• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vad händer om jag släpper till inkasso?

DumIHelaHövve

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
9 Januari 2023
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej på er!

För att göra en lång historia kort så har jag sedan 18 års ålder dragit på mig skulder. Spel- och drogmissbruk tog ut sin rätt.

5 år senare står jag med skulder på närmre 500k. De stora bovarna är Avida Kredit (150k) samt Lunar (250k).

Jag har ett stabilt jobb där jag är duktig och trivs, och är både spel- och drogfri sedan ca 2 år tillbaka.

Jag kan inte få ett samlingslån, skulle tippa på att jag måste hålla mig flytande åtminstone ett halvår innan jag har chans på det.

Jag går back cirka 4k varje månad, jag får ut ca 19k per månad.

I vilken ordning sker saker om jag släpper Avida vidare till inkasso? Går det att lägga upp en avbetalningsplan? Funkar det även med Lunar?

Får jag direkt missbrukad kredit? Skickas det vidare till Kronofogden?

Bör jag skattejämka för att åka månadsinkomsten?

All info och hjälp ni har skulle uppskattas något enormt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Alegria

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
7 September 2020
Meddelanden
192
Mottagna reaktioner
105
Poäng
297
Hej på er!

För att göra en lång historia kort så har jag sedan 18 års ålder dragit på mig skulder. Spel- och drogmissbruk tog ut sin rätt.

5 år senare står jag med skulder på närmre 500k. De stora bovarna är Avida Kredit (150k) samt Lunar (250k).

Jag har ett stabilt jobb där jag är duktig och trivs, och är både spel- och drogfri sedan ca 2 år tillbaka.

Jag kan inte få ett samlingslån, skulle tippa på att jag måste hålla mig flytande åtminstone ett halvår innan jag har chans på det.

Jag går back cirka 4k varje månad, jag får ut ca 19k per månad.

I vilken ordning sker saker om jag släpper Avida vidare till inkasso? Går det att lägga upp en avbetalningsplan? Funkar det även med Lunar?

Får jag direkt missbrukad kredit? Skickas det vidare till Kronofogden?

Bör jag skattejämka för att åka månadsinkomsten?

All info och hjälp ni har skulle uppskattas något enormt.
Jag har själv Avida krediten och kom efter med 2månads betalningar som jag fick avbetalningsplan på 6 månader. Tänker hör om du kan få sänkt månadskostnad? Dom svarar via hemsidan.
Jag frågade Avida hur det går om jag inte kan betala och svaret jag fick var: missbrukad kredit, skulden skickas till Intrum i kasso som kan lägga upp en betalplan på max 5 år.
Men som sagt hör av dig och se om ni kan komma fram till en lösning.
Har ingen erfarenhet av Lunar. Hoppas det löser sig för dig.
 

Alegria

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
7 September 2020
Meddelanden
192
Mottagna reaktioner
105
Poäng
297
Jag har själv Avida krediten och kom efter med 2månads betalningar som jag fick avbetalningsplan på 6 månader. Tänker hör om du kan få sänkt månadskostnad? Dom svarar via hemsidan.
Jag frågade Avida hur det går om jag inte kan betala och svaret jag fick var: missbrukad kredit, skulden skickas till Intrum i kasso som kan lägga upp en betalplan på max 5 år.
Men som sagt hör av dig och se om ni kan komma fram till en lösning.
Har ingen erfarenhet av Lunar. Hoppas det löser sig för dig.
Anh skattejämkkning tycker jag det är bra, bara du har koll på vad du betalar i räntor. Själv skrev jag lite lägre för att inte riskera att få restskatt
 

Flingan

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Augusti 2022
Meddelanden
206
Mottagna reaktioner
129
Poäng
317
Har du några smålån/krediter råder jag dig att använda dig av snöbollsmetoden.

Ta en UC på dig själv så du vet hur du ligger till hur länge du behöver vänta med ansökan om samlingslån.

Kolla med bankerna du har om du kan få betala mindre i månaden?

Hade skulden varit högre hade jag rått dig att kolla över skuldsanering. Men ett annat råd är att kontakta ekonomi och skuldrådgivaren i din kommun som kan hjälpa dig med hur du ska ta dig framåt.
 

DumIHelaHövve

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
9 Januari 2023
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Jag har själv Avida krediten och kom efter med 2månads betalningar som jag fick avbetalningsplan på 6 månader. Tänker hör om du kan få sänkt månadskostnad? Dom svarar via hemsidan.
Jag frågade Avida hur det går om jag inte kan betala och svaret jag fick var: missbrukad kredit, skulden skickas till Intrum i kasso som kan lägga upp en betalplan på max 5 år.
Men som sagt hör av dig och se om ni kan komma fram till en lösning.
Har ingen erfarenhet av Lunar. Hoppas det löser sig för dig.
Tack! 2500 i månaden hade varit mer överkomligt.

Är det bara att stänga av autogiro till Avida och ringa de och berätta hur jag tänkt?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp