Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Vad gäller vid omprövning om man är i fas vid omprövningen?

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 747
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Meddelanden
22 852
Mottagna reaktioner
16 192
Poäng
10 747
Hej,
Jag har en fråga.

Väntetiden på en omprövning idag är cirka 6-7 månader Denna vecka börjar dom arbeta med ärenden som kom in den 3 mars.

Vad hade hänt om X struntar i att betala sin Skuldsanering på 6 månader och sedan en månad innan omprövningen ska hanteras betalar han ikapp allting. Kan detta fortfarande vara grund för upphävning utav en sanering eller kollar man bara huruvida man är helt i fas och ikapp när en ompröva de facto hanteras och då avslår borgenärers yrkande?

Detta är ingenting jag har som tanke att göra eller som jag hade vågat göra. Men jag är nyfiken på allt och så även detta.

Någon som törs ge sig på en kvalificerad gissning? Någon som varit i situationen?

Veckorna är inte uppdaterade. Jag skickade in min 23 mars och den blev behandlad förra veckan.

Vad gäller omprövningar så verkar det vara runt 4 månaders väntetider (som ovan skickat in 23 Mars som blev behandlad förra veckan, ca 4 månader). Inte 6-7 månaders väntetid.

I övrigt tror jag man kollar mycket på anledningar (ibland gissar jag att man får styrka anledningarna med ex transaktioner och dokument, men har ingen aning)

Detta ovan är vad som står här - Brukar vara dokumentet som vägleder hur omprövningar bedöms.

1. Exempel 1

1753986613242.png

2. (Försummelsen ska ha pågått fem månader eller mer. Det verkar ha underordnad betydelse hur stort beloppet är som ska ha betalats.)
Underordnad betydelse tolkar jag att beloppet är av mindre vikt. Anledningen väger tyngre än beloppet typ, när man ser på helheten.

1753986422578.png

3. Exempel 2 (Om Gäldenär som inte skött sina betalningar på 7 månader. Gäldenär flyttade utomlands hade fått högre utgifter pga sjukdom och trodde att månatliga överföringar hade fungerat, vilket det inte hade.)
1753986486058.png

I övrigt har inte jag mycket info på ämnet.

Men detta är ju ärenden som hamnat i domstol, jag tänkte mer på om det är reglerat redan när själva omprövan når KFM?

Vågar inte gissa. Men jag hade inte velat sitta i den situationen att man missat 6 betalningar på rad och ska förklara sig vid borgenärs omprövning även om man är ikapp när den hanteras. Vet jag att det skulle bli så av någon anledning att det absolut inte går att betala en krona på 6 månader så hade jag omprövat att jag inte kan betala på 6 månader men vill ha 6 eller 12 månader förlängd skuldsanering och lägga dom pengarna på slutet. Hellre det än att borgenär omprövar efter man missat 6 betalningar på rad.

En tydlighet från kfm behövs kring detta så folk slipper gissa eller känna sig osäkra men om man inte kan betala på 6 mån så bör man själv göra en omprövning och förklara varför.

En tydlighet från kfm behövs kring detta så folk slipper gissa eller känna sig osäkra men om man inte kan betala på 6 mån så bör man själv göra en omprövning och förklara varför.
Vad är otydligt?
Du har ett beslut du ska betala efter.

Betalar du inte så betalar du inte och det kommer startas processer för att hantera det. En av konsekvenserna kan vara avslutad sanering.

Vad är otydligt?
Du har ett beslut du ska betala efter.

Betalar du inte så betalar du inte och det kommer startas processer för att hantera det. En av konsekvenserna kan vara avslutad sanering.
Ja det förstår jag men om man hamnar i en situation där man inte kan betala handlade detta om. Och mer tydlighet kring detta vad som händer med saneringen om man inte kan betala gör omprövning men när väntetiden är lång så kanske mer tydlighet kring omprövning borde finnas.
Din attityd på svaren här borde också vara trevligare
Vet att man ska följa betalplanen men om du blir sjukskriven och omprövar och inte kan betala på ett halvår ? Trist att klimatet på detta forum blivit så hårt

Ja det förstår jag men om man hamnar i en situation där man inte kan betala handlade detta om. Och mer tydlighet kring detta vad som händer med saneringen om man inte kan betala gör omprövning men när väntetiden är lång så kanske mer tydlighet kring omprövning borde finnas.
Din attityd på svaren här borde också vara trevligare
Vet att man ska följa betalplanen men om du blir sjukskriven och omprövar och inte kan betala på ett halvår ? Trist att klimatet på detta forum blivit så hårt
Om du hamnar i en situation där du inte kan betala ska du ompröva. Detta är inte iheller något som är otydligt.

Man tar hänsyn till långa handläggningstider och tittar på när du lämnade in din omprövning och vid behov så är beslutet retroaktivt.

Det sunda är att ompröva om man bli sjukskriver och fram till att omprövning hanteras betalar man det man kan för att visa att det inte finns någon ovilja att betala för sig.

Säg att jag har ett normalbelopp på 6186kr och betalar 15000kr i skuldsanering idag, men blir sjukskriven och får lägre inkomst.
Under den perioden så tycker jag det är minimum att fortsätta betala allt utom 6186kr. Om det innebär att jag betalar 7200kr och har 6186 kr kvar så får det vara så om jag inte kan betala mer.

Då har jag underlag på och kan vara transparant med att visa transaktioner och uträkningar på att jag har fortsatt betala allt jag kunnat utom normalbeloppet under omprövningstiden.

Det kan jag tänka mig anses som en godtagbar lösning för att inte tappa sin sanering eller få den förlängd.

Om det blir något: "Långa handläggningstider och personen har betalat vad personen har kunnat under tiden, vi ser ingen ovilja på att betala. Det anses som ringa försummelse och skuldsaneringen ska fortsätta." Något åt det hållet skulle det förmodligen stå då i motiveringen.

• Det värsta man kan göra är att tänka under omprövningstiden: Jag kan inte betala allt, så då betalar jag 0.
  • Det är mer rätt att tänka i min värld under omprövningstiden: Jag kan inte betala allt, så jag betalar allt utom mitt normalbeloppet (oavsett vilken summa det blir i inbetalning)

Senast ändrad:
Jag skulle börja betala 10 000sek i april, upp från 900 då jag varit arbetslös (och fortfarande var det i april). JAg har betalat 0 kr sedan dess. Jag begärde omprövning i mars. Jag har kontinuerligt informerat KFM om varför jag inte kan fullfölja betalningsplanen. Jag har inte behövt styrka mina påstående (än), men jag har meddelat att: kyl och frys gick sönder, 8000sek för en ny. bilen gick sönder - tre gånger till och med - ~15 000sek. vattenrör gick sönder + visar sig att vi behöver köpa filter och byta rör ~ 65 000sek.

Nu jobbar jag under sommaren, omprövningen är igång men handläggaren är på semester. Ska börja studera till hösten. Hon har inledningsvis bedömt att jag kommer få fortsätta betala 900kr i höst för att mina "gäldenärer inte ska bli lidande", men ja.. oklart. Hon skickade ut till dem men ingen motsade sig hennes förslag, så det är skönt.

Har fått en påminnelse från dem om att jag inte betalat, för april. Men inget för maj eller juli. Så länge du informerar och håller KFM uppdaterad så kan det säkert gå. Men varför man vill göra så det kan inte jag förstå :)

Haha, låter som att du är skuldsatt snart igen. "Ditten o datten, jag ska ej betala".

Haha, låter som att du är skuldsatt snart igen. "Ditten o datten, jag ska ej betala".
Trist med så dömande kommentar till en person du inte känner du verkar inte veta och förstå att saker kan hända i livet. Trist att detta forum blivit så dömande

Trist med så dömande kommentar till en person du inte känner du verkar inte veta och förstå att saker kan hända i livet. Trist att detta forum blivit så dömande
Lite kritik ska man väl kunna ta, vi är inte på familjeliv.se.

Vi alla här på forumet har gjort dumma, idiotiska ekonomiska val. Det vet vi alla innerst inne

Lite kritik ska man väl kunna ta, vi är inte på familjeliv.se.

Vi alla här på forumet har gjort dumma, idiotiska ekonomiska val. Det vet vi alla innerst inne
Detta är inte kritik utan detta kändes mer som dömande ord till folk. Detta forum ska vara för att stötta och hjälpa varandra. Mem tyvärr är det inte längre

Oavsett, tycker jag det är helt sjuka väntetider på omprövning.
Jag gör min sista betalning i maj. Alltså har jag snart avklarat 5 år, och utav de omprövningar jag gjort, har bara 1 tagit mindre tid än 5-6 månader.
Den som tog längst tid, var när jag separerade. Den tiden var tuff. Där låg jag flera tusen back varje månad, för att mitt beslut jag hade då var baserat på att jag var sambo, medans jag i verkligheten separerat och helt plötsligt blev ensamstående med egen hyra, och mitt barn.
Men jag kämpade, och det gick. Tycker ändå att i vissa fall, är väntetiden extremt lång pga stora förändringar i ens ekonomi.

Oavsett, tycker jag det är helt sjuka väntetider på omprövning.
Jag gör min sista betalning i maj. Alltså har jag snart avklarat 5 år, och utav de omprövningar jag gjort, har bara 1 tagit mindre tid än 5-6 månader.
Den som tog längst tid, var när jag separerade. Den tiden var tuff. Där låg jag flera tusen back varje månad, för att mitt beslut jag hade då var baserat på att jag var sambo, medans jag i verkligheten separerat och helt plötsligt blev ensamstående med egen hyra, och mitt barn.
Men jag kämpade, och det gick. Tycker ändå att i vissa fall, är väntetiden extremt lång pga stora förändringar i ens ekonomi.
Håller med och vid skilsmässa sjukskrivning o arbetslöshet bör omprövningarma prioriteras.
Dessa tre saker påver⅖kar oftast betalnkngsförmågan mest och skapar stress ändå i vardagen

Håller med och vid skilsmässa sjukskrivning o arbetslöshet bör omprövningarma prioriteras.
Dessa tre saker påver⅖kar oftast betalnkngsförmågan mest och skapar stress ändå i vardagen
Ingen i samhället har förtur, minskad inkomst oavsett anledning ska alla behandlas lika. Annars blir det orättvisa.

Du har t.ex bara spaltat upp 3 som bör ha förtur, men om någons partner avlider? Är inte detta också något som ska prioriteras?
Min poäng är att dra hårda linjer innebär att någon kan missas så därför finns det inga linjer och ingen förtur.

Lånar tråden lite.

Vad händer egentligen vid en omprövning? Om jag får en bonus på jobbet så ska (bör?) jag väl skicka in en omprövning för att (troligtvis) betala in det beloppet.
Och under tiden är det bara att sitta med pengarna på kontot och vänta på att betala?

Undrar samma men med en löneförhöjning på säg 10k/mån så ska förstås omprövning göras då man har fått högre inkomst - men behöver man spara "extra"-pengarna i 5-6 månader för att sedan börja betala in ett högre belopp, och även retroaktivt?

Senast ändrad:
Ingen i samhället har förtur, minskad inkomst oavsett anledning ska alla behandlas lika. Annars blir det orättvisa.

Du har t.ex bara spaltat upp 3 som bör ha förtur, men om någons partner avlider? Är inte detta också något som ska prioriteras?
Min poäng är att dra hårda linjer innebär att någon kan missas så därför finns det inga linjer och ingen förtur.
Jag tycker dock dessa tre saker gör att folk får svårt att betala och jag tycker på detta sätt och fri åsikt har jag rätt att ha och även du.
Det är alldeles för rörigt och otydligt kring detta .med omprövning så gärna mycket tydligare riktlinjer också.
Du får tycka vad du vill och jag tycker vad jag vill
Men som arbetsmarknad ser ut idag så behöver man nog se lite mer till verkligheten och även sjukskrivningar som ofta hör ihop med övwrskukdsatthet
Men vi tycker olika du och jag och det respekterar jag och det får vi alla göra. Omprövningar pga arbetslöshet och sjukskrivning kommer dock göra väntetiden för omprövning längre framöver om man inte gör något och många kommer få svårt att betala då. 5 år det händer väldigt mycket på 5 år som du inte vet i förväg

Lånar tråden lite.

Vad händer egentligen vid en omprövning? Om jag får en bonus på jobbet så ska (bör?) jag väl skicka in en omprövning för att (troligtvis) betala in det beloppet.
Och under tiden är det bara att sitta med pengarna på kontot och vänta på att betala?

Undrar samma men med en löneförhöjning på säg 10k/mån så ska förstås omprövning göras då man har fått högre inkomst - men behöver man spara "extra"-pengarna i 5-6 månader för att sedan börja betala in ett högre belopp?

här har du riktlinjer att följa.

Jag tycker dock dessa tre saker gör att folk får svårt att betala och jag tycker på detta sätt och fri åsikt har jag rätt att ha och även du.
Det är alldeles för rörigt och otydligt kring detta .med omprövning så gärna mycket tydligare riktlinjer också.
Du får tycka vad du vill och jag tycker vad jag vill
Men som arbetsmarknad ser ut idag så behöver man nog se lite mer till verkligheten och även sjukskrivningar som ofta hör ihop med övwrskukdsatthet
Men vi tycker olika du och jag och det respekterar jag och det får vi alla göra. Omprövningar pga arbetslöshet och sjukskrivning kommer dock göra väntetiden för omprövning längre framöver om man inte gör något och många kommer få svårt att betala då. 5 år det händer väldigt mycket på 5 år som du inte vet i förväg
Vad är rörigt och otydligt tycker du?
Jag tror det mesta är väldigt tydligt, men att du kanske saknar informationen.

Oavsett, så är det intressant att du tycker arbetslöshet och skillsmässa ska få högre prioritet än någon vars partner avlidit.

Vad är rörigt och otydligt tycker du?
Jag tror det mesta är väldigt tydligt, men att du kanske saknar informationen.

Oavsett, så är det intressant att du tycker arbetslöshet och skillsmässa ska få högre prioritet än någon vars partner avlidit.
Det kan ju också finnas andra skäl som svårt sjukt barn, partners arbetslöshet eller någon katastrof (brand, översvämning) osv så jag håller med om att inget ska ha förtur. Det räcker ju om hänsyn tas till varför man inte har kunnat betala.

Det kan ju också finnas andra skäl som svårt sjukt barn, partners arbetslöshet eller någon katastrof (brand, översvämning) osv så jag håller med om att inget ska ha förtur. Det räcker ju om hänsyn tas till varför man inte har kunnat betala.
Exakt så!

Antalet varianter och kombinationer av dessa för "förtur" blir ganska oöverskådlig rätt snabbt.
Dessutom tillkommer det säkerligen andra faktorer som också måste viktas in.
Frågan är inte helt lätt...

Senast ändrad:
Antalet varianter och kombinationer av dessa för "förtur" blir ganska överskådlig rätt snabbt.
Dessutom tillkommer det säkerligen andra faktorer som också måste viktas in.
Frågan är inte helt lätt...
Därför har man gjort det "lätt" genom att behandla alla lika. Ser inget fel med det, även om jag förstår att någon som sitter i en situation vill ha förtur "pga".

26 mars är dom på nu ! Uppdaterades idag !

Om någon ä nyfiken på hur dom ligger till. Min ansökan inkom 2 april till kfm och dom hörde av sig via mail idag! Där jag ombeds komplettera uppgifter.

Omöjligt, jag skickade in min 25e mars och omprövningen behandlades för två veckor sen. Någon sommarjobbare på kfm hänger inte med :)
Står till och med på deras sida ! Troligtvis har det stått still sista två veckorna då !

Tar det lika lång tid om det är den skuldsatta som omprövar - kontra om en borgenär gör det?

Får dom också vänta på 5-7 månader?

& Vill återigen fråga. Om man är helt i fas när väl omprövan ska hanteras och skulden då är "0" kan man känna sig säker att saneringen inte upphävs tror ni?

Tar det lika lång tid om det är den skuldsatta som omprövar - kontra om en borgenär gör det?

Får dom också vänta på 5-7 månader?

& Vill återigen fråga. Om man är helt i fas när väl omprövan ska hanteras och skulden då är "0" kan man känna sig säker att saneringen inte upphävs tror ni?
Har en bekant som låg efter och han fick beskedet att om han betalade ikapp innan den årliga utbetalningen gjordes, så skulle allt vara grönt.
Han hade dock ingen omprövan emot sig men rimligtvis borde det ju vara grönt i "ditt" fall också. Observera att jag bara killgissar utifrån den erfarenheten jag har.

Har en bekant som låg efter och han fick beskedet att om han betalade ikapp innan den årliga utbetalningen gjordes, så skulle allt vara grönt.
Han hade dock ingen omprövan emot sig men rimligtvis borde det ju vara grönt i "ditt" fall också. Observera att jag bara killgissar utifrån den erfarenheten jag har.

Jag är inte heller back med något än. Jag vet också att jag kommer att ha betalat ikapp tills en eventuell omprövning.

Mycket handlar om hur mycket hyresvärden gäller att fakturera mig för golvet som är helt repat på barnens rum :/

Är utav uppfattningen att hyran och skuldsaneringen ska man aldrig slarva med. Men om valet är mellan dessa två blir det svettigare :D

Jag är inte heller back med något än. Jag vet också att jag kommer att ha betalat ikapp tills en eventuell omprövning.

Mycket handlar om hur mycket hyresvärden gäller att fakturera mig för golvet som är helt repat på barnens rum :/

Är utav uppfattningen att hyran och skuldsaneringen ska man aldrig slarva med. Men om valet är mellan dessa två blir det svettigare :D
Går att göra avbetalning med hyresvärden ? Kanske förklara din situation att du har sanering och behöver hjälp

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp