Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad betalar ni i fasta kostnader per månad?

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 747
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Meddelanden
22 852
Mottagna reaktioner
16 192
Poäng
10 747
Om vi bortser ifrån boende och lån.

Vad betalar ni i fasta kostnader i månaden?

Försäkringar, Förskola, Fack, A-kassa, Mobil & Internet, Övriga abonnemang. Vore spännande att höra?

Tror att vi med 3 barn ligger på cirka 5.000 i månaden. Men då räknas som sagt inte boende, CSN, Saneringen osv.

Senast ändrad:
Om vi bortser ifrån boende och lån.

Vad betalar ni i fasta kostnader i månaden?

Försäkringar, Förskola, Fack, A-kassa, Mobil & Internet, Övriga abonnemang. Vore spännande att höra?

Tror att vi med 3 barn ligger på cirka 3.000 i månaden. Men då räknas som sagt inte boende, CSN, Saneringen osv.
Kul att du skrev detta precis nu, sitter precis o ska räkna ut detta så återkommer när jag fått ihop det.
Kul o se om man kan få ner eller ligger i närheten av er:)

Förskola : 1800
Försäkring : 359
Telefon : 199 + 49
Parkering : (Har gratis på jobbet men parkerar utanför huset så räkna ca 600)
El : Cirka 900
Internet : 599
A-Kassa + Fack : 200
Netflix/IpTV/Sporify/Podme/HD : ca 500

= ca 5 000:-

För mig är Hyra + Skuldsanering + Transport ca 92-93% av mina fasta kostnader. Så det är absoluta lejonparten.

I övrigt:
  • Mobilabonnemang: 319 kr
  • El: ~450 kr
  • Bredband: 250 kr
  • Hemförsäkring: 165 kr
  • Akassa: 160 kr
  • Facket: 285 kr
  • Nordea - Vardagspaketet: 45 kr
  • Swedbank - Nyckelkund: 39 kr
  • Apple - iCloud 200gb: 39 kr
  • IPTV+Youtube Premium: 274 kr
  • Frisör (runt 25:e varannan månad): 399 kr (200 kr/mån)
Totalt: ~2226 kr/mån

Kostnaden för mobilabonnemanget kommer jag förhoppningsvis få ner snart från 319 kr till 230kr hos Fello.
Youtube Premium har jag dock bara ibland. På sommarmånaderna ersätts Youtube ofta med Spotify.

Senast ändrad:
Hemförsäkring: 182
Mobil+bredband+tv+streaming: 1065
Akassa:320
El:~650

Totalt: ~2217kr

2st i hushållet.

Vet ni hur snabbt efter utslag de kommer hem eller löneutmätning börjar? Vilket brular komma först? Frun är medveten om allt detta då hpn står med på en del pch ör fullt stöttande tack o lov, hon är min största stöttepelare och backar mig i allt. Men vill gärna att hpn ska veta hur det kommer se ut.
Hon är det bästa som hänt mig, jag var snabb o berätta om allt tidigt och hon fortsatte att träffa mig o nu är vi gifta. Så allt jag vill är att vara ärlig hur allt kan komma o gå till. Och där vet kag att det finns många här som kan hjälpa mig med🙂

Mobil: 900 (3 st)
Barnomsorg:2000
El : 600
Parkering: 300
Facket/a kassa: 700
Försäkringar: 900

4 i hushållet.

Hyra samt sanering ca 21k

Utöver boendekostnader ca 7,5k

Akassa, fack, CSN, Internet, försäkringar, tandvård, glasögon, CSN och barnomsorg

Är det tandvårdsförsäkring då?
Jag har frisktandvård via regionen. Kostar mig ca 1200:- om året. Men ger mig fri tandvård. Ganska najs när jag i december bet sönder en kindtand som behövde åtgärdas akut.

Mobilabonnemang - 195 kr
El - ca 300 kr
Facket/A-kassa - 475 kr
Internet- 350 kr
Klippning - 300 kr
Youtube - 150 kr
Hemförsäkring - 150 kr
Förråd - 850 kr (Sa upp det bara januari kvar)
Mediciner - ca 400 kr

Totalt: ca 3 170 kr/mån

Då har jag inte räknat, busskortet, avbetalning av privata lån, hyra.

Folktandvården : 274
Fritids : 1539
Viaplay : 169
Comviq 1: 249
Comviq 2. 479
Spotify : 129
A-kassa : 149
Bil fsk : 292
Barnfsk: 304
Vision : 57
Netflix: 149
Totalt: 3790

Utöver det är det boende + drivmedel + sanering så + 13530

Vill nog inte veta. Jag gissar 8k

Hur kommer du upp i en så hög summa? Är det fordonsposten som drar iväg?

Jag gissade på 8, jag har inte forskat närmare.
Har någon hiskeligt dyr gruppförsäkring via facket jag borde göra något åt. Den bytte bolag och blev väldigt dyr då. Inte så imponerad av fackets förhandling där..

Jag gissade på 8, jag har inte forskat närmare.
Har någon hiskeligt dyr gruppförsäkring via facket jag borde göra något åt. Den bytte bolag och blev väldigt dyr då. Inte så imponerad av fackets förhandling där..

Tror att det generellt har stuckit iväg lite kostnader kopplade till fack och A-kassa.

Det kanske hänger ihop med antalet arbetslösa.

Har man sedan lite försäkringar också på det blir det nog snabbt pengar utav det.

Tror att det generellt har stuckit iväg lite kostnader kopplade till fack och A-kassa.

Har man sedan lite försäkringar också på det blir det nog snabbt pengar utav det.
själva avgiften till facket vet jag inte om det ändrats. Men den där försäkringen flyttades från trygghansa tror jag till folksam och blev typ 1500 i månaden i stället för 300 eller vad det var innan.
Ska kolla upp vid tillfälle vad jag gjort eller inte gjort för att förtjäna det.

Jag ansökte till vision om att betala mindre pga först löneutmätning och sedan skusan. Jag betalar 57kr i månaden, då ingår hemförsäkring. Sen betalar jag 149kr till a-kassa. Tycker det var väldigt förmånligt. Vision är bra på det sättet.

Jag ansökte till vision om att betala mindre pga först löneutmätning och sedan skusan. Jag betalar 57kr i månaden, då ingår hemförsäkring. Sen betalar jag 149kr till a-kassa. Tycker det var väldigt förmånligt. Vision är bra på det sättet.
Vision är ett fack va?

Betalar du 57 kr per månad för facket och då är hemförsäkring inkluderat? I så fall är det ju superbra!
Vet du om man kan byta från Unionen till Vision utan konstigheter eller måste man ha samma fack som arbetsgivaren är "ansluten till", eller vad det kallas?

Vision är ett fack va?

Betalar du 57 kr per månad för facket och då är hemförsäkring inkluderat? I så fall är det ju superbra!
Vet du om man kan byta från Unionen till Vision utan konstigheter eller måste man ha samma fack som arbetsgivaren är "ansluten till", eller vad det kallas?
Det stämmer att det är ett fackförbund. Arbetsgivaren behöver säkert vara ansluten, men inte säker. Har inte så bra koll på det där. Yes, 57kr i månaden för totti! Inkomstförsäkring, hemförsäkring osv. Genom den kunde man även teckna förmånlig barnförsäkring så jag betalar endast 304kr i månaden för 2 barn.
haha låter som en försäljare. Men verkligen bra det är många hundralappar man sparar där.

Det stämmer att det är ett fackförbund. Arbetsgivaren behöver säkert vara ansluten, men inte säker. Har inte så bra koll på det där. Yes, 57kr i månaden för totti! Inkomstförsäkring, hemförsäkring osv. Genom den kunde man även teckna förmånlig barnförsäkring så jag betalar endast 304kr i månaden för 2 barn.
haha låter som en försäljare. Men verkligen bra det är många hundralappar man sparar där.
Ja, verkligen toppen deal!

Kollade upp mitt kollektivavtal. Kan tyvärr inte byta till Vision annars hade jag kollat med dom på en gång om man kan få liknande upplägg

El, mobil, A-kassa, internet, Netflix + några abonnemang till blir mellan 2-3000.

Ja, verkligen toppen deal!

Kollade upp mitt kollektivavtal. Kan tyvärr inte byta till Vision annars hade jag kollat med dom på en gång om man kan få liknande upplägg
Man ska ha koll. Har man låg inkomst tex pga sjukdom, föräldraledighet, löneutmätning osv kan man hos vissa fackförbund iaf ansöka om avgiftnedsättning. Det är kanske inget dem skyltar med men söker man runt lite hittar man ofta något. Inte kommunal då förvisso.

Jag har Vision och betalar bara för det över 300 kr. Jag har löneutmätning tycker du jag ska fråga dem om de kan sänka kostnaden? Är de så du gjorde?

Intressant att se andras situation (jag tycker alltid budgettavlan är mest intressant i Lyxfällan). Också ett bra årligt tillfälle att scanna genom sina utgifter för att kunna upptäcka vart det kan skäras ner. Min blir därför mycket mer "omfattande" än vad som efterfrågades. Hoppas det inte stör flödet.

Jag låter även mer flytande/rörliga/halvt frivilliga utgifter stå kvar i en egen kategori. Kanske någon annan än jag också blir inspirerad av att få en lite mer fördjupad inblick i andras privatekonomi och kommer på någon punkt som kan tightas till i den egna budgeten.

Fasta utgifter jan 2026:

Hyra 4700 (efter höjning nu i jan)
CSN 1618
Förrådshyra (2 st) 1173
Fackavgift (inkl A-kassa+hemförsäkring) 756
Disney Plus 70
Nextory 169
Fordonsskatt 60
Bilförsäkring 120
Folksam (tilläggsförsäkring) 51
Office/Microsoft 130
Google moln 19
Nordea vardagspaketer 35
UC 50
Cvrprice 86 (databas/tjänst för comics)
Hyresgästföreningen 97

(9134)

Mer "rörliga" (ungefärliga) månadskostnader:

Bensin 700
Parkster 100
Fredagslunch ute med kollegorna 600
Treo 300 (missbruk 1)
Snus 800 (missbruk 2)
Kattmat/sand 500
Mat cirka 5000 (lågt räknat, tjejens son äter som en häst tyvärr)
Diverse Klarna/kreditkort (väldigt volatilt)

(8000)

+

Nordea Blanco 9000

Totalt (om än lite grovt): 26134
-----

Fasta kostnader jag lyckats få bort senaste året

Parkering 500
El 500
Bredband 500

Har Spotify via tjejen/familjeabonnemang
Lika med Netflix/HBO

----
Närmaste handlingsplan för att frisera utgifter

Säg upp Disney (70)
Säg upp UC? (50)
Säg upp Hyresgästföreningen (100)
Säg upp Nextory (hoppar mellan olika ljudboks tjänster beroende på aktuella erbjudanden) (169)
Dra ner något på matkostnader (1000)
Sluta snusa (800)
Se till att typ få 0 kr på Parkster (100)
Töm och säg upp billigaste förrådet (300) kr
Fundera på om extra försäkringen behövs (60)
Stryp shopping ytterligare (Klarna/krediter)
Dra ner på Treo (100)
Överväg om facket är värt pengarna (kanske kan räcka med separat A-kassa och hemförsäkring) (500)

Min bil fick dessutom mängder av dyra punkter på besiktningen 23 December så snart körförbud. Den är tyvärr inte ekonomiskt försvarbar att laga så den ska få somna in snart. Så jag kommer behöva ett nytt "halvvrak".

Långsiktigt så sjunker månadskostnaden löpande på Nordea. Lyckas jag amortera 100 K per år där innebär det ungefär 500 mindre i månaden i ränta. Och CSN är bara 90 K kvar nu. Går långsamt nedåt, men en dag inom en (äntligen överskådlig) framtid slipper jag den ganska tunga posten. Så även om det är tight nu är det betydligt bättre än för några år sedan och jag har lite ljusare syn på framtiden.

Sammanfattningsvis ligger mina "fasta" (eller snarare återkommande som de ställs upp ovan) utgifter ungefär i balans med min ordinarie lön i nuläget. Vilket ändå är väldigt skönt.

Men i den här beräkningen har jag vare sig räknat in extra inkomster (trapphusstäd, försäljning osv) eller shopping i övrigt (ibland spårar jag fortfarande, den här julen blev tex väldigt dyr - inte minst för att jag köpte mycket julklappar till mig själv också) så det är långt ifrån någon komplett bild av min ekonomi. Men ändå bra karta för mig själv att börja navigera fram förbättringar i.

Jag har Vision och betalar bara för det över 300 kr. Jag har löneutmätning tycker du jag ska fråga dem om de kan sänka kostnaden? Är de så du gjorde?
Självklart ska du det. Du får betala lägsta beloppet då. Bara att mejla till dem samt bifoga beslut på löneutmätning/skuldsanering.
All denna info finns på deras sida om man söker på det. Mejla dem direkt! :)

Sen jag bestämde mig för att bli skuldfri så har jag lyckats få ner fastna kostnader ordentligt så utöver hyran har jag nu bara ca 1000 spänn i fasta utgifter/räkningar. Kommer gå upp några hundra om några månader dock pga tillfälllierbjudande på mobilabonnemang samt gym

El: ca 320:-

Telefon: 250:-

Försäkring: 120:-

Gym 250:-

A-kassa 141:-

A-kassa 141 kr
Hemförsäkring 120 kr
Cancerförsäkring 55 kr
Nordea 45 kr
Telefon/ internet 550 kr
El ca 350 kr
Busskort 800 kr
Mediciner 316 kr ( snitt på högkostnadsskydd per månad)
Abonnemang fotoprogram 215 kr

Sammanlagt 2 592 Kr

Man ska ha koll. Har man låg inkomst tex pga sjukdom, föräldraledighet, löneutmätning osv kan man hos vissa fackförbund iaf ansöka om avgiftnedsättning. Det är kanske inget dem skyltar med men söker man runt lite hittar man ofta något. Inte kommunal då förvisso.
Så kommunal sätter inte ner avgiften?

Så kommunal sätter inte ner avgiften?
Dem är väl inte kända för att underlätta och vara vidare hjälpsamma vad jag vet. Har dock ingen erfarenhet av kommunal som medlem. Men skadar väl inte att fråga? Testa att mejla/ring dem :)

Blev mörkrädd när jag började rada upp, delar in i nödvändiga respektive onödiga

Nödvändiga: 9694 kr per månad

Mobil: 0 kr (både jag och frun har företagstelefoner)
Gymkort: 0kr (Friskvårdsbidrag)
Elnät: 1200 kr
Elleverantör 1000 kr
Fastighetsskatt 794 kr (Räknar med den)
Samfällighetsförening 200 kr
Vägförening 200 kr
Bredband/tv förening 220 kr
Unionen Akassa 160 kr
Bilförsäkring 650 kr
Husförsäkring 800 kr
Livförsäkring 225 kr
Olycksfalls försäkring 200 kr
Unionen medlemskap samt inkomstförsäkring 285 kr
Barnförsäkringar 200krx3= 600kr
Förskola/Fritids 3100 kr
Handelsbanken 30 kr
Fordonsskatt 30 kr

"Onödiga": 1158kr per månad (säkert missat några prenumerationer)

Viaplay 99 kr
Disney plus 79kr
Chat GPT 45kr
1 Password 47 kr
Göteborgsposten 169 kr
Amazon prime 69 kr
Microsoft 365 120 kr
Ratsit plus 69 kr
Youtube premium 149 kr
Google One 99 kr
Spotify premium 129kr
Netflix 149 kr
Boplats Göteborg 17 kr (200/år)
Bostad Stockholm 17 kr (200/år)

Totalt 10 852 kr per månad - Tillkommer Bolån, Billån, CSN osv

Blev mörkrädd när jag började rada upp, delar in i nödvändiga respektive onödiga

Nödvändiga: 9694 kr per månad

Mobil: 0 kr (både jag och frun har företagstelefoner)
Gymkort: 0kr (Friskvårdsbidrag)
Elnät: 1200 kr
Elleverantör 1000 kr
Fastighetsskatt 794 kr (Räknar med den)
Samfällighetsförening 200 kr
Vägförening 200 kr
Bredband/tv förening 220 kr
Unionen Akassa 160 kr
Bilförsäkring 650 kr
Husförsäkring 800 kr
Livförsäkring 225 kr
Olycksfalls försäkring 200 kr
Unionen medlemskap samt inkomstförsäkring 285 kr
Barnförsäkringar 200krx3= 600kr
Förskola/Fritids 3100 kr
Handelsbanken 30 kr
Fordonsskatt 30 kr

"Onödiga": 1158kr per månad (säkert missat några prenumerationer)

Viaplay 99 kr
Disney plus 79kr
Chat GPT 45kr
1 Password 47 kr
Göteborgsposten 169 kr
Amazon prime 69 kr
Microsoft 365 120 kr
Ratsit plus 69 kr
Youtube premium 149 kr
Google One 99 kr
Spotify premium 129kr
Netflix 149 kr
Boplats Göteborg 17 kr (200/år)
Bostad Stockholm 17 kr (200/år)

Totalt 10 852 kr per månad - Tillkommer Bolån, Billån, CSN osv

30.000 per år i försäkringar lämnar ju onekligen utrymme att sänka kostnaderna.

Mina c:a fasta utgifter som jag vet utan att kolla upp.
el. 2000
försäkring bil 450
» hem 250
» djur 500
boxer 500
mobilt bredband 600
telefon 150
readly 150
donationer 200
expressen 100
bilskatt 750
________
Summa: 5650 taget ur minnet och avrundat.

Försäkringar 2500 (hem, egen, 4 barn, 3 hundar)
Telefon 1600 (Mitt + 3 barn)
Microsoft 119
Storytel 360 (har två extra användare till mina barn)
Gym 500
Djurmat 600
Mat 5000
Facket/a-kassa 450

Mobilabonnemang,spotify och streamingtjänster ca 1000kr, fack/akassa 660 övriga försäkringar runt 150, fasta kostnader på bilen runt 800 banken runt 40kr , tror det är alles

Fick svar från Unionen på min fråga om nedsatt summa för fackavgift viid skukdsanering och det kan man inte få. De räknar på bruttolönen man tjämar o tar inte hänsyn till skuldsanering. Det är upp till varje fackförbund själva gällande om skuldsanering ska vara skäl till nedsatt summa eller ej. Unionen gör inte det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp