Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Vad händer efter förslag på skuldsanering? Risk för avslag?

Medlem
Poäng: 27
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Hej! Jag fick förslag på skuldsanering förra veckan med en betalplan. vad händer nu? Är det vanligt att borgenärer motsätter sig? Är de stor risk att få avslag när man kommit såhär långt?

Hur lång tid tog det för dig från inledande till förslag? När fick du inledande, vilket datum?

Det är nu borgenärerna får möjlighet att yttra sig till planen, men det inte ofta det händer. Det brukar gå hela vägen om man inte har stora tillgångar undangömda, ljugit osv.

Grattis!
Jag fick mitt förslag idag. Inledande 7 maj. Sån lättnad samtidigt som jag känner mig livrädd att snubbla på målsnöret.

Hur lång tid tog det för dig från inledande till förslag? När fick du inledande, vilket datum?

Det är nu borgenärerna får möjlighet att yttra sig till planen, men det inte ofta det händer. Det brukar gå hela vägen om man inte har stora tillgångar undangömda, ljugit osv.
Det tog nästan exakt 11 veckor! Fick inledande 8 april och förslag 24 juni.

Första gången i det här tillfället tog det exakt 1 månad från förslag med betalplan till godkänd (fick förslag i februari, accepterat i mars), sen vecka 2 av 3 innan det vunnit laga kraft blev det överklagan. Då det tagit så lång tid överlag nu (sökte mars 2025 och fick inledande från slutet av oktober 25) så har jag fått ytterliggare betalplan, som skickades ut i början av juli, och inte hört något sedan dess. Så olika för olika tillfällen, har ju med de som ska vara med på betalplanen accepterar det eller inte. Sen har det ju varit semestertider och då jag kontaktade kronofogden hade jag fått en ny handläggare utan att de meddelat mig. Så hoppas du får svar snart, då borde jag..kanske också få svar snart.

Första gången i det här tillfället tog det exakt 1 månad från förslag med betalplan till godkänd (fick förslag i februari, accepterat i mars), sen vecka 2 av 3 innan det vunnit laga kraft blev det överklagan. Då det tagit så lång tid överlag nu (sökte mars 2025 och fick inledande från slutet av oktober 25) så har jag fått ytterliggare betalplan, som skickades ut i början av juli, och inte hört något sedan dess. Så olika för olika tillfällen, har ju med de som ska vara med på betalplanen accepterar det eller inte. Sen har det ju varit semestertider och då jag kontaktade kronofogden hade jag fått en ny handläggare utan att de meddelat mig. Så hoppas du får svar snart, då borde jag..kanske också få svar snart.
Ska man tolka detta som att betalplanen accepterades utav borgenärerna, och sedan överklagades det precis innan laga kraft?

Accepterades av alla borgenärer jag hade, sen överklagade en som uppgav att jag hade lån hos denna med.
Gissar att det är ARS (han brukar gå under lite olika företagsnamn och ibland fejk namn). Oftast är det bedrägeri. Skulder som är slutbetalda för många år sen eller skulder som aldrig funntits - bara ett ansökningsnummer via ansökan. Pengar som aldrig betalats ut kräver han i en skuldsanering

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp