löneutmätning tillräckligt länge" är en giltlig anledning.
Sen är ju Tingsrätten vad det är. Så jag får nog räkna med avslag där också och sen nyttja min juridiska rådgivning via försäkring på jobbet för att få till ett bra överklagande i Hovrätten.

Där kom avslaget...

2 orsaker. Jag är medlåntagare på ett lån från 2023... Och denna fantastiska motiveringen "Du har inte heller hunnit göra några större ansträngningar att betala på dina skulder, eftersom du har haft löneutmätning en kort period".

Jag kommer överklaga för jag tror inte löneutmätning en viss tid är något som faktiskt är skäl för avslag. Att jag dessutom är medlåntagare på ett lån som jag inte tagit borde inte iheller göra något negativt på skäligheten.
Fasen vad trist. Du hade otur med handläggaren här, de flesta hade inge motiverat ett avslag på detta sätt. Det finns några handläggare som tycker man ska pinas en evighet innan man får en ny chans.

Överklaga detta, men skicka också en ny ansökan omedelbart.

Fasen vad trist. Du hade otur med handläggaren här, de flesta hade inge motiverat ett avslag på detta sätt. Det finns några handläggare som tycker man ska pinas en evighet innan man får en ny chans.

Överklaga detta, men skicka också en ny ansökan omedelbart.
Japp jag kommer skicka in en ny ansökan direkt. Den jag stod som medsökande på lånet med ska försöka få ett eget lån. Så jag slipper förföljas av det längre också.
Suger bara att det är 6 månaders väntetid för att en jävel tycker att man inte gjort vad man kan att betala av 1.6 (snart 1.7 miljoner) genom löneutmätning på 400kr i månaden...

Japp jag kommer skicka in en ny ansökan direkt. Den jag stod som medsökande på lånet med ska försöka få ett eget lån. Så jag slipper förföljas av det längre också.
Suger bara att det är 6 månaders väntetid för att en jävel tycker att man inte gjort vad man kan att betala av 1.6 (snart 1.7 miljoner) genom löneutmätning på 400kr i månaden...
Tror du inte att lånet du är medsökande på var det som avgjorde? Spontant tänker jag att om man redan är svårt skuldsatt och då blir medsökande på ett lån som du ju i värsta fall kan bli ansvarig för och dessutom nära i tid? Låter ju som en större anledning till avslag än att du inte haft löneutmätning så länge.

Tror du inte att lånet du är medsökande på var det som avgjorde? Spontant tänker jag att om man redan är svårt skuldsatt och då blir medsökande på ett lån som du ju i värsta fall kan bli ansvarig för och dessutom nära i tid? Låter ju som en större anledning till avslag än att du inte haft löneutmätning så länge.
Som jag skrev ovan, var det 2 anledningar. Lån där jag är medsökande samt "inte gjort tillräckligt".

Jag skickade in min första ansökan i september 2022, fick avslag pga för nära i tid med sista lånen. Väntade till maj 2023, och skickade in igen. Hade nog tur, för hade bara en månads utmätning och sedan inledande.
Hur nära inpå var ditt sista lån taget 2022 å hur gammalt va de när du vart beviljad inledande :) ?

Där kom avslaget...

Var de första ansökan eller 2a ?

Där kom avslaget...

Jag förstår inte riktigt, vad är grunden i avslaget på det jag fetmarkerade? Menar dom att problemet är att du är medlåntagare eller är problemet att det är ett så nytt lån som 2023? Aningen diffust.

Vad var förresten anledningen till skuldsättningen @Lock

Om du vill kan jag bifoga mitt beslut om det kan hjälpa dig. På PM då.

Jag hade ingen utmätning alls + jag hade skulder ifrån 2022 (merparten).

Då kan du kopiera KFM:s beslut för godkännande rakt av i din överklagan. Deras motivering, argumentation, deras språk osv.

Vet inte vart jag ska fråga så chansar här. Tror jag gjort ett misstag, eller jag vet att jag gjort ett misstag.
Min sanering vann laga kraft för någon vecka sedan, ingen överklagade (skuldsaldo nollades och jag ringde och frågade).
DOCK så har jag mitt halebop abb + delbetalning på mobil (tela finance) kvar, startat för 2år sedan. Den jäveln är kvar. Abb-kostnad (230kr) och mobil-kostnad (290kr) dras varje månad på autogiro (2st olika autogiron).
Jag hade ingen tanke på att skriva in just mobilen i ansökan. Det är cirka 4lax kvar, men pengarna för mobilen har ju dragits med autogiro under inledande fram tills nu så att säga (gynnande av annan borgenär är redan skedd?).
Telia finance skickade inte in något efter POIT till KFM.
Tips på vad jag kan göra? Ska jag låta det dras tills krediten blir nollad, ska jag betala av dessa 4lax nu i juni? När krediten är nollad kommer det synas på UC och en borgenär kommer reagera?

Panik.

Vet inte vart jag ska fråga så chansar här. Tror jag gjort ett misstag, eller jag vet att jag gjort ett misstag.
Min sanering vann laga kraft för någon vecka sedan, ingen överklagade (skuldsaldo nollades och jag ringde och frågade).
DOCK så har jag mitt halebop abb + delbetalning på mobil (tela finance) kvar, startat för 2år sedan. Den jäveln är kvar. Abb-kostnad (230kr) och mobil-kostnad (290kr) dras varje månad på autogiro (2st olika autogiron).
Jag hade ingen tanke på att skriva in just mobilen i ansökan. Det är cirka 4lax kvar, men pengarna för mobilen har ju dragits med autogiro under inledande fram tills nu så att säga (gynnande av annan borgenär är redan skedd?).
Telia finance skickade inte in något efter POIT till KFM.
Tips på vad jag kan göra? Ska jag låta det dras tills krediten blir nollad, ska jag betala av dessa 4lax nu i juni? När krediten är nollad kommer det synas på UC och en borgenär kommer reagera?

Panik.

Du gjorde ingenting fel, mobilen ska du fortsätta betala för.

Abbkostnaden som du skrev på 230 ska du definitivt betala för iallafall.

Abbkostnaden som du skrev på 230 ska du definitivt betala för iallafall.
Ja absolut, men delbetalningen på mobilen för 290, kan det ställa till det så att säga. Om sånt kan synas när en borgenär tar en UC framöver på tillgänglig kontokredit osv osv.

Ja absolut, men delbetalningen på mobilen för 290, kan det ställa till det så att säga. Om sånt kan synas när en borgenär tar en UC framöver på tillgänglig kontokredit osv osv.
Jag hade både abonnemang o delbetalning på mobil. Dock var det så "på min tid" att delbetalning på mobilen ingick i abonnemangskostnaden så det var ingen extra faktura. Numera betalar man ju mobilen via delbetalning/kredit o även det hade jag under min sanering då det senare blev en kredit (via Telia finance i mitt fall).
Nu har ju din sanering vunnit laga kraft så jag skulle inte vara orolig för det. Den kostnaden får du ju ändå står för själv ur ditt förbehållsbelopp. Du har ju inte fått behålla mer pengar för att kunna betala på mobilkrediten.
Jag hade t o m bil på kreditköp! Som jag betalade själv ur förbehållsbeloppet o skulden var undantagen saneringen. Dvs den ingick inte.

Kan inte tänka mej att du behöver vara orolig . Det finns ju gränser och Det där är en nödvändig utgift för att du ska kunna vara kontaktbar för ex myndigheten själva och använda bank id och mycket mer . Jag själv blev orolig pga min avbetalning på min nya mobil så jag betalade av den inför ev inledande, men jag rev runt i all info jag kunde hitta och i nånstans så läste jag att mobilabb och mobil även på avbetalning anses som en nödvändighet .

Lång historia kort.
2017 tog jag ett lån för att lösa ut min dåvarande Sambo från en dålig sits.
Hon betalade på detta fram till 2022 då hon sökte skuldsanering och fick 0-plan. Detta var vad som fick bägaren att rinna över i kombination med ökade räntor och att jag inte fick sålt min svindyra bostadsrätt som ökade 5000kr i månadskostnad (räntor och avgift).
I övrigt har jag själv tagit lån för konsumption. Sen hamnat i karusellen "måste låna för att kunna betala". Urpsrunget av mina lån är från 2017-2020. Därefter är det samlingslån som tagits för att försöka få ihop det.

Om du vill kan jag bifoga mitt beslut om det kan hjälpa dig. På PM då.

Jag hade ingen utmätning alls + jag hade skulder ifrån 2022 (merparten).

Då kan du kopiera KFM:s beslut för godkännande rakt av i din överklagan. Deras motivering, argumentation, deras språk osv.
Gärna! Det hade eventuellt kunnat underlätta. Tyvärr så är det mycket frihet i skuldsaneringslagen och upp till handläggaren vad som sker och hur dem bedömmer.
Jag förstår inte riktigt, vad är grunden i avslaget på det jag fetmarkerade? Menar dom att problemet är att du är medlåntagare eller är problemet att det är ett så nytt lån som 2023? Aningen diffust.

Om jag tolkar beslutet rätt. Så är det både för nära inpå samt att jag är medlåntagare. motivering:

"
Det finns även omständigheter som talar emot att du ska beviljas skuldsanering.
Du har tagit på dig nya skulder i form av lån som du står på tillsammans med
*******. Att du har tagit på dig ansvar för det när du redan var överskuldsatt
och inte kunde betala på dina skulder talar emot en skuldsanering för dig. Det
handlar dessutom om ett stort belopp och nära inpå din ansökan om
skuldsanering."

Beloppet är idag på ca 90,000.

Ni som fått avslag efter inledande, har ni fått det innan eller efter att förslag till betalplan skickats ut? Har någon som fått inledande, sen avslag, fått beviljat nästa gång ni sökt och då hela vägen?

Ni som fått avslag efter inledande, har ni fått det innan eller efter att förslag till betalplan skickats ut? Har någon som fått inledande, sen avslag, fått beviljat nästa gång ni sökt och då hela vägen?
Jag har fått avslag ca 3 månader efter inledande. Betalplan har inte skickats. Nästa gång jag sökt fick jag inte ens inledande utan avslag direkt.

Senast ändrad:
Jag har inledande skuldsanering. Blir orolig för 2 skulder har blivit återkallade. Vad betyder det'? Är det att jag inte får dem på skulsanering? Håller de på att avbryta inledande skuldsanering?

Jag har inledande skuldsanering. Blir orolig för 2 skulder har blivit återkallade. Vad betyder det'? Är det att jag inte får dem på skulsanering? Håller de på att avbryta inledande skuldsanering?
Det beror på att det kostar att ha ärenden hos KF. Eftersom du har skuldsanering på gång tar man tillbaka sitt ärende för att inte behöva ha onödiga kostnader.
En ganska vanlig åtgärd och inget du behöver vara orolig över.

Det beror på att det kostar att ha ärenden hos KF. Eftersom du har skuldsanering på gång tar man tillbaka sitt ärende för att inte behöva ha onödiga kostnader.
En ganska vanlig åtgärd och inget du behöver vara orolig över.
Tack för den infon . Bra för mej att veta också .

Jag har fått avslag 3 månader ca 3 månader efter inledande. Betalplan har inte skickats. Nästa gång jag sökt fick jag inte ens inledande utan avslag direkt.
Okej. Hoppas att du tids nog får det beviljat.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp